Home ReviewsAlbum Reviews YOUNG FOXES – What If ? (Eigen Beheer)

YOUNG FOXES – What If ? (Eigen Beheer)

Het zijn geen gemakkelijke tijden voor de mannen van Young Foxes. De Wetterse band had wat optredens in de planning staan voor deze maanden en ze zaten ook in de studio om hun nieuwe ep op te nemen. Tot dat verdomde virus de kop kwam opsteken. Resultaat: optredens werden geannuleerd en de opnames zijn on hold gezet. Maar de vier jonge vossen blijven niet bij de pakken zitten.

(c) Young Foxes

Onlangs brachten ze nog hun sterke single Good For Nothing uit en nu brengen ze de corona- ep What If? uit, die de bandleden apart thuis hebben opgenomen. Op deze ep (die enkel verkrijgbaar is op cassette met digitale downloads) brengt de band vier herwerkte, oudere nummers, een akoestische versie van Good For Nothing en het nieuwe nummer Brothers, dat ook op de te verschijnen ep zal staan.

What If? opent met de akoestische versie van Good For Nothing. Wij waren al onder de indruk van de rockende originele versie maar deze unplugged versie blijft overeind, zeker door Bruno’s sublieme stem. Self Control is oorspronkelijk redelijk bluesy maar de reggae bewerking die op deze ep staat, laat de zon schijnen en klinkt zelfs nog beter dan het origineel.

We waren benieuw hoe ze het straffe song Tombstone Smiles gingen aanpakken, die afkomstig is van hun eerste ep We Don’t Give A Fox. Wel ze hebben er een smerige blues van gemaakt die het nummer nog meeslepender maakt. Time Is My Enemy staat ook op de debuut-ep maar is in de nieuwe versie bijna onherkenbaar. Het viertal heeft er een funky en dansbaar jasje aan gegeven inclusief een rap gedeelte terwijl het origineel allesbehalve dansbaar is…

Bij Annabel laten de Young Foxes zich van een heel ingetogen kant zien. Ze hebben in deze song het gedicht Annabel Lee van Edgar Allan Poe op muziek gezet. Ze laten zien dat ze ook overweg kunnen met een keyboard en iets heel gevoeligs kunnen neerzetten. Het nieuwe Brothers is een typische Young Foxes compositie met hier en daar wat subtiele blues invloeden. Het is vooral een beresterk nummer.

Op What If? laten Young Foxes zien hoe breed ze muzikaal wel kunnen gaan. En dat gaat hen verrassend goed af. De cassettes zijn verkrijgbaar in vier verschillende kleuren met vier verschillende designs. Een tape kost €7 maar je mag altijd meer betalen om deze talentvolle band te steunen. Je kan What If? bestellen via deze link. Haast je want dit is een gelimiteerde uitgave van 100 stuks!