Home LiveFoto's 45 JAAR THE KIDS + RUSTY SPOON + BEUK Brussel, Ancienne Belgique (14/10/2021)

45 JAAR THE KIDS + RUSTY SPOON + BEUK Brussel, Ancienne Belgique (14/10/2021)

by Johan Vanparys

Foto’s: Johan Vanparys
Tekst: RJ

The Kids vierden hun 45ste verjaardag in de Ancienne Belgique. In dezelfde Brusselse muziektempel waar ze precies 20 jaar geleden de straffe live-cd Flabbergasted opnamen. Sindsdien vierden ze er al een paar verjaardag zonder dat er sleet op hun legendarische energie kwam te zitten.

Ook op de liefde van het publiek voor de Antwerpse oerpunkers zit geen sleet: oorspronkelijk was het concert gepland in de kleine AB Club (280 staanplaatsen) maar wegens overweldigende belangstelling werd verhuisd naar de grote zaal in de Box-opstelling (900 staanplaatsen).

BEUK

Ondanks het vroege aanvangsuur op een weekavond, arriveerde al tijdig aardig veel volk voor de openingsact BEUK. Dit trio timmert hard aan de weg met een Nederlandstalige wall of sound die het midden houdt tussen punk en classic rock. Noem het een kruisbestuiving van Volbeat en Mötorhead met Noordkaap en The Scene. Buiten de schijnwerpers van de mainstream radiozenders speelden de hardwerkende Bruggelingen 200 concerten in binnen- en buitenland. Door Kidsfan par excellence Ben Crabbé werden ze ooit omschreven als het ideale voorprogramma voor de Antwerpenaren. Die kans op een groot podium heeft BEUK zonder complexen gegrepen. Het stevig halfuur ‘best of’ uit hun twee albums en één ep viel in de smaak van de meegereisde fans én veroverde nieuwe harten.

RUSTY SPOON

Rusty Spoon telt bekend talent in zijn rangen. Gitarist Vincent Van Santfoort is het gezicht van rockduo Boskat. Zanger Pieter-Jan De Paepe leent zijn expressieve en wendbare geluid aan een tributeband Made in Purple en ken je misschien als acteur op tv – wij niet want we zijn nooit Thuis – en in muziektheater. Precies van een theatraal geacteerde aanpak maakt Rusty Spoon zijn handelsmerk. Met leuke vondsten, zeer dynamisch en consequent gebracht. Al klinkt het een beetje hol wanneer jongens uit Antwerpse nederzettingen hun Vlaams publiek in het Engels toespreken.

Dat mocht de pret niet drukken. Gesteund door een enthousiaste achterban ging hun zelf benoemde genre ‘post energetic theatre punk’ erin als zoete koek. Punkherrie doorspekken met kitscherige powerballads? Geen probleem als je zoals deze wilde troep het metier van meerstemmige zang en multi-instrumentaliteit tot in de puntjes beheerst.

THE KIDS

Genoeg voorgerechten, intussen was op deze donderdag de zaal volgelopen voor de hoofdschotel. Boekhoudkundig opsommen en analyseren welke songs The Kids wel en niet brachten, zou hen oneer aandoen. Sinds 1976 bouwden ze zulk danig groot repertoire van eigen hand en perfect gepikte covers, dat alles klinkt als één samenhangend geheel. De mix van oude en opvallend veel jonge fans kreeg meer dan een uur opwindende wervelstorm. Na de twee jaar inactiviteit wegens het c-woord, hadden de Antwerpenaren met zomerconcerten ijverig de routine aangescherpt. Pensioengerechtigde zanger Ludo Mariman en gitarist Luc Van De Poele vormen sinds een decennium een onwrikbaar bulldozerkwartet met bassist Yves Vanlommel en drummer Tim Jult. Voor die laatste was het trouwens vanavond dubbel feest: hij werd 40.

Aan de grote kracht van The Kids is na 45 jaar nog niks veranderd. Eén: de energie en het tempo razen nog steeds op het orkaanniveau van wijlen generatiegenoten Ramones. Twee: de songs blijven tijdloos overeind en de maatschappijkritische teksten worden in dit duistere jaar opnieuw betekenisvoller dan ooit. En drie: de punkers weten nog altijd hoe je een ferm feestje bouwt.

Het dolste moment was toen een hoop jong en minder jong geweld spontaan het podium overspoelde tijdens If the kids are united, een cover van Sham 69 die The Kids zich al jaren eigen maakten. Helemaal niet gepland en complete chaos terwijl de band met zichtbare lol doorspeelde. Met andere woorden: punkpret zoals het hoort. Nog lang na de bisnummers en het opruimen, liep Ludo Mariman backstage met een gelukzalige, kamerbrede ‘smile’. Missie verjaardagsfeest geslaagd, op naar nog veel wilde jaren.