Home nieuws Uitheems Geduister #195

Uitheems Geduister #195

by Nel Mertens
Artwork door Wesley Dewanckel
Facebook Instagram

Enkel als het donker genoeg is, kan je de sterren zien. De sterren horen, doe je in het Uitheems Geduister van deze week met nieuws van Aesthetic Perfection, Within Temptation, Winterburn, Tombs, The Final Clause of Tacitus, Feu Follet, Vlimmer, Daniel Ouellette, The Black Cheetahs, The Magik Way en Svar.

AESTHETIC PERFECTION
Ze stonden eerder deze week op het hoofdpodium van Amphi in Keulen, en ondertussen liet Aesthetic Perfection ook een nieuwe single los op de wereld. Eentje in vijf talen dan nog wel. A New Drug is een nummer dat we nochtans al eerder hoorden, want het was in juli 2021 nummer 7 van de 12 maandelijkse tracks van het soloproject uit L.A. van Daniël Graves.  Vrijwel meteen na het afwerken van de originele versie, kreeg Graves het idee om het nummer heruit te vinden, in samenwerking met verschillende internationale bekenden die elk in hun moedertaal zouden zingen. Het resultaat is The International Cartel Version, waarbij we  Chris Pohl van Blutengel in het Duits horen, Javi Ssagittar van TerroloKaust in het Spaans, Julien Kidam van Chemical Sweet Kid in het Frans en Maria Mar van Omnimar die afrondt in het Russisch.

“De donkere muziekscene is gevuld met een diverse groep geweldige vocalisten van over de hele wereld, en ik was super enthousiast om deze kans te krijgen om mijn platform te gebruiken om ze naar een hoger niveau te tillen. Ik geloof echt dat deze versie het origineel ver overtreft”, kondigt Daniël trots aan.
En terecht, want dit is een knap staaltje van internationale industrialpop geworden!

Facebook Website Merchandise / Bandcamp

WITHIN TEMPTATION
Geen gebed is nodig, als het over het veranderen van ons zelf gaat. Within Temptation vatte het in hun nieuwe single Don’t Pray For Me. “Don’t Pray For Me streeft ernaar andere overtuigingen en angsten niet op te dringen en getuigt van het accepteren van ieders eigen reis. Het is een hymne over het accepteren dat overtuigingen fluctuerend, meervoudig of anders kunnen zijn. Het lied gaat over het toestaan ​​van mensen om hun eigen lot na te streven”, legt de band uit.

‘Oh, I needed a revolution.
I never had a war in mind and now the river runs dry and the fall is deep.
The truth is dark and makes us bleed.
In hell is where I stand, it’s where I find my inner strength.
For my confessions I don’t need a church.
I don’t need salt to know where it hurts.
Don’t pray for me, no…’

Een sterke track waarin metal, opera en koren elkaar sterk omarmen in symfonische metalsfeer zoals we die kennen van de band rond Sharon den Adel.

Don’t Pray For Me is digitaal verschenen.

Facebook Website

WINTERBURN
Met riffs in de stijl van Motely Crue, vocalen als bij AC/DC en drums in Guns ‘n Roses-stijl, krijgen we de single Sinner’s Swing van Winterburn. Riff o’ Rama-groovy dus! De opwindende hardrock ‘n roll proeven we in één van de tracks van hun debuutalbum Ivory Towers, waarbij nu een videoclip verscheen.Naser Mestarihi (zang, gitaar, multi-instrumentalist) en drummer Thomas Pridgen (The Mars Volta, Suicidal Tendencies) werken nog maar sinds 2019 samen en door omstandigheden verscheen hun debuutalbum nog maar pas: “Ik kreeg MS toen we aan de sessies begonnen, waardoor ik opnieuw moest leren gitaars pelen. Dit album voor elkaar krijgen, was voor mij een strijd met kansen”, legt Naser uit.

Inhoudelijk is Sinner’s Swing eigenlijk een nummer dat de donkere kant beschrijft van het meegesleurd worden in de decadentie en losbandigheid in Tinseltown. “We wilden een gelikte video om de nieuwe line-up van de band te laten zien. Het werd gefilmd op twee geheime (letterlijk) ondergrondse locaties en dat was behoorlijk zwaar aangezien het ongeveer 45° Celsius was. Het eindresultaat ziet er in ieder geval geweldig uit”, geeft het nieuwe duo aan.

Website / Instagram

TOMBS
In die week in 2017 dat de metalband Versoma er mee stopte, startte grinkeelzanger Mike Hill (New York, U.S.A.) meteen zijn nieuwe project Tombs. Zijn leven is, was en zal altijd een leven zijn dat doordrenkt is van toewijding en met een onaantastbare drive in het vizier, als resultaat een volgende ep Ex Oblivion. Mike Hill (zang, gitaar), Justin Spaeth (drums) en Drew Murphy (bas, zang) laten daarmee hun post metal geluid nogmaals ten volle los. “De muziekcanon die Tombs heeft gemaakt, omvat verschillende genres, maar ik heb altijd de bedoeling gehad dat er altijd een zekere mate van geweld en hardheid op de achtergrond op de loer ligt”, geeft Mike aan.

Ex Oblivion is de tweede release met deze line-up waarbij het DNA van black metal rond vochtige emotionele hoeken, psychologische onrust en de stedelijke onderbuik gedraaid wordt, allemaal onvermijdelijk gekleurd door de huidige status van het leven op deze aarde.

Ex Oblivion is digitaal verschenen.

Facebook / Bandcamp

THE FINAL CLAUSE OF TACITUS
Het Britse The Final Clause of Tacitus heeft sinds hun oprichting in 2016 een reeks krachtige oorbommen laten vallen en spugen nog steeds hun eigen soort groove-zware riffs uit met een meedogenloze energie.
The Final Clause of Tacitusdropte zonet een nieuwe single met clip en dat in een knappe samenwerking met Jot Maxi (Hacktivist) en Adam Ramey (Dropout Kings) in een crossoversound dat herinnert aan de Red Hot Chilli Peppers en Skunk Anansie, via Korn en Rage Against The Machine!

“Ik kwam op het idee voor het nummer nadat ik vorig jaar met Jot had gesproken en besloot het nummer in samenwerking met Jot te schrijven, waarbij we onze beide stijlen samen incorporeerden. Nadat we het nummer hadden geschreven en ik het refrein had opgeschreven, vond ik dat er iets ontbrak en toen dacht ik aan Adam. Zijn zang zou perfect klinken in het refrein, en het nummer was compleet. Met alle frustratie van de afgelopen jaren, is For Crying Out Loud een ‘in your face’, ‘kick in the balls’ soort deuntje waar je niet anders dan op kunt bonzen”, legt zanger Matt Dune over de samenwerking en het nummer.

For Crying Out Loud is digitaal verschenen.

Facebook / Instagram

FEU FOLLET feat. VLIMMER
In 2021 releasede de Franse producer / muzikant Alban Blaising zijn album Beneath The Earth onder de naam Feu Follet. Het knappe album was een mix van postpunk, dreampop en darkwave met een feeërieke twist. Hij verzorgde de muzikale arrangementen en liet ze versmelten met de stemmen van de gastvocalisten.

Hij keert binnenkort terug met zijn nieuw album IV, waaruit we deze week een eerste single te horen kregen. Voor het melancholische en hypnotische Somebody Else werkte Feu Follet samen met Alexander Donat (Vlimmer) als zanger. Met hints naar bands als Depeche Mode, OMD en New Order horen we een nummer gebouwd uit postpunk-blokken. Een huis dat comfortabel aanvoelt dus, waarin we ons thuis kunnen voelen.

“Het is het fictieve verhaal over een vrouw die lijdt aan schizofrenie. Ze kan niet vertrouwen op de dingen die ze ziet en hoort, ze kan zowel op het strand liggen als op het veiligheidseiland van een straat, misschien kan ze zelfs een revolutie beginnen – of gewoon thuis blijven met alles wat er in haar hoofd gebeurt. De gedachte om jezelf buiten je huis te zien lopen, was de basis van de tekst, en de melancholische, maar mysterieuze klanken van Albans instrumentale muziek pasten er helemaal bij. Terwijl het refrein en de eerste twee woorden (“Last night”) bijna romantisch klinken, heb ik er nogal sombere teksten aan toegevoegd. Bidden dat je NIET de persoon bent die je ziet rondlopen, moet een van de meest sombere en meest verontrustende dingen zijn. Het is gek wat de geest met mensen kan doen, en hopelijk zal ik nooit gebeurtenissen zoals die in de teksten meemaken”, legt Alexander uit bij het nummer.

Somebody Else is digitaal verkrijgbaar en kan je op het album IV van Feu Follet terugvinden, dat op 29/7 verschijnt bij Blackjack Illuminist.

Facebook

DANIEL OUELLETTE
Zijn energieke shows vermengen speelse performancekunst met echt muzikaal talent in een boeiende “je moest erbij zijn”-stijl. De postpunkartiest won maar liefst elf keer de Elephant Talk Indie Music Magazine Music Awards. Vanuit Amerika begeestert Daniel Ouellette (Shobijin, The Countess Zaleska) ons opnieuw met een nieuw album.

El salón (A Happy Home is a Haunted Home bevat een goddelijke lijst van getalenteerde gasten: Jenny Rae Mettee (Baltimore’s Fun Never Starts) op synths en zang, Jason Mendleson op synths en Pam Ant met zang. Ouellette brengt leven in een spookuis met dit  postpunk-, synthpop-, newwaveconceptalbum.  Hij zingt in verschillende talen: in Spaans over een weerwolf, in het Engels over een Ouija-bord, in het Portugees over een spookhuis en in het Frans over vleermuizen met Kerst.

“De muziekstijl die ik wilde was een beetje een zachte, warme synthpop-benadering. Het eerste nummer komt tekstueel en muzikaal precies recht op je af, maar vanaf daar wilde ik verleiden met zachtere tonen en warmere zang dan misschien in sommige eerdere opnames. Bijna al deze nummers zijn geschreven door de percussiepatronen en zang op te nemen en daarna de synth-/toetsenbordpartijen toe te voegen. Dit is een heel spookachtig huis voor mij omdat ik voordien vooral met muziekinstrumenten zoals strijkers, gitaar, bas, accordeon, enz. had gewerkt. Nu wilde ik de schoonheid van eenvoud”, legt Daniel uit.

El salón (A Happy Home is a Haunted Home is digitaal uitgebracht bij Meanie Jeannie Records.

Facebook / Website / Bandcamp

THE BLACK CHEETAHS
De Berlijnse doom-rock-‘n-roll-band The Black Cheetahs kronkelen in razernij op hun debuutalbum Slow Doomed Fever. Niet verwonderlijk, aangezien het onderwerp van dat achtkoppige koortsachtige juweeltje de liefde en de dood tussen bandieten, zoekers en vrije geesten is.
Acht indringend langzame en zware nummers verweven door dikke lagen vuile bassynths en gitaarmuren zorgen voor louterende soundtracks, waar elementen van zuidelijke garagerock en doom samensmelten met donkere ambient elektronica.

Samen met pianist Jack Wendy en bassist Christian Gjelstrup brengt Sofia TK met haar zang een stukje hardcore punk-erfenis (FFT Error) met het sentiment van een edgy blues-soul.

Als bonus krijgen we het gastoptreden van Andrew N.U. Unruh van Einstürzende Neubauten die magie toevoegt magie aan de sombere ballade So Long A Line met het gekreun van waterpercussie en metalen gootsteen crescendo’s.

Slow Doomed Fever is digitaal en op cd verschenen bij Wave Records.

Bandcamp / Facebook / Website

THE MAGIK WAY
Het was 17 juli 1997 toen een jonge band de soundtrack schreef voor een theatrale show met de suggestieve titel Dracula, geregisseerd door Hermes Beltrame, die plaatsvond in het Pomaro Monferrato-kasteel in Alessandria. De band liet hier de eerste geluiden horen voor wat de eerste creatie van The Magik Way zou worden.

Op 17 juli 2022, precies 25 jaar na datum, opent The Magik Way de deuren van de vergetelheid voor die opera en dat doen ze heel eenvoudig en direct door een fragment uit een aflevering van de opera Van Helsing in een vernieuwde versie uit te brengen ter gelegenheid van het 25-jarig jubileum.

Dit is wat Nequam vertelde bij dit project: “Het idee om onze Dracula uit 1997 te publiceren komt voort uit de wens om een ​​leegte te vullen. We wilden onze eerste theatrale inspanning vereeuwigen, de eerste aflevering die ons de grenzen van muziek zag overschrijden , in een formaat en met een grafische presentatie die ons tevreden zou kunnen stellen. We zijn begonnen met de originele banden, ze ‘afgestoft’, maar konden de geur van die tijd behouden. Het was een ongelooflijke reis om die noten opnieuw te beleven, zo onvolwassen en echt.”

Limited edition box en digipak cd zijn beschikbaar bij My Kingdom Music.

Facebook

SVAR
Svar
is het oneman black metalproject opgericht in 2020 in Krakau (PL) door Kamil Bolesta. In 2021 bracht hij zijn debuut-ep Behind The Veil uit, nu gevolgd door de ep Under A Sky Full Of Thunder, met vier tracks.
Instrumentaal klinkt het helemaal niet slecht, hoewel de drums er vaak net iets té recht door gebonkt worden en de stem net iets te monotoon zwaar klinkt om ons te charmeren.

“Het is een concept mini-album gericht op de Slavische god van de donder – Perun – en Slavische overtuigingen over bliksem. De ep bestaat uit 4 tracks, waarvan de laatste instrumentaal is. Elk nummer vertelt een apart verhaal gerelateerd aan het eerder genoemde thema. Behalve de tekst verwijst het artwork ook naar het thema van het album. Op de hoes staat een boom die door de bliksem is getroffen, terwijl in het boekje symbolen staan ​​die verband houden met de genoemde godheid”, legt Bolesta uit.

Under A Sky Full Of Thunder is digitaal verschenen.

Bandcamp / Facebook

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More