Home ReviewsAlbum Reviews BRUTUS – Nest (Hassle Records).

BRUTUS – Nest (Hassle Records).

by Hans Vermeulen

Dit is het jaar van het varken.  Dit is het jaar van BRUTUS.  We nemen even de DeLorean en keren terug naar de zomer van 2014. Een trio uit Leuven speelde toen op Boomtown, in een tentje. Die tent en dat podium zijn ondertussen opgedoekt, het trio is samen met Whispering Sons uitgegroeid tot de grootste Belgische alternatieve rockgroep anno 2019. De debuutplaat van Brutus, Burst, sloeg in als een bom in 2017.

Vandaag is de opvolger klaar, Nest. Over torenhoge verwachtingen gesproken! Stefanie Mannaerts, Stijn Vanhoegaerden en Peter Mulders treden alleen maar op in zalen waar het bordje ‘uitverkocht’ zal worden opgehangen. Botanique, Trix, Handelsbeurs. En wat dan met het verhaal van de ‘moeilijke tweede’? Eigenlijk verkeert Brutus in een luxepositie. Het topdebuut heb je al binnen, wat volgt is pure bonus toch? Brutus speelt in een onuitgegeven samenstelling met boegbeeld en zangeres Stefanie Mannaerts in de drummende hoofdrol. De vrees dat dit uiteindelijk beperkend is  voor het potentieel van de band heeft het trio op deze Nest echter op erg overtuigende wijze keihard de prullenmand in gekeild.

Brutus steekt met Fire meteen het vuur aan de lont. Donkere gitaargolven zwellen aan maar worden gecounterd door het artillerievuur uit de tengere maar vastberaden armen van drumkoningin Stefanie. En dan volgt die uithaal. “Fireeeeee!!! Burn them all. I need water on me”. De dualiteit in deze tekst vormt ook de tweedracht op deze plaat. Slaan en zalven. Een combinatie tussen twijfel en vrees aan de ene kant en hoop en vertrouwen aan de andere kant.

Geen enkel moment bekruipt ons de gedachte dat we naar een Burst 2.0 luisteren. Django houdt het tempo hoog met wat de perfecte punkrocksong is. Eentje waarvoor Garbage en Placebo 20 jaar geleden platina haalden. Een track waarbij stilstaan nog lastiger is dan de zoektocht naar De Mol. Sneller en sneller. Cemetery laat een Stefanie Mannaerts horen in een vlaag van razernij en de ziedende woede uitbarstingen in haar stem maken duidelijk dat ze vocaal erg veel in haar mars heef