Home ReviewsAlbum Reviews HAVIKS NEST – Selected works -1- (2020​-​2023)

HAVIKS NEST – Selected works -1- (2020​-​2023)

De naam Bart Henri A. Leus zegt jullie misschien niet veel, maar wie onze site wel eens bezoekt, heeft zonder twijfel de Gentse artiest Haviks Nest al opgemerkt.

Haviks Nest deelt een eerste volledige album, waarop hij een collectie tracks verzamelde, die hij in de laatste drie jaar schreef. Veertien nummers vinden we terug op het compilatie-album Selected works -1- (2020​-​2023). En hoewel hij ook een fantastisch grafisch kunstenaar is en zijn releases altijd van ware kunstwerken voorziet met zijn coverart, onthult de einzelgänger bij deze een stukje van zichzelf, want eindelijk kunnen we een gezicht plakken op de solo-artiest!

Met zijn melodisch hoog gezang gaat Haviks Nest met zichzelf in een prachtig duet door daar donker diepe spoken vocals door te laten klinken, afgewisseld met rappend repetitieve woorden. Wicked Man kreeg een funky vibe mee met haaks speelse ritmes.

Bluesy en country baslijnen en gitaarwerk kenmerken Driver, hoewel het die sfeer niet uitademt. We zien een eenzame snelweg voor deze bestuurder, die snel maar vastberaden met een stomend hete motor doelloos langs de wegen scheurt. Een heerlijke zwaar luie drumsectie geeft nog meer diepte aan de vocalen.

De winterblues klinkt tintelend, prikkelend met gitaargetokkel en een easy, lazy elektronische soundscape in Now And Then – (Winter Blues). Eentje om nu al bij weg te zakken in zachte kussens bij het haardvuur. Wij haviksnestelen ons hier graag in… In een heel ontspannen sfeertje zingt hij rauw fluisterend hoe hij wacht op de zomer, op zijn liefde. Barts stem klinkt donker warm en poëtisch over het gemis aan warmte.

Stevige rock-’n-roll krijgen we in Going Back To The Country. En dan vooral in het vuile snaar- en drumwerk. De zanglijn heeft een garagerock uitstraling en onder de sound van deze gaan wij graag even mee naar het platteland! Even wegvluchten uit de stad… De zanglijn in Loving Like A Fool klinkt wat distorted en de track is voorzien van telefoongetoets, fietsgerinkel en een opgewekt ritmisch instrumentaal deuntje, met ‘doebidoebi’-zanglijntjes tussen de liefdesboodschapjes door. Een lovesong die geen seconde melig klinkt.

Ook Day – (Face The Moon) begint met gebliep, waar haaks bittere elektroritmes worden aan toegevoegd. Mystiek ijl vervormde woorden zweven langs de lo-fi/sci-fi-sfeer. Een heel ander soort nummer dan de eerste op het album. Het is dan ook weer even een stijlbreuk als warm akoestisch getokkel Shy opent. Een warm omhelzende ballade, met knap gelaagde zang.

Veel meer elektronisch aangestuurd, klinkt dan weer Two G 2 – (Extended Edit), dat iets mantrisch over zich heeft. Wij laten ons meeglijden in een donkere trance. Ook in Stop – Unite – (Break Down Mix) is de elektronica sterk aanwezig, hoewel we ook blazers horen, dieprakend rollende baslijnen, vinger geknip, pittige ritmes, heel wat tempovariatie en een mondharmonica in de hoofdrol als vervanging van vocalen. Als meest kruidige track op deze compilatie, zeker één van onze favoriete nummers.

Drum-’n-bass ritmes openen Sugar Momma, dat voor de rest vrij minimalistisch elektronisch gevuld wordt. Een kille track, met tot de essentie beperkte donkere gesproken woorden. Een nummer dat er wat uitspringt en we niet meteen een plek kunnen geven op deze compilatie.

Funky Track – (I Feel So Funky) geeft gewoon wat het belooft: funky ritmes, groovy gebrachte woorden in een sfeer die we als funk ambient zouden kunnen beschrijven.

De meest uitdagende track is wellicht Barefoot Man, terwijl The Getaway eerder een rustig indierockmeezingertje is. Met An Illusion als afsluiter krijgen we nogmaals het rijke kunnen te horen van Haviks Nest: de sfeer wordt van bij de mystieke intro opgebouwd. Een hartslag klopt, het ratelt, het zoemt, en instrumenten zwellen aan, terwijl donker repetitieve woorden op beats toegevoegd worden. Aanvankelijk een beetje in de stijl van Massive Attack, tot het meer en meer bubbelt, de tekst ijler zweeft en alle lagen in mekaar versmelten tot een dansbaar slot!

Wel Bart, we kunnen concluderen dat het nu maar eens tijd wordt om een podium op te zoeken, want dit willen we ook live meemaken. Het album toont de veelzijdigheid van deze Gentse artiest, maar mist daardoor de rode draad in eigenheid en herkenbaarheid. Dat volledig terzijde want dit album zetten we maar al te graag op repeat hier!

Selected works -1- (2020​-​2023) is digitaal verschenen.

Facebook Bandcamp / Instagram