Home ReviewsAlbum Reviews PARADE GROUND – The 15th Floor (VUZ Records)

PARADE GROUND – The 15th Floor (VUZ Records)

De Pauly-broers Pierre en Jean-Marc begonnen in 1981 als Parade Ground aan een release van singles en ep’s en werkten samen met o.a. Colin Newman, Front 242 en Dirk Ivens. Gehuld in een mysterieuze sfeer, werden ze al gauw tot pioniers van de coldwave en EBM in België gerekend.

Na hun indrukwekkende debuutalbum Cut Up (1988) nam Parade Ground materiaal op voor hun vervolgalbum in 1989. Slechts enkele van die opnames verschenen na 23 jaar uiteindelijk in 2012 op de vinyl-uitgave van The 15th Floor. Datzelfde jaar volgde ook meteen A Room With A View waarop nog vier tracks van deze opnamesessies stonden. Vandaar nu een nieuwe editie met vijftien Parade Ground-pareltjes op deze cd-uitgave van The 15th Floor, die alle nummers van deze opnamesessie draagt. Daaronder ook een nooit eerder uitgebrachte German Mix van A Day At The Park. Een van de traagste en wellicht ook meest mysterieuze nummers op het album, dat in die Duitse remix vooral nog prikkelender naar voor komt.

Met melancholische zang, maar in een o zo bubbelend electro-kader klinkt Entertain Me. In vergelijking met de andere tracks, minder gelaagd en eerder minimalistisch. Met strakke ritmes, waarrond de synthlijnen en de vocals uitdagend speels met mekaar lijken te flirten, is Marble Mind een fris en opgewekt nummer.

Aan een hoog tempo komt Rage And Torments binnen. IJzig snaarwerk en beats die tempo brengen kenmerken de track, waarin Jean-Marc Pauly met zijn zang uitdaagt tot hyperactiviteit. Knap hoe de synthlijn naar het einde toe steeds grotere ruimtes inneemt en theatraal naar de voorgrond treedt.

Titeltrack The 15th Floor opent met een dramatisch sample die filmisch losbreekt in duisternis, beladen met zware elektronica. Dé track van het album toch wel, zonder maar één woord te gebruiken. Als een bruisend onweer, klinkt Awaiting onheilspellend, versterkt door de dof diepere vocals en de elektronische dreunen die tussen bubbelende anarchie klinken.

Als een op volle toeren draaiende machine komt Stirring Hands meteen op gang. Vol industriële elementen, die soepel in mekaar vloeien tussen mechanisch snerpende ritmes, sterke beats en elektronische samples. Als futuristische insecten kruipt elektronica aan sneltempo binnen in My Morning Friend, waarna bijna funky ritmes en koude synths doorheen het nummer trekken. De gitaren klinken energiek op de voorgrond in Self Unmade Man, met een hoog electropopgehalte.

Wervelende herhalingen in In Fortitude, opzwepende ritmes in het instrumentale, gejaagde Bound For Heaven en de (overdreven?) uitgesproken zanglijn die te veel kanten uitgaat in Wind Of Adventure maar wel vol knappe jungleritmes zit. Maar ook de zo kenmerkende zwevende ijzige synths in Turn Tables en de groezelig galmende gitaren in Round… Dit album bevat de hele stijlperiode waarin de nummers geschreven en opgenomen werden!

Opnames uit 1989… Klinkt dit gedateerd? Ja, helemaal en zo hoort het ook, want ook vandaag de dag worden wij nog steeds bekoord door deze Parade Ground-tracks! De gelaagdheid van de nummers die baden in eighties-sfeer bruisen nog steeds in een energie waarmee we ons graag laten overspoelen. Een album van een Belgische cultband die elke electroliefhebber wellicht wel graag (opnieuw, in andere vormen) aan zijn collectie toevoegt!

The 15th Floor is digitaal en op cd verschenen bij VUZ Records. Op 18 september prijkt Parade Ground op de affiche van Liège New Wave Festival.

Facebook / Website / Bandcamp / VUZ Records