Home ReviewsAlbum Reviews CHAOS VECTOR – Eskhaton (RetroSynth Records)

CHAOS VECTOR – Eskhaton (RetroSynth Records)

by Nel Mertens

Esthetisch ijskoud, harde EBM-beats, vervormde synths en invloeden uit de metal-, industrial- en gothsound. Het Brusselse eenmansproject Chaos Vector profileert zich ergens tussen darksynth en cyberpunk en laat dat horen met zijn debuutalbum Eskathon.

Artwork © Matic Leban

Eskathon laat de soundtrack van een wereld in totale wanorde horen. Tegen de achtergrond van terreuraanslagen, fake news en een dodelijke virusuitbraak, komt het album op een keerpunt in de moderne geschiedenis: de laatste fase van het verval van de mensheid voor een onvermijdelijke wereldwijde ineenstorting.

Met Ekpyrosis krijg je meteen het bijna wereldvreemde, apocalyptische geluid te horen dat de rode draad is doorheen het album. Sterke elektronica, wervelende toetsen, sci-fi-geluiden en zware beats in een onrustig, noisy sfeertje. Aangeslagen metalen en industrialsounds duiken op in Forged In Chaos.

Alsof alles verstoord wordt, klinkt Lex Talionis, waarin zwaar gedreun in een kolk van verwrongen elektronische spinsels klopt als de hartslag van een verloren generatie. De loodzware beat als hartslag van het nummer, blijkt in vrijwel alle tracks gefundeerd te zijn, als we ook Psyborg, Primal Force en Reflexive Control horen.

Eén voor één kwalitatief knap uitgewerkte instrumentale space opera-acts, die recht de bioscoop der verbeelding in kunnen, maar heel veel variatie horen we er niet in. Als alle tracks aan mekaar geregen worden, kan dit even goed 1 grote aria worden. Hoewel Blood Nexus en Invocation er ietwat uitspringen met opvallendere, prominente synthlijnen.

In Hellhound krijgen we de dreigende synthlijn op de achtergrond te horen die we kennen uit Hellraiser van Suicide Commando. Laat Suicide Commando en Orbital er een nachtje samen op uit trekken en je krijgt zowat de sound van dit bijna volledig instrumentale album wel samengevat.

The Eternal Struggle heeft een klassiek kantje. Met de opgejaagde pianoklanken, luidende klokken en begeesterende vocals die ertussen dwalen, wordt het album theatraal afgesloten.

Voor Eskathon was de man achter het project Chaos Vector volledig op zichzelf aangewezen. Alles werd zelf opgenomen, geproducet en gemasterd en is – omwille van COVID 19 – gratis te beluisteren via Bandcamp. Maar Chaos Vector werd ondertussen ook opgemerkt door het Amerikaanse label RetroSynth. Er zijn concrete plannen voor een ep-release in het najaar, maar dit is alvast een veelbelovend sterk debuut!

You may also like