Home ReviewsAlbum Reviews GILMAN – vuvu (Eigen Beheer)

GILMAN – vuvu (Eigen Beheer)

Gilman is het project van Sander Stuer, die ook instond voor de productie van Cheap Dreams van Jan Verstraeten en drumt bij Sleepers’ Reign en Wanthanee. Na drie melancholische singles Sunrise, Gloom en vuvu is hier eindelijke de debuut-ep waar Stuer meer dan drie jaar aan gewerkt heeft. Een half jaar daarvan in de IJslandse Greenhouse Studios waar hij werkte als assistent van Ben Frost en na de uren zelf muziek maakte.

(c) Gilman

Deze ep is een emotionele trip die je van extase naar teleurstelling sleurt, om te eindigen in hoop. Sunrise belicht de kracht van kwetsbaarheid als een net ontdekt geheim wapen. Met Gloom volgt de teleurstelling dat het niet zo gemakkelijk is als het leek en de angst om gekwetst te worden. Bij vuvu stelt hij zich kwetsbaar op, om bij het minste gevaar opnieuw in de schulp te kruipen. Gelukkig volgt de troost met Sleep, samen met het besef dat je je kwetsbaar moet opstellen om troost te kunnen vinden.

Met zo’n intense thema’s kan je verwachten dat de muziek ook vrij diep gaat. Sander maakt knappe composities met vreemde soundscapes, subtiele beats en Stuers meeslepende stem. Vanaf de eerste noot pakt hij ons beet met zweverige songs waar we invloeden in terug horen van Bon Iver en de IJslandse landschappen.

Sander heeft veel warmte in dit innemend debuut gestoken. Bij elke nummer weet hij ons te ontroeren met zijn gevoelige composities en indrukwekkende arrangementen. Ook het bijpassende artwork van Ruben Mertens (gebaseerd op filmpjes die Sander gemaakt heeft in IJsland) past perfect bij de muziek. We durven gerust het woord “meesterwerk” op dit debuut kleven.

Gilman stelt zijn debuut voor in de Sint-Jaccobuskerk in Haasdonk op 17 oktober, met Lili Grace in het voorprogramma (tickets zijn te koop via Bandcamp). Op 29 oktober speelt hij in het voorprogramma van Ansatz der Maschine in Het Depot in Leuven.

BANDCAMP