Home ReviewsAlbum Reviews SUNTAPES – Shadows of Nagi (Eigen Beheer)

SUNTAPES – Shadows of Nagi (Eigen Beheer)

Voor alle duidelijkheid, in de eindeloze kosmos is er geen geluid. Door middel van asteroseismologie converteren wetenschappers de thermische energie van de zon naar audio, waarmee men het gedrag van onze ultieme energiebron kan voorspellen. Deze klankgolven uit de ruimte kunnen echter ook vermakelijk zijn voor een select groepje geluidverslaafden zoals wij. Gelukkig hoeven we het niet zo ver te zoeken en zorgen projecten zoals Suntapes (Tomas Vanderplaetse) voor interessante kosmische resonanties van aardse oorsprong.

Shadows Of Nagi verdampt als een staart van een komeet tussen de hemellichamen met mooie ingetogen Harold Budd-achtige pianotonen verpakt in droomachtige ambientgolven. Deze release bevat een hoge graad aan droefheid waarbij minimalisme, neoklassieke en elektronische manipulaties stollen tot een atmosferische soundtrack. Vanderplaetse neemt zijn ervaring als producent voor soundtracks van documentaires en films mee om de juiste sfeer bij een visueel verhaal te plaatsen. Hier creëert de muziek het imaginaire vertelsel.

De muziek op Shadows Of Nagi  stimuleert de verbeeldingskracht van de luisteraar die tijdens deze diepe sessie wordt meegetrokken in een maalstroom van duistere schoonheid. De rustgevende signalen opperen scherpe emotionele beelden van verlaten industriële artefacten en restanten van de menselijke vernietigingsdrang. De mengeling van donker getinte elektronische pulsen wordt versterkt met flarden doffe beats en verfijnd pianowerk. Het dystopische gevoel is tijdens het beluisteren van deze release steeds aanwezig.

De huidige toetsenist van de Belgische rocklegende Arno realiseert hier een wondermooie blend van klanken en stijlen. Shadows Of Nagi is een staartster met bruisende pracht die tot de verbeelding spreekt.