Home ReviewsAlbum Reviews LENNY & DE WESPEN – Pleisterplaat (Buzzz Records/Wesp)

LENNY & DE WESPEN – Pleisterplaat (Buzzz Records/Wesp)

by Geert Mertens

Met Pleisterplaat schreef frontman Lennaert Maes van Lenny & De Wespen het coronajaar van zich af. Het levert enkele pareltjes op. Het enige wat er voor de groep op dit moment nog ontbreekt om Big in Flanders te worden, is een megahit in onze contreien. Zo’n beetje wat Als Ze Lacht voor Yevgueni was. Zonde, want Lenny & De Wespen zou best wat bekender mogen zijn.

De plaat opent met Tante Zag De Zee Nooit. Een op een eighties-vibe voortkabbelend nummer met de bezwerende stem die zo eigen is aan Lennaert. Alleen hebben we het gevoel dat er nog een uitbarsting zit aan te komen, die er uiteindelijk niet komt.

2020 is een tijdsdocument. Hoe onzeker de tijd wel niet is, maar met het lala-gedeelte in het refrein toch wat hoopgevend. In Januari vertelt Lennaert als een Vlaamse Bob Dylan zijn verhaaltje over hoe in januari met een nieuw hoofdstuk te beginnen. De eerste single uit het album was E314, een nummer op een kwieke discobeat. Ideaal om bij valavond op te zetten tijdens een rit op de… E314. In de clip figureert trouwens Thuis-acteur en vroegere dorpsgenoot van Lenny Jeroen – Tim – Lenaerts.

Ongetwijfeld zat Lenny mentaal een tijdje diep maar wat voor iets moois kwam daar uit voort: Ik Kan Niet Meer. Volgens ons het beste nummer op de plaat. We horen er echo’s van Angst van De Mens in.

Het titelnummer is een lied om te helen, zo zingt hij zelf. Mooie song, daar niet van, maar niet meteen onze favoriet. Geef ons dan maar Johnny. Geweldig nummer met het verslavende achtergrondkoortje. Het doet ons, qua vibe, een beetje denken aan de vroegere Jan De Wilde. Meer van dat!

Ohlalala (De Dag Is Mooi) is een gedoodverfde single, geënt op het nummer dat T.C. Matic groot maakte. Tekstueel komt het in de buurt van Will Tura. Was zijn Mooi, Het Leven Is Mooi ook niet na een ongeval geschreven? Door het achtergrondkoor zitten er ook flarden van The Dinky Toys in.

Het gaat opnieuw de bezwerende tour op met Rum. Door het tikkende pianootje tijdens het refrein wordt het eveneens naar een hoger niveau getild. Het Stille Uur heeft een dreigende ondertoon. Met Wij Gaan Door neemt Lenny & De Wespen afscheid. Doe dat vooral, zodat het de Nederlandstalige muziek nog meer pareltjes oplevert!

You may also like