Home Interview INTERVIEW: GROEFWERK

INTERVIEW: GROEFWERK

by Jos Buersens

Makkelijk, snel, goedkoop en vooral instant gratification zijn zowat de peilers van de meeste muziekstreamingdiensten. En op zich is daar ook niets mis mee, integendeel. Ook wij zijn geabonneerd op één van de vele streamingdiensten omdat het ons de kans biedt om op een snelle manier nieuwe artiesten, labels en muziek tout court te leren kennen.

Dat gezegd zijnde is het soms confronterend om vast te stellen wat artiesten effectief aan het online gegeven over houden. Om nog maar te zwijgen van de lokale indieplatenzaak die er nog minder vrolijk van wordt dan viroloog Steven Van Gucht als deelnemer in een om-ter-minste-knipperen-wedstrijd.  

Idealiter fungeert de streamingdienst dan ook als tussenstap in de aankoop van concerttickets of platen en kunnen we zo zowel de artiesten, de labels als de lokale platenhandelaar ondersteunen bij wat ze met veel passie doen.

De promotie van de fysieke muziekbeleving bracht ons in het verleden al naar heel wat platenzaken, waaronder: Sugar Pie Records, Djingel Djangel en het ter ziele gegane Toekan Records. Ons recentste bezoek, in deze muzikale kruistocht vond dan weer plaats in Turnhout. Alwaar bezieler Arthur Van Roy sinds september zijn platenzaak Groefwerk heeft gehuisvest.

Hallo Arthur, alvast bedankt dat je even tijd voor ons wilde maken.

Het is ondertussen een dik half jaar geleden dat Groefwerk het levenslicht zag. We vroegen ons dan ook af wat je ertoe gebracht heeft om met Groefwerk te starten.

Arthur: Er zijn een heleboel dingen die ertoe geleid hebben dat ik met Groefwerk gestart ben. Zo was ik het, onder meer, wat beu om voor een baas te werken. Daarnaast heb ik jarenlang in de regio Turnhout Rootsradio uitgebaat, als uit de hand gelopen hobby en was er dus ook een grote voorliefde voor muziek. Ook mijn leeftijd, een respectabele 54 ondertussen, speelde zeker mee, aangezien het op die leeftijd niet altijd even evident meer is om een job te vinden. Dit alles in combinatie met de stijgende populariteit van vinyl maakte dat de tijd rijp was om iets te ondernemen.

Hoe is je keuze op Turnhout gevallen om er je platenzaak te vestigen?

Arthur: Ik ben afkomstig uit Turnhout dus de keuze was erg simpel. En ook het feit dat het aanbod aan vinylzaken in de buurt erg beperkt is, heeft zeker meegespeeld.

Zit er een bepaalde visie achter het aanbod van Groefwerk? Hoe probeer je je met Groefwerk te onderscheiden?

Arthur: Er zit zeker een visie in. Mijn voorkeur gaat uit naar rootsmuziek. Dan spreek ik over jazz, blues, soul, funk, wereldmuziek en americana. Maar uiteraard kan ik me als platenzaak niet enkel beperken tot dat aanbod. Daarom probeer ik ook in de genres pop en rock een weloverwogen selectie aan te bieden. Doordat er zoveel releases zijn, is het soms wat kiezen wat ik wel en niet aankoop. Dat gezegd zijnde, kan ik uiteraard ook altijd releases bestellen indien klanten dat wensen.

Het uitgangspunt is zeker ook om releases aan te bieden aan de mensen die ze niet kennen. Ik beschouw dat ook als één van mijn taken. Dat gaat ook een beetje terug naar mijn radioverleden, waar ik ook probeerde om de luisteraars muziek aan te bieden die ze niet kenden en dan hopelijk apprecieerden.

Groefwerk biedt uitsluitend nieuwe vinyl aan. Is het een bewuste keuze om op nieuwe vinyl in te zetten? Of sluit je niet uit dat er op termijn ook tweedehands in de bakken kan belanden?

Arthur: De focus zal sowieso blijven liggen op nieuwe vinyl maar ik hoop op middellange termijn ook zeker tweedehands te kunnen aanbieden. De moeilijkheid daarin is dan weer dat je een collectie moet kunnen vinden met goede titels. Die dan ook nog eens in goede staat is en die ik tegen een redelijke prijs kan aankopen, zodat ik zelf ook nog marge heb om ze te koop aan te bieden.
Sowieso moet het tweedehands aanbod van dezelfde kwaliteit zijn als het aanbod aan nieuwe vinyl. Ik heb wel al wat mensen gehad die me hun collectie aanboden maar waarvoor ik moest passen omdat het gewoon niet was wat ik zocht. Nu, daarnaast wil ik ook niet te ver gaan in het tweedehands verhaal. Zo heb ik geen ambitie om specifiek op zoek te gaan naar de dure collectors’ items, eerste persingen, … Het uitgangspunt is om goede titels aan te bieden tegen een redelijke prijs. Kortom, het is zeker de bedoeling om ook in de toekomst op tweedehands in te zetten. En zoals jullie kunnen zien, is er zeker nog plaats in de winkel.   

Bilbo in Leuven is na heel wat jaren gestopt met hun online shop. Naar eigen zeggen, lagen onder meer verhoogde verzendkosten, beschadigde en verloren pakketjes aan de basis van het verdwijnen van de webshop. Wanneer we op de website van Groefwerk kijken, zien we echter wel enkele knipogen naar een potentiële webshop. Hoe sta je zelf tegenover het online gegeven? Is het de bedoeling dat er in de toekomst ook effectief een online shop komt?

Arthur: Er is, aan de minimale website die er momenteel is, al een webshop gekoppeld. Maar deze is, omdat de webshop nog in opbouw is, helaas nog gesloten.  
Ik denk dat het wel belangrijk is om te investeren in een webshop omdat je onvermijdelijk ook wel wat klanten krijgt die niet in de buurt wonen en ook vinyl willen aankopen.

Het moeilijke aan het online gegeven zijn sowieso de verzendkosten. De marges op vinyl zijn al erg klein, waardoor je geen andere keuze hebt dan de verzendkosten rechtstreeks door te rekenen aan de klant. Daar bijkomend is verzenden ook al lang niet meer zo goedkoop als dat ik zou willen. Verder ben ik mij er ook bewust van dat het hebben van een webshop een tijdrovend iets kan zijn. Enerzijds om te zien dat de webshop up-to-date blijft maar ook zeker het tijdig buitenkrijgen van alle pakketjes. Het merendeel van de mensen is het nu eenmaal gewend om iets vandaag te bestellen en het morgen al in de brievenbus te hebben liggen.

De ambitie voor een webshop is er dus zeker wel maar in welke vorm dat juist zal zijn, ben ik nog aan het bekijken.

We vermoeden dat het je voorkeur draagt dat mensen naar de fysieke winkel komen om in de bakken te snuisteren. Maar indien mensen toch van thuis uit willen bestellen bij Groefwerk, wat is dan de makkelijkste manier?

Arthur: Via mail, WhatsApp of Messenger. Alle informatie hierrond kan je overigens terugvinden op de website en op Facebook. Mensen kunnen vrij kiezen hoe ze contact opnemen maar als het langere lijsten zijn om te bestellen, is via mail natuurlijk wel het handigste.

Wat waren tot nu toe de populairste platen?

Arthur: The Dark Side Of The Moon van Pink Floyd, zowel de remaster als de live-versie. Ook de live-plaat Rumours van Fleetwood Mac was erg populair.

Merk je dan dat klanten vooral naar klassiekers grijpen bij hun aankopen?

Arthur: Ja, dat is zeker zo. Momenteel denk ik dat 80 procent van de mensen klassiekers kopen en 20 procent van de mensen voor nieuwe muziek gaat.

Hoe sta je zelf tegenover die verdeling?

Arthur: Ik vind het ergens toch wel jammer dat het momenteel die verdeling is. Het zou ideaal zijn, moesten de mensen een combinatie van zowel klassiekers als nieuwe releases kopen. Ik koop bijvoorbeeld elke week nieuwe releases in maar merk desondanks dat klanten toch vaak vasthouden aan de klassiekers die ze kennen.

Gelukkig zijn er ook nieuwe releases die het goed doen. Zo heeft onder meer de band Bar Italia het best wel goed gedaan in de verkoop.

Zijn er specifieke releases die je tipt aan klanten?

Arthur: In mijn winkel prijs ik vaak de bluesplaat Rich White Honky Blues van Hank Williams Jr. uit 2022 aan. Het album werd geproducet door Dan Auerbach van The Black Keys. De debuutplaat van Buena Vista Social Club uit 1997 is nog altijd een van mijn favoriete platen. De tijdloze klassieker is een samenwerking tussen Ry Cooder en het Cubaanse muziekgezelschap Buena Vista Social Club. De plaat heeft mijn oren geopend voor wereldmuziek. De plaat werd uitgebracht door World Circuit Records, een label dat ik een warm hart toedraag. Het Britse label is een oase van kwaliteit met releases van Ali Farka Touré, Fatoumata Diawara, Dudu Tassa & Jonny Greenwood

We merken dat jullie lp’s best wel democratisch geprijsd zijn. Is dat iets waar je bewust mee bezig bent?

Arthur: Als winkelier bepaal ik zelf mijn winstmarge. En ik kan die uiteraard dermate hoog zetten dat ik lekker veel verdien aan elke plaat. Maar dan zou ik me gewoonweg uit de markt prijzen. Ik wil ook zeker geen klanten afschrikken met hoge prijzen, vandaar dat ik daar wel een gezond evenwicht in probeer te zoeken omdat ik voor iedereen toegankelijk wil blijven.

Dat wil ook zeggen dat ik, in het kader van democratische prijzen, ook niet elke release standaard in huis wil en kan halen. Soms zijn releases in mijn ogen te duur en is dat de reden dat ik ze niet standaard inkoop. Anderzijds is de inkoop van duurdere items zoals boxsets dan ook weer vaak best een investering en kies ik hierdoor om eveneens bepaalde dingen niet in huis te halen. Uiteraard kan, op vraag van de klant, steeds alles besteld worden. Ook op die service probeer ik sterk in te zetten.

Sowieso is het uitgangspunt van mijn aanbod ook steeds het aanbieden van kwalitatieve releases. Daarom probeer ik bij de aangeboden titels ook te kijken dat het goede persingen zijn. Het is niet omdat ik een bepaalde release goedkoop kan inkopen dat ik dat daarom telkens zal doen als ik merk dat de persing onvoldoende kwalitatief is.

Hoe heb je zelf de afgelopen zeven maanden ervaren? 

Arthur: Het is zeker niet evident en het is toch wel traag op gang gekomen. Vanaf november merkte ik wel al een eerste groei op maar die groei stagneerde dan vervolgens weer in februari en maart. Januari was wel een bijzonder goede maand. Het is zeker geen makkelijk verhaal momenteel doordat Groefwerk misschien nog niet voldoende bekend is en ook ongetwijfeld door de online concurrentie. Sowieso merk je wel dat er best wat nieuwe platenzaken ontstaan maar dat het toch niet altijd een evidentie blijkt. Helaas zijn er dan ook heel wat nieuwe platenzaken, maar even goed gevestigde waarden zoals Fat Kat en Vinyl Touch die er uiteindelijk de brui aan moeten geven.

Gelukkig heb ik ook wel wat klanten die beseffen dat het verhaal van de indie platenzaak enkel kan blijven bestaan als er voldoende ondersteuning is van hen.

Nu, na een half jaar is het erg moeilijk om het potentieel in te schatten voor Groefwerk. Ze zeggen dat je, bij een nieuwe zaak, minstens drie jaar tijd nodig hebt om te kijken of het op termijn een rendabele zaak zal zijn of niet. Dus het is nog wat afwachten.

In de tussentijd heb ik wel al heel wat positieve reacties gekregen van klanten die erg blij zijn dat er iets lokaal is waar ze opnieuw om hun platen kunnen gaan. Dus in die zin ben ik dan weer wel zeker dat er potentieel is voor Groefwerk.

Wat is je ambitie voor Groefwerk?

Arthur: Het was bij de start van Groefwerk sowieso de ambitie om dit fulltime te doen, en dat is het nog steeds. Of dit op lange termijn haalbaar is, valt uiteraard nog af te wachten. Momenteel werk ik al full time in de winkel en sta ik ook na sluiting nog klanten te woord die mij contacteren in verband met releases.

Uiteraard droom ik naar de toekomst toe van de klassieke dingen, zoals: een groter pand; een volwaardige goed draaiende webshop met een bijbehorend magazijn en misschien zelfs een extra werkkracht.

Erg bedankt voor dit fijne gesprek, Arthur. Keep up the good work!

GROEFWERK: FACEBOOK WEBSITE

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More