Home ReviewsAlbum Reviews ENZO KREFT – XL

ENZO KREFT – XL

Exact 40 jaar creëert Eric Vandamme uit Mechelen als elektro-kunstenaar Enzo Kreft, elektronisch aangestuurde nummers met een boodschap. Dat Enzo Kreft in 1983 – op 22-jarige leeftijd – het levenslicht zag, wordt gevierd met de release van XL. De titel staat – met zijn tien nummers – niet voor een ‘extra-large’ verzamelalbum, maar betekent gewoon ook 40 in Romeinse cijfers.
Bij de start van zijn project, bleef de release van DIY-tape Me Is! (1983) niet onopgemerkt, want deze kwam via de undergroundscene zelfs tot in Londen terecht, waarna het zich verspreidde onder de verzamelaars over alle uithoeken van de wereld.

In 1984 bracht hij zijn album Cicatrice uit, waarna het project verzonk in een lange, lange slaap… Rond 2011 kwam het project opnieuw tot leven met enkele singles, waarna Enzo Kreft in 2016 een echte wedergeboorte doormaakte en volgden er maar liefst 6 albums in zijn typische DIY-stijl. “Alles wat te maken heeft met het maken van albums, inclusief productie en artwork, wordt consequent in eigen huis gedaan.” Een reeks optredens die niet onopgemerkt bleven, volgden.

Geïnspireerd door de groten als Gary Numan, Kraftwerk, Deutsch Amerikanische Freundschaft, Crash Course In Science en OMD, wist hij in die veertig jaar een eigen, herkenbare stijl te ontwikkelen. De beats en synths, maar even goed het artwork en de visuals spelen al een even grote rol daarin als zijn maatschappijkritische teksten, waarin hij thema’s als paranoia, angst en vernietiging niet schuwt.

En daarvan krijgen we een mooie selectie te horen op XL, waarvoor tien nummers geselecteerd werden, die de loop van zijn muziekcarrière markeren. Van Duck And Cover, langs Nature Isn’t Bound By Borders tot Biometrics:  een ‘best of’, die geen enkele elektrolover wil missen!

XL is digitaal en op 12” vinyl verschenen.

Facebook Instagram Bandcamp