Home ReviewsAlbum Reviews LANDER & ADRIAAN – Millenial Breeze (Marcel Records)

LANDER & ADRIAAN – Millenial Breeze (Marcel Records)

by Hans Lenvain

Het Duo Lander & Adriaan timmert verder aan de weg in hun muzikale carrière. Begin april kwamen ze nog met de nieuwe single Gates Of Biskolom en nu met een nagelnieuwe ep. Millenial Breeze kreeg het album als naam en het is een logisch vervolg op wat ze tot nu deden op muzikaal vlak sinds 2022 (hun debuutalbum).

Onze herinnering aan hen gaat terug naar het onwijs gave indoor festival Push The Button te Oostende, vorig jaar (2023). Daar konden we vaststellen dat ze ongelooflijk populair zijn en verdomd goed weten waar ze mee bezig zijn. Wat ze maken is van bijzonder goede muzikale kwaliteit in het genre. Vandaar ook hun populariteit. Niet enkel bij het publiek maar ook in de binnen- en buitenlandse pers.

© Tina Lewis Herbots

En goede reviews in binnen- buitenland zorgen ook voor boekingen. Op 3 mei spelen ze bijvoorbeeld in de legendarische Brusselse club Fuse. Maar alleen al in Nederland trekken ze de komende maanden naar zaal Doornroosje in Nijmegen, Paradiso in Amsterdam (uitverkocht!) en naar zaal Simplon in Groningen. Daar bovenop spelen ze ook op North Sea Jazz en Lowlands. Dat zijn toch al indrukwekkende plekken om te mogen gaan spelen.

Zelf zeggen ze over hun muziek dat ze zichzelf situeren op het spectrum tussen keta-jazz, gabber wave, neurodance, nu-step en heartcore. En het is zelden dat een band zichzelf zo exact weet te positioneren.

Lander Gyselinck en Adriaan Van de Velde zijn dan ook al langer dan vandaag bezig met muziek. Lander verdiende zijn sporen reeds bij STUFF., Beraadgeslagen en LABtrio en Adriaan leerde het klappen van de zweep bij o.a. Pomrad, Mauro Pawlowski en J. Bernardt. Het was hun bedoeling om eigenaardige ritmes en kitscherige 90’s akkoordprogressies weer hip te maken en met dit nieuwe album slagen ze daar zeker weer in.

Toegegeven… We hebben het album moeten laten inwerken in eerste instantie. Maar kwam het de eerste keer nog chaotisch en ontzettend druk over, na enkele malen op repeat te hebben gestaan kwamen de vibes binnen. Tot in het kantoor, tot aan het bureau. En daar zit hem het grote verschil: deze muziek is om te feesten. In clubs, hangars, hallen en festivals… Het druilerige weer hielp ook al niet echt om ons in te leven. Maar met de eerste flauwe zonnestralen in het gezicht en onze ogen dicht, zaten we gelijk waar we moesten zijn.

Als de kans zich voordoet deze zomer, gaan wij alvast langs om eens all the way te gaan, zeker weten.

Het albums is te koop op vinyl en te beluisteren op alle streamingdiensten!

Lander & Adriaan op Instagram