Home ReviewsAlbum Reviews STEIGER – The New Lady Llame (Sdban Records)

STEIGER – The New Lady Llame (Sdban Records)

by Björn Comhaire

Het begint ernaar uit te zien dat het Gentse jazz trio Steiger een blijvertje is! In 2017, met de release van hun eerste album And Above All, klonken ze nog als een eerder mainstream piano-jazz-combo. Op hun tweede, Give Space, mocht het al was losser. Het was echter vooral de vorig jaar verschenen ep Brick Smoke Basement die een duidelijke koerswijziging in het repertoire van de band aankondigde. Vrijer, elektronischer, grootsteedser en minder pianocentrisch.

© Steiger

Die lijn trekken ze door op The New Lady Llame. Het album is een zoektocht naar de grenzen van de jazz maar ook naar het uitbalanceren van akoestisch en elektronisch instrumentarium. We moesten bij het beluisteren regelmatig denken aan die andere avant-gardistische jazzbende schntzl. Zij doen het zonder bassist, maar de overeenkomsten in het geluid en de benadering van beide bands is treffend. Zeker in het eerste deel van het album. Leg Lambda bijvoorbeeld eens naast Thin Boy en je begrijpt wat we bedoelen.

Wat ons ook opviel was de evolutie die drummer Simon Raman doormaakte sinds we hem voor het eerst aan het werk zagen met Steiger in 2018. Een nummer als (I Cannot Hear What You Say) For The Thunder That You Are was toen ongetwijfeld compleet onmogelijk geweest. Dat geldt evenzeer voor wat Gilles Vandecaveye-Pinoy doet op keyboards en piano.

Gelukkig is er nog de standvastige bas van Kobe Boon. Hij houdt altijd wel een voet op de grond wanneer de andere bandleden de neiging krijgen om zich in een baan rond de aarde te lanceren. Iemand moet het hoofd koel houden!

Af en toe herkennen we flarden van de “oude” Steiger zoals in het eerste deel van The New Lady Llame. Een andere keer gaat het geëxperimenteer met gedetunede synths (Sun Dog, The New Lady Llama) en het gebruik van samples (The Happiest Thought Of My Life) een stuk verder. Steiger slaagt er evenwel probleemloos in om een mooi evenwicht te vinden tussen “klassieker” werk en de meer avant-garde nummers. Dat zorgt ervoor dat de luisteraar de aandacht niet verliest.

Het album verscheen op 9 april en is verkrijgbaar op vinyl, cd en via de streamingkanalen.

You may also like