Home LiveLive Review INDIETRONIC FEST 4 Lede, Gemeentelijk Cultuurcentrum (19/10/2019).

INDIETRONIC FEST 4 Lede, Gemeentelijk Cultuurcentrum (19/10/2019).

Elektronische spielerei in Lede, met 4 bands die ons de huidige scene in leiden van het industrial- / ambient-/ minimal-/ avantgarde- en synthwavegenre. Er werd ons een podium vol Belgisch talent beloofd en we kregen meer dan dat alleen op Indietronic Fest 4.

Hoewel Lede ons niet meteen het epicentrum van de Belgische muziekscene leek, is deze Oost-Vlaamse gemeente wel uitgerust met een knap Cultuurcentrum: een mooie, zwarte zaal met een enorm goed uitgerust podium, een gezellige bar … voor de accommodatie alleen al is het de moeite om net dààr eens een concertje mee te pikken, want ook het geluid zat er uitzonderlijk goed. Voor de de andere zaken gaan alle pluimen naar de organisatoren, want zij zorgden er zeer doordacht en kundig voor een warme ontvangst, dj’s in de bar, een leuke kaart met streekbiertjes, gin tonic en andere cocktails, een tapasbar… en ook voor vier elektronisch gedreven Belgische bands, natuurlijk!

Het was G A U S S , de elektroband uit Gent die het festival mocht openen. Dat je op Indietronic steeds nieuwe en verrassende ontdekkingen doet in het elektrogenre wisten we al langer. Indietronic is een uniek festival dat elektro de broodnodige aandacht bezorgt en vernieuwende muziek als die van Gauss een mooi platform bezorg. Gauss, de band van Mati Le Dee en Emile Sertun, is sinds enige tijd uitgebreid met hun livedrummer Simon Raman en dat zorgt voor een grote meerwaarde. De band klink erg vloeiend en natuurlijk. De dansbare muziek van G A U S S zorgde meteen voor een positieve vibe. De prachtige stem van de zangeres strooide een warme gloed door de zaal. De combinatie van de mooie zanglijnen en de filmische popmuziek van G A U S S is uniek. Hun laatste single Love klonk live uitstekend. “I feel love all around me, the longing in my heart is so wild.”, waarbij op de achtergrond vlinders, bloemen en zomerse beelden werden geprojecteerd, liet ons even voelen alsof de aankomende winter alweer voorbij was. Mooie visuals, die de muziek versterken, er iets aan toevoegen: daar zorgt G A U S S dus ook voor. We kijken alvast uit naar hun binnenkort te verschijnen nieuwe plaat Heatbeat.

Binnen enkele uren, op 22/10 om precies te zijn, verschijnt de nieuwe release Fire Tells You van het Gentse Raveyards en daar kregen we live al een voorproefje van. Wat er zich in de hoofden van de drie jonge heren afspeelt, laat zich raden. Maar als hun muziek er een weerspiegeling van is, lijkt hun gedachtestroom razend aantrekkelijk. Ergens tussen dance en industrial, zich een weg rappend, schreeuwend of fluisterend klinken ze even obscuur experimenteel als sprankelend vuil. Het geluid van klassieke raveritmes in hiphopoutfit wisselen industrieel klinkende undergroundelektronica af in heuse Prodigy-stijl. Niet alle knap opgebouwde aanlopen kwamen tot een explosief hoogtepunt, maar konden ons in elk geval in een intens donker ravesfeertje meesleuren.

Ergens tussen de breed uitgezette lijnen van hun inspiratiebronnen Orbital en Joy Division stelden ze een behoorlijke installatie van analoge en modulaire synths en drums op. Wat er op volgde was een muzikale trip van het instrumentale trio Paper Hats die je recht in je eigen ziel katapulteerde met hun drijvende synths in een  krautrocksfeer. Een intense beleving, waarvan we achteraf amper nog wisten of er wel ergens één onderbreking tussen zat. Dit drietal lijkt een sobere sound neer te zetten, maar brengt complex opgebouwde tracks die rakend zijn. De buitengewoon grandioze visuals van Jaak de Digitale waren indrukwekkend, op de videowall die het hele podium besloeg. Wavekrachtig, noisy en emotioneel heen en weer geduw en getrek in een veilige cocon van de pulserende Paper Hats-polsslag… voor ons dé band van de avond.

Top of the bill, vierde en laatste band op het geslaagde Indietronic-festival was Adriaan De Roover, (voorheen bracht de Adriaan Roover muziek uit onder de naam Oaktree). De Roover en live-drummer brachten een soort minimalistische ambient, langzaam opbouwend, mysterieus, dan weer plots begeleid door intense drumpartijen en niet voor de hand liggende ritmes. Mysterieuze muziek, soms dromerig en minimalistisch, maar soms ook heerlijke energieke en dansbare elektro. Puur vakmanschap! Het is ongelooflijk hoeveel spannende en intrigerende geluiden De Roover uit z’n opstelling synthesizers en andere machines weet te halen. Adriaan De Roover bracht onlangs het uitstekende en erg avontuurlijke album Leaves uit. Een mooie afsluiter!

De elektroscene slaagde er jammer genoeg niet dit event vol te laten lopen. Toch hopen we volgend jaar op een nieuwe editie, want dit prachtige festival verdiende een overvolle zaal!

Philippe Gunst en Nel Mertens