Home ReviewsAlbum Reviews PILGRIMAGE TO PLEROMA / ASHTORETH – Ur (Consouling Sounds)

PILGRIMAGE TO PLEROMA / ASHTORETH – Ur (Consouling Sounds)

by Serge Timmers

Als je hier in België praat over ambient muziek, kan je niet meer om Ashtoreth en Stratosphere heen. Samen met ene Dirk Serries hebben zij het genre een enorme kwaliteitsinjectie gegeven. Voeg daarbij de vakkennis van een label als Consouling Sounds en je weet dat je een pareltje in handen hebt. Deze split is zo’n hebbeding voor de fans van trage, donkere muziek. Dat wordt overigens al duidelijk bij de prachtige cover, naar een ontwerp van Pablo Carlos Budassi. Maar laten we beginnen bij het begin.

Deze split, verkrijgbaar op vinyl en cd, opent met het meeslepende Apeiron van Pilgrimage To Pleroma, een twintig minuten durende dark ambient meditatie. Pilgrimage To Pleroma is het nevenproject van Mechelaar Mattias M. Van Hulle, die we kennen van doom-vehicel Pothamus. Zijn duistere soundscapes zijn geïnspireerd door de schoonheid en de grillen van de natuur. Apeiron trekt zich traag op gang en kabbelt dan gezapig door de luidsprekers. De in dit genre gebruikelijke elementen: dromerige stem, drones, logge percussie en zweverige gitaar, worden op meesterlijke wijze verweven tot een hypnotiserend geheel.

Daarna is het de beurt aan Ashtoreth (Peter Verwimp). Voor de gelegenheid heeft hij er goede vrienden Stratosphere (Ronald Mariën) en Marko Neumann van Dark Buddha Rising bijgehaald. Wie hier een rustig kabbelende trance verwacht, komt echter bedrogen uit. Phobos & Deimos is een intens duister nummer geworden, minimalistisch en angstaanjagend. De beklemmende drones en gitaren van het duo ondersteunen bizarre, bijna onmenselijke vocalen. Deze track gaat diep en sleurt alles mee in een neerwaartse spiraal naar een ongekende onderwereld. Heerlijk.

Kortom, Ur is een absolute aanrader voor iedereen die houdt van traag, gitzwart en intens. Er zijn hier vier klasbakken aan het werk, vier topmuzikanten die hele werelden kunnen oproepen met hun instrumenten, stemmen en effecten. Ur is veertig minuten emotie en meditatie, droom en nachtmerrie, leven en dood.

Consouling Sounds / Pilgrimage To Pleroma / Ashtoreth / Stratosphere