Ook in tijden waarin zelfs de vogels niet weten waarheen, is er het Uitheems Geduister. Deze zondag met nieuws van Supernova 1006, Whole, Failstate, Malice Machine, Tragic Visions, Chiasm, Meersein, Nino Sable & Dos Almund, Sick Jokes, en Hagetisse én het Talk Talk eerbetoon Yesterday’s Favourite.
SUPERNOVA 1006
Het Russische synthwave-/ postpunkduo Supernova 1006 bracht vorig jaar hun album Chains uit. Daaruit wordt het nummer How I Need You nu als single uitgelicht.
Een donkere baslijn drijft de koude postpunktrack aan, met lichtgevende synths en ijlzuivere zanglijn. Een rustig nummer, dat toch erg dansbaar is, in zijn originele versie met pulserende ritmes en melodieuze zang.
How I Need You geeft het gevoel helemaal alleen ondergedompeld te zijn in een groot koud zwart meer, met de stilte en het comfort van een eenzaam bestaan.
How I Need You is digitaal verschenen bij Negative Gain Productions. Naast de originele song, krijgen we ook remixen van Casket Cassette, Giirls, CULTTASTIC en Blind Seagull.
WHOLE
WHOLE is een Berlijns duo dat sinds 2015 elektronische indierock in de breedste zin van het woord maakt. Thomas Schernikau (Forced to Mode, Forced Movement) en Alexander Leonard Donat (Vlimmer, Blackjack Illuminist Records) wisselen goede ideeën uit, werken er individueel aan en monteren ze, tot ze op die manier een heel eigen synthpopstijl uitwerkten.
Ze brachten in 2018 hun debuutalbum BIAS uit, waarna een Duitse tournee volgde. Intussen is hun tweede album Hydra bijna klaar en daaruit krijgen we alvast het nummer Valson uit te horen.
In deze track horen we de heren gepassioneerd, in een reis door donker en licht, harmonie en dissonantie, angst en hoop. Met een drijvende ritmesectie, verweven met duistere dreunende bassen en verblindend synthgejammer, bovenop Donats aangrijpende, spookachtige, soms dromerige zang.
“Valson gaat over de oververzadigde levens van vandaag. Alles voelt zo overprikkeld aan dat we soms niet eens beseffen wat er werkelijk met onze geest gebeurt, en – in dit geval – met ons lichaam”, zegt Donat.
Valson is digitaal verschenen. Het nieuwe Whole-album, Hydra, zal digitaal, op cd en op tape gereleased worden in de eerste helft van juni via Blackjack Illuminist Records.
FAILSTATE
De emopunkers / altrockers van Failstat uit Wales, hebben een verleden bij bands als Funeral For a Friend, Boston Manor en Holding Absence. De band ontstond pas in 2022, maar heeft meteen zijn stempel gedrukt op de scene, met veel erkenning voor hun emotionele geluid dat massieve riffs en super hooky refreinen combineert. Vorig jaar bracht het viertal hun debuutep Sad Truth uit.
Dat Tom Gibbons (zang, gitaar), Dave Morgan (zang, gitaar), Kyle Haggerty (bas) en Leah Davies (drums) samen een stevige sound neerzetten, bewijzen ze nogmaals met hun nieuwe single met bijhorende clip.
Lifeguard wordt vooruitgedreven door sterk gitaarwerk met beukende drums en die – oh zo – emotionele zanglijn! We krijgen hiermee een erg toegankelijk, explosief emopunknummer te horen.
De band vertelt het volgende over het nummer: “Lifeguard belichaamt het Failstate-geluid: grote riffs en pikante zang in een unieke mix van nostalgische emo en alternatieve rock uit 2000. Het wordt omlijst door ongrijpbare teksten over er zijn voor je vrienden en geliefden tijdens de worstelingen met de geestelijke gezondheid.”
Lifeguard is digitaal verschenen.
MALICE MACHINE
We hebben er even moeten op wachten, maar het nieuwe album van het Amerikaanse Malice Machine is er. Het is de samenwerking van twee duistere zielen, Syn en Julie-X, die vanuit de catacomben van de underground van New York, hun aggropunkgeluid laten klinken in een verzameling sinistere synths, kloppende bas, methodische drums en boze, scheermesachtige zang.
De band nam hun tijd om een sound te creëren waar ze 100% achter konden staan en dat resulteerde in Act Of Self Destruction. Het duo heeft in de 10 tracks de harde elektronische synth-, bas- en drumaanval van aggrotech gecombineerd met de rebelse, rauwe energie en to-the-point aspecten van punk.
Net als bij hun vorige releases blijft Act Of Self-Destruction inhoudelijk somber, donker en onheilspellend. Introspectieve nummers als Delete Me bieden over zich nutteloos of neerslachtig voelen, terwijl andere, zoals Hyena, de samenleving en haar leiders bekritiseren vanwege de gedestabiliseerde wereld die zij in stand houden. De nummers op Act Of Self-Destruction spreken in ieder geval over de donkerste delen van de menselijke psyche en de wereld om ons heen.
Malice Machine laat hun meedogenloze boodschap los met razernij en toont dat ze hun identiteit hebben gevonden.
Act Of Self Destruction is digitaal verschenen.
TRAGIC VISIONS
Het industrial-/ EBM-project Tragic Visions (ook bekend als _TV_) is er na 15 jaar terug met een nieuw album, over geestelijke gezondheidsproblemen.
Het sombere geesteskind van David Buyense, waart sinds 1999 rond in de rijken van donkere industriële muziek. Met een voorliefde voor melancholische melodieën en sonische wandtapijten die zich verdiepen in de diepten van menselijke emoties, creëert Tragic Visions een sonische landschap dat even suggestief als betoverend is.
Met 14 gevarieerde nummers, krijgen we op Ruin zowel beklijvende melodieën van darkwave tot gruizige ritmes van harde industrial te horen. Een triomfantelijke terugkeer!
Door middel van suggestieve teksten en diepgewortelde soundscapes nodigt Tragic Visions ons uit op een reis door de diepten van wanhoop en de zoektocht naar verlossing. Een diepgewortelde, louterende ervaring die tegelijkertijd een sprankje troost biedt te midden van de chaos van het bestaan.
Ruin is digitaal verschenen.
CHIASM
Met haar electropop-/ industrialproject Chiasm, bracht Emileigh Rohn de ep Chasing Butterflies uit, waarop we 6 remixen vinden.
Stabbing Westward, Sapphira Vee, Jean-Marc Lederman, Steve Anthony 8om, Beborn Beton en blackcarburning gingen aan de slag met de nummers Chasing Butterflies, Dead Trees en Moonshot. Eén voor één herwerkingen, waarin electropop en industrial mekaar vinden.
Chasing Butterflies was het eerste nummer dat Rohn schreef voor haar Zone-album, dat in maart 2024 verscheen. “Het belichaamt de essentie van eenzaamheid, onzekerheid, zelfexpressie en hoop die vaak thema’s in mijn muziek zijn. Een nummer dat op zijn mannetje staat op de dansvloer!”, geeft ze aan. Ook de andere twee tracks komen uit Zone.
Waarom remixen? Ook dat legt de mysterieuze dame graag uit: “Ik hou ervan om variatie aan stijlen en extra nummers te hebben voor een verfrissende luisterervaring, en hiermee kregen we een ongelooflijke mix van Dead Trees van Mark Hockings door blackcarburning en een noise-/industrialmix van Moonshot door de lokale artiest Steve Antonius van 8om.”
De ep Chasing Butterflies is digitaal verschenen.
MEERSEIN
De Duitse synthpopproject Meersein lijkt de laatste periode zelf wat inspiratieloos te zijn, want na de herwerking van Latency van Ray Noir, krijgen we nu een synthpopcover van het bekende Depeche Mode-nummer Stripped. Niet slecht, maar toch verkiezen we het origineel, dat pittiger klinkt.
NINO SABLE & DOS ALMUND
Nino Sable &Dos Asmund vonden elkaar een tijd geleden in een nieuwe samenwerking, waarbij Sable zich voor het eerst in het Duits uitdrukt. De titel van hun eerste ep samen is dan ook heel eenvoudig: The Deutsch EP. We kregen er de voorbije weken al enkele nummers uit te horen als teaser en die klonken duister dansbaar! En dat geldt ook voor de rest van de tracks. Een electropop-escapade van twee heren die samen kwalitatief werk afleveren!
The Deutsch EP is digitaal en in beperkte oplage op cd verschenen.
Nino Sable / Dos Asmund / Bandcamp
SICK JOKES
Het label Cops International kondigt zijn honderdjarige bestaan aan met eentje van het electropopmetalproject Sick Jokes. Gedurfd en grensverleggend, klinken ze op hun nieuwe ep Cult Of Ignorance. De titel en het idee achter de ep is geïnspireerd op Isaac Asimovs tijdloze kijk op het pathologisch valse Amerikaanse idee dat “democratie betekent dat mijn onwetendheid net zo goed is als jouw kennis”. Dit is niet zomaar muziek, het is een statement en een sonische revolutie – opnieuw gemixt en geproducet door hun eigen John Fryer (4AD, Nine Inch Nails, Depeche Mode…).
Sick Jokes zanger en drummer Sean Haezebrouck laat onze luisterbeurt beginnen met een suggestie: “Stel je dit voor: een felle krijgersgodin, rijdend op een gigantische, metalen wesp, die een grote bestelling protestliederen aflevert…” Haezebrouck, Michael Madill en Robert Mccarroll hebben, samen met vier krachtige gastvocalisten, een explosie van zes hoofdstukken vol sociaal commentaar verpakt in aanstekelijke grooves en donkere humor. Intens rauw en ‘bashend’.
Sick Jokes heeft met Cult Of Ignorance een psychosonisch meesterwerk gemaakt, dat vraagt om gehoord en gevoeld te worden!
Cult Of Ignorance is digitaal verschenen.
Facebook / Instagram / Spotify / Bandcamp
HAGETISSE
Met twee Engelstalige tracks en een Nederlandstalige, presenteert Hagetisse ons deze week zijn nieuwe album The Fountain of Fallen Stars. Achter dit blackmetalproject schuilt de Nederlandse solo-artiest Maurice De Jong (Gnaw Their Tongues, Aderlating, De Magia Veterum, Seirom…) die op dit nieuwe album diep duikt in de oude blackmetalthema’s. Het is wellicht zijn minst experimentele project, want hij laat hiermee weinig verrassende, rechttoe rechtaan, klassiek rauwe blackmetal horen. De soundscapes die hij vormt klinken somber en vol haat en doen denken aan de wanhoop en duisternis die we ook horen bij bands als Funeral Presence en het vroege werk van Ulver.
The Fountain of Fallen Stars is digitaal en op cd verschenen op het label Kapmes.
YESTERDAY’S FAVOURITE
Hoewel Talk Talk in 1981 begon als een synthpopband, was het hun uiteindelijke verschuiving naar een meer experimentele stijl die de weg vrijmaakte voor de postrockbeweging. Talk Talk, opgericht door Mark Hollis (zang, gitaar, piano), Lee Harris (drums), Paul Webb (bas) en Simon Brenner (keyboards) worden tot op de dag van vandaag als een belangrijke invloed beschouwd.
Ter ere van deze machtige band, presenteren Coitus Interruptus Productions en Yvette Winkler Yesterday’s Favorite (A Tribute to Talk Talk). Deze compilatie als eerbetoon, bevat 16 Talk Talk- nummers door eclectische undergroundkrijgers als The Blue Hour, Johnny Tupolev, The Mystic Underground, NØIR, Silver Walks, SØLVE, Terminal, VEiiLA,… Daarbovenop is ook de albumhoes een herinterpretatie in de stijl van James Marsh, wiens kunst een essentieel onderdeel is van de TALK TALK-erfenis.
Yesterday’s Favorite (A Tribute to Talk Talk) is digitaal verschenen als gratis/ pay as you want-download, om volgende releases te financieren, via het label Coïtus Interruptus.
Bandcamp Coïtus Interruptus / Yvette Winkler