Home ReviewsAlbum Reviews ARSENAL – The Rhythm Of The Band (Sony Music)

ARSENAL – The Rhythm Of The Band (Sony Music)

Al 20 jaar is Arsenal een vaste waarde op de Belgische podia. Overal waar John Roan en Hendrik Willemyns met hun band op de affiche staan, weet je dat het een gigantisch feest wordt. In het verleden is al gebleken dat hun unieke live-sound en vibe moeilijk op een album te vatten zijn. Op hun laatste album In The Rush Of Shaking Shoulders kwam het duo wel heel dicht in de buurt. Maar Roan en Willemyns willen zichzelf niet iedere keer herhalen. Na elke plaat nemen ze een soort van bezinningsperiode om te zien welke nieuwe stap Arsenal gaat nemen.

© Arsenal

Voor dit nieuw album trok het duo naar China waar ze zichzelf met hun demonen confronteerden. Ze deden dat in de stad Chongging, slechts een paar kilometer van waar een vleermuis de oorzaak werd van een wereldwijde ramp. Op die plaats kwam Willemyns tot de conclusie dat de wereld van de muziek zoals we die kennen ten einde loopt. Hij probeerde zijn wederopstanding in vraag te stellen door middel van een driedelige serie (die wordt uitgezonden op Canvas op 2, 9 en 16 mei) waarin feit en fictie werden gecombineerd. Voor Roan daarentegen nam de verlossing de vorm van een blackmetal album aan.

Arsenal wordt getransformeerd, waar de muziek stopt en de groep oplost, en geleidelijk de vorm aanneemt van een transmediaal verhaal. Media, genres, generaties vermengen zich en komen samen om een nieuwe Arsenal-hoofdstuk te schrijven. Op dit album en in de serie volgen we de ups en downs van een uniek duo, soms verenigd en soms niet, dat streeft om bij elkaar te blijven. Een relatieverhaal en het ritme van de groep.

Is dit dan een een typische Arsenal-plaat geworden? Neen, niet echt. Ook al is de vooruitgeschoven single Animal, die de plaat opent, een typische Roan en Willemyns compositie die weer een bom zal laten ontploffen tijdens de optredens. Op dit album laat het duo zich ook van een andere, ingetogen kant zien. Zoals in de knappe instrumentale nummers Dugbe Or Mokola en Eve, de sublieme ballade Tension, het sfeervolle Weaponry en het gevoelige Nightfalls. Allemaal atypische Arsenal-songs.

Op deze plaat staan nog genoeg nummers die zich richten op de dansbenen. De Arsenal-fans kunnen zich vooral aan die songs optrekken en zullen zich wat moeten aanpassen aan de meer donkere kant van Arsenal. The Rhythm Of The Band is de meest gedurfde en avontuurlijke Arsenal-plaat tot nu toe. Zo blijven ze toch weer, op hun eigen unieke manier, verbazen en vernieuwen.

Op 9 december stelt de band The Rhythm Of The Band voor in de Antwerpse Lotto Arena.