Home ReviewsAlbum Reviews MODDER – Modder (Consouling Sounds/ Lay Bare Recordings)

MODDER – Modder (Consouling Sounds/ Lay Bare Recordings)

Eind 2020 bracht Modder hun eerste digitale 12” release Mudslinger op Bandcamp uit. Dit intense instrumentale slugdenummer wekte onmiddellijk onze aandacht. De Gentse band was op dat ogenblik nog een duo met duivel doet het al Mathieu Mathlovsky op gitaar en synths en Gregory Simons (Barst, Vonnis) aan de drums. Modder komt net voordat de jaarlijstjes gepubliceerd worden met een volwaardig debuut op de proppen.

Het duo kreeg op Modder versterking van Maxime Rouquart (ook actief bij Barst en Vonnis) als tweede gitarist, bassist Maurice van der Es en Simon Felix die de synthesizers en samples hanteert. Modder serveert een heerlijk riff-feestje waar je onmiddellijk in meegesleurd wordt. Een groovy pallet aan ronkende gitaren en bedwelmende baslijnen wordt geduldig in elkaar geweven. Het valt op dat de rustigere ogenblikken en ingetogen fragmenten die verwerkt worden in de slugdy postmetal stijl van de Gentenaars een extra smaakvolle dimensie meegeven.

De band weet perfect de aandacht te houden met vette riffs in de stijl van Sleep en Year Of No Light. Het album klinkt absoluut verfrissend, divers en duister. De verslavende sound is gespekt met vette lagen doom en stoner waar moeilijk uit los te raken valt.

Onze gehoorzaamheid naar de riff, verplicht ons om opnieuw en opnieuw die naald op het limited edition splatter vinyl (250 exemplaren) te plaatsen. Net voor de jaarwissel geeft Modder er hier nog een ferme lap op. Grijs draaien, dat gaan we doen met dat heerlijke instrumentale plaatje.