Home ReviewsAlbum Reviews WOUND COLLECTOR – Depravity (Rotten To The Core)

WOUND COLLECTOR – Depravity (Rotten To The Core)

De Belgisch band Wound Collector is nogal moeilijk in het pure death metal genre doosje te houden. Dit viertal uit Beveren Oost-Vlaanderen speelt logge old-school deathmetal met een opvallend hoog gehalte aan saxofoon in verwerkt. Deze Belgen zijn niet de eersten die zich hier aan wagen. Emperor zanger Ihsahn introduceerde het blaasinstrument op zijn solo werk. Zo liet het waanzinnige Noorse Shining het koper schallen op hun te gekke album Black Jazz. De surrealistische Japanse black metal band Sigh heeft ook een vaste saxofonist in de gelederen waarmee ze zich eerder naar het avant-garde georiënteerde zwarte metaal richten. Wound Collector bestaat uit Guy Van Campenhout (gitaar, zang),  Peter Verdonck (saxofoon, lead vocalen), Nico Veroeven (drums) en de nieuwe bassist Stijn Deldaele (ex-Wretched Vixen), die Kurt Hermans vervangt.

Het eerste wat opvalt op Depravity is de balans tussen saxofoon en bruut geweld. Wound Collector neigt naar de Amerikaanse deathmetal stijl die uit de dampende moerassen van Florida ontstond in de jaren ’90. De hakkende riffs en dubbele basdrums doen ons onmiddellijk denken aan Morbid Angel, Death en Obituary. De longinhoud van Peter Verdonck moet uitzonderlijk zijn, eerst een lading rochelend gebrul uitbraken en dan even de gitaren wegblazen met de sax. Live zal dit een huzarenstukje worden. De band zorgt voor een boeiende brij van vette riffs en jazzy saxofoon die zowel melodieus als snijdend klinkt. Als Verdonk zijn blaaswerk start lijkt het soms of er twee platen op hetzelfde ogenblik spelen. Dit heeft een bizar remmend effect op de nummers waardoor de nekspieren in een onvoorziene kramp kunnen raken.

Wound Collector verrast met cleane zangpartijen en pianoriedels die onverwacht naar boven schuimen. De muzikanten spelen heel strak en vet. Het saxofoonspel is iets waar de deathmetal liefhebber eventjes zal moeten doorbijten. Dit is progressieve, extreme muziek die geen hapklare brok metaal is, en een (lonende) inspanning vraagt. Depravity is de tweede release van een band die krachtig en origineel uit de hoek komt met een lekkere portie gesaxofoniseerde death metal.

BANDCAMP