Home ReviewsAlbum Reviews MATHLOVSKY – Yassssin (Ohm Resistance)

MATHLOVSKY – Yassssin (Ohm Resistance)

Mathlovsky viert met Yassssin zijn tienjarige muzikale carrière. De honger naar het samensmelten en uitwerken van verschillende uiteenlopende (extreme) genres is het handelsmerk van Mathlovsky geworden. Deze (ook op vinyl uitgebracht) release weerspiegelt de vriendschappen en relaties die tijdens het uiterst vruchtbare decennium van de Gentenaar ontstaan zijn. Sinds 2019 vergezelt drummer Gregory Simons (Barst, Modder) Mathlovsky op zijn liveshows. Simons voegt met succes een laag, door punk en funk gevoede, akoestische drums toe aan de elektronische beats van onze duivel doet het al. Het geluid van Mathlovsky krijgt hierdoor een meer organisch en stabieler karakter dat de weg opent naar een nog breder en dieper geluidsspectrum.

Mathlovsky laat er geen gras overgroeien en ramt op verschillende tracks beukende gitaarriffs met pompend akoestisch en digitaal drumwerk door de oren. Onze muzikale duizendpoot werd bijgestaan door enkele bekende en minder bekende namen uit de Belgische underground scene. Het album start met een prikkelende opwarmer (Mustard) waar Thibaud Meiresone (Monnik) voor de vocale klankinbreng zorgt. De versnelling wordt een tandje hoger gezet op ACAB Hype met de exploderende gitaarriffs van Cis Deman (Stake) en de geraspte keel van Stake frontman Brennt Vanneste.  De single Heat is een inhakkend en verslavend nummer met etherisch zanglijnen en bloedstollend gegil van Jason & Rhonda.

Op Baby Marshall gaat men lekker de funky weg op met een uitmuntend staaltje bas werk van Owen Perry Weston (PAARD. en Kunde). De zwoele funksfeer wordt onmiddellijk in mootjes gehakt met de tweede single Another Day, Another Cobra en het abstracte rave nummer Geng Geng Gang. Mathlovsky sleurt ons ongenadig door een bruisende poel van beats en elektronisch geweld waar onverwacht gitaargeweld in blijft opduiken. Amazumi mag op de keiharde hardcorehiphop track Grind nog eens haar frustraties uitbraken. Een rustpunt op deze plaat wordt de luisteraar echter niet gegund. Yassssin raast als een sneltrein op hoge snelheid door. Op Witch City (met Mixmeister Michelle) produceert Mathlovsky een dystopisch atmosfeertje met highspeed beats, apocalyptisch geschreeuw en gestoorde gitaarlicks. Mathieu Joyeux (Eleonora) levert de krijsende vocalen op de beklemmende en laatste track Life Is Suffering, I Suffer Good af.

Yassssin is een waanzinnig goede release die ons uit die ellendige Covid periode katapulteert en waar ravers en moshers een fantastische zomer mee gaan beleven. Mathlovksy raffineert het geluid en de stijl van The Prodigy en Fear Factory tot een dampende brok onweerstaanbaar ‘lawijt’. We raden aan om Yassssin op een hoog geluidsvolume te serveren. Dit is een knaller en daar mee basta!