Home Interview WOLFGANG FLUR

WOLFGANG FLUR

by Didier Becu

Een van de te niet missen headliners op Winterfest is ongetwijfeld: Wolfgang Flür, één van de kernleden van Kraftwerk in hun hoogdagen. Flür is sinds een tijdje solo aan het werk, wij hadden het eer en genoegen om met deze legende te spreken.

Dag Wolfgang. Je staat bekend als de eerste elektronische drummer in de muziekgeschiedenis. Ik hoef je niet te zeggen dat je op muzikaal vlak een zeer invloedrijk persoon bent. Maar ik vraag me af, toen je begon, was je je bewust van het feit dat je aan een revolutie begon?
Hoe konden we ons daar bewust van zijn? We waren vier jonge gasten en we hadden gewoon het geluk dat we muziek konden maken. Eén voor één zat ons talent op een ander vlak, iets wat perfect paste in de nieuwe kunst. We wisten natuurlijk wel dat we anders waren dan andere muzikanten. Verschillend waren de instrumenten die we bespeelden of de apparaten die we zelf hadden gebouwd. Onze nummers die we aan een meer volwassen publiek lieten horen waren ook anders. We waren verschillend in de kledij die we droegen.
Revolutie, zeg je? Een revolutie is een explosie, dat is macht, dat is kracht. We zijn niet ontploft  met deze nieuwe muziekstijl. Ons geluid en thema’s begonnen heel langzaam op te bloeien in de muziekwereld en we bouwden een heel nieuw genre op. Mensen hielden er niet van te veel van en in het begin kregen we vreselijke recensies naar onze kop geslingerd.

Je stond aan de wieg van wat later werd omschreven als Krautrock. Vandaag lijkt het wel alsof iedereen in dit genre interesse had, maar was dat wel zo? Was er een breed publiek voor wat je toen deed?
Kraftwerk is nooit Krautrock geweest. We hielden eigenlijk niet van deze uitdrukking. Duitse bands die Amerikaanse rock kopiëren, die zouden zo genoemd kunnen worden, ja. De Amerikaanse troepen die na hun overwinning op de nazi’s het Main- en het Rijnland hadden bezet, noemden de Duitsers over het algemeen “moffen”. Kraut betekent zuurkool. Een groente die ze bij ons zijn leren waarderen die ze in de verwoeste steden vonden. Die Amerikanen waren er dol op. Duitse muzikanten werden door hen en de buitenlandse media eenvoudigweg Krautrockers genoemd. Ons publiek was klein en nieuwsgierig in de vroege jaren zeventig, de periode waarin we begonnen. We hadden een nieuw muziekinstrument dat compleet nieuwe geluiden voortbracht:  de synthesizer. Het was geen gemakkelijke zaak om ons publiek vertrouwd te maken met de geluiden daarvan.

Van 1973 tot 1987 zat je bij Kraftwerk. Wat is naar jouw mening het meest invloedrijke Kraftwerk-album ooit?
The Man Machine en Computerworld.

Sommigen zeggen dat er geen techno zou zijn als Kraftwerk er niet was. Ben je het daar mee eens?
Dat is regelrechte onzin! Het was de uitvinding van de sequencer en de sampler die techno mogelijk en groot maakte. Veel van de latere nationale en internationale kunstenaars gebruikten Kraftwerk-samples. Kraftwerk is de meest gesamplede band ter wereld. Maar dat betekent niet dat Kraftwerk techno en alle andere genres die eruit voortkwamen zoals rave, acid, house, hoppe di hopp, drum’n bas of andere heeft gebouwd.

Na je Kraftwerk-dagen werkte je samen met acts als Mouse On Mars en Pizzicato Five. Was dat een wedergeboorte? Naar welke artiesten luister je tegenwoordig zo?
Na tien jaar afwezigheid van muziek was het in feite inderdaad een soort van Wolfgang-wedergeboorte. Ik ontdekte en vond de verhalenverteller en melodie-uitvinder in mij uit. Samen met Andi Toma van Mouse on Mars producete ik mijn eerste eigen album – Time Pie – en werkte ik met nieuwe collega’s. In 2000 begon ik met Starfan Lindlahr, aan nieuwe nummers die op het huidige ELOQUENCE-album staan. Ik was zeer content dat het vooral een Engels label was, Cherry Red Records, dat me een contract aanbood voor nummers die we samen hadden geproducet. Een wedergeboorte? Absoluut! En ik zou nooit iets