Home ReviewsAlbum Reviews VITALIC – DISSIDÆNCE EPISODE 1 (Clivage Music)

VITALIC – DISSIDÆNCE EPISODE 1 (Clivage Music)

by Pieter Walcarius

Het iconische album As Heard On Radio Soulwax Pt. 2 uit 2003 van de Dewaele Brothers staat in ons geheugen gegrift als één lange remix van topsongs die geniaal in elkaar overvloeien. Eén van die nummers was de technotrack La Rock van Vitalic. Ondertussen zijn we 18 jaar verder en stelt Pascal Arbez alias Vitalic zijn vijfde album DISSIDÆNCE Episode 1 voor.

Tijdens de lockdown keerde de Franse techno pionier terug naar zijn roots en auditieve identiteit, een herinterpretatie van zijn energetische rock techno van de eerste albums waar de grenzen tussen techno, disco, rock en pop vervaagden. Tijdens het maken van de songs realiseerde hij dat acht nummers te weinig waren voor een album en zestien teveel dus besloot de energieke Vitalic Episode 1 en Episode 2 te maken.

Het album opent alvast stevig met Haute Définition en Rave Against The System. Twee songs die verwant zijn met het vorige album Voyager maar toch iets meer evolueren naar de techno kant. Volgens Vitalic een ruigere en meer directe stijl die zowel gewelddadig als sexy aanvoelt. Rave Against The System is het perfecte voorbeeld hiervan en meteen ook de eerste single van het album in samenwerking met Kiddy Smile. Het zet de toon met acid loops en herhalende vocals als “We won’t stop, we can’t stop”. Een electro-technopunknummer met een rave beat van jewelste.

Dat Vitalic ook nummers kan maken zonder beats horen we in Lost Times, een ambient song die een rustpunt is op het album. Meteen daarna worden we gekatapulteerd naar de eighties met Danse Avec Moi een ware electropopsong die het verhaal vertelt van koppeltjes die ontstaan om 4 uur ’s morgens op de dansvloer.

Trance invloeden vermengd met Duitse techno uit de jaren ’90 horen we duidelijk op Cosmic Renegade. 14 AM begint dan weer met een hommage aan Laurie Anderson’s nummer O Superman vooraleer het transformeert in een electro track waar de beats er van afspatten.

Afsluiter op de plaat is Carbonized die ons met veel heimwee doet terug denken aan het nummer My Friend Dario van het album OK Cowboy. Een energieke vibe die ons van in het begin meesleurt in deze electro-punk song. Een song waar gevaar in schuilt zo te horen aan de vocals.

Het verbaast ons niet dat deze multi-instrumentalist met DISSIDÆNCE Episode 1 een verzamelwerk van twintig jaar uitbrengt waarbij hij terug de grenzen tussen verschillende stijlen doet vervagen en verbleken. Bijzondere melodieën vermengd met een unieke stijl dat is wat we voorgeschoteld krijgen door Vitalic. De man speelt op 11 februari in de AB maar dat concert is hopeloos uitverkocht. Wat had je gedacht?