Je kan het niet over muziek hebben zonder het over platenhoezen te hebben. Schilderkunst, grafiek, fotografie,… allemaal zijn ze onlosmakelijk verbonden met de muziek waar we zo van houden. Wat zou al dat zwarte goud nu immers zijn zonder die mooie hoezen die we, mits een bezoek aan de lokale Zweedse meubelgigant, zelfs aan de muren van onze woningen kunnen etaleren als waren het Picasso’s.
We hebben allemaal ooit wel eens een plaat gekocht gewoon omdat de hoes er zo intrigerend uit zag. Toch? En wat voor een afknapper is het als je een dijk van een plaat in je handen hebt maar je bij de hoes toch eerder het idee hebt dat de artiest in kwestie de bal heeft misgeslagen. Ook dat gevoel hebben we ongetwijfeld allemaal al wel eens ervaren.
Wie wat bekend is in de Antwerpse muziekwereld en daarbuiten, heeft zonder twijfel al wel van Bert Lezy gehoord. Indien dat niet het geval is, gelieve dan eens goed jouw platenkast uit te mesten want er is een reële kans dat er artwork van zijn hand deel uitmaakt van jouw verzameling. A Clean Kitchen Is A Happy Kitchen, The Valerie Solanas, Hersencellen, Marcel Vanthilt, Butsenzeller, Blaastaal,… Het zijn maar enkele van de vele bands waarin Lezy actief is/was en waarvan hij de albumhoezen het levenslicht schonk.
Het is ondertussen al vijf jaar dat Bert Lezy zijn reilen en zeilen optekent binnen het concept van De Dagelijkse Lezy. Zij die de vintage Casio van het middelbaar nog niet op een enkele reis richting de Kringwinkel hebben gestuurd, hebben ongetwijfeld ondertussen al uitgerekend dat dit om 1827 dagen, twee schrikkeljaren incluis, gaat om precies te zijn. Knap rekenwerk! 1827 dagen en dus grofweg evenveel werken. Naakttekeningen, lego-bustes, muur- en plafondschilderingen, zelfportretten, strips en gevels allerlei. Allen werden zij onderworpen aan deze Antwerpse surrealist pur sang. Om dan nog te zwijgen over de vele woordspelingen, hersenspinsels, woordspinsels en hersenspelingen die hij de wereld rijker maakt. Allemaal staan en stonden ze in het teken van De Dagelijkse Lezy, elke dag eentje en dat vijf jaar lang.
Traditiegetrouw werden de voorgenoemde spinsels en spelingen jaarlijks netjes verzameld in een gelimiteerde, gedrukte editie van De Dagelijkse Lezy om deze vervolgens plechtig voor te stellen tijdens een expositie met de creatieve oogst van het afgelopen jaar. De meest recente voorstelling naar aanleiding van het verschijnen van de vijfde, en ook laatste, editie van De Dagelijkse Lezy dateert van afgelopen februari.
In de loop van 2020 kondigde Bert Lezy aan terug over te schakelen op het concept van de Onregelmatige Lezy en bijgevolg niet meer vast te houden aan de, conceptueel verplichte, dagelijkse creatie maar terug voor het sporadische en onverwachte te kiezen.
Vrees niet indien je hopeloos te laat was met de ontdekking van deze Antwerpse surrealist. Er zullen, zonder twijfel, in de toekomst nog voldoende nieuwe werken en bijbehorende exposities volgen om jouw ogen de kost te geven. Heb je graag een fysiek overzicht van wat je de laatste vijf jaar gemist hebt? Dat kan! Op de eerste editie na, zijn alle edities via Bert Lezy en in de betere boekhandel nog steeds verkrijgbaar.
Wie nog een stapje verder wil gaan, kan, net als wij, ook altijd een werk van Bert Lezy in huis halen. Naast de vijf edities van De Dagelijkse Lezy kan je ook op de website, Facebook en Instagram van Bert Lezy een overzicht vinden van zijn creatieve reilen en zeilen. Zie je iets naar je zin? Laat het dan zeker even aan Bert weten, hij zal je met alle plezier verder helpen.
Waarom je dan wel een werk van Bert Lezy in huis moet halen, vraag je jezelf ongetwijfeld af? Daar zijn verschillende redenen voor. Ten eerste heeft Bert doorheen de jaren een geheel eigen stijl ontwikkeld wat zijn werk zeer herkenbaar en uniek maakt. Ten tweede is het werk van Bert zo eclectisch dat iedereen er ongetwijfeld zijn gading in zal kunnen vinden. Fans van woordspelingen, naaktportretten, portretten, surrealisme, … gewoon even door de website of de boeken bladeren en je komt zonder twijfel iets tegen waar je stante pede verliefd op wordt. Verder, en voor velen niet onbelangrijk, is er nog de prijs. De werken zijn, naar onze mening, bescheiden geprijsd wat ze toegankelijk maken voor iedereen en dat vinden wij een mooie zaak. Wat is er nu erger dan naar een expositie te moeten gaan van een kunstenaar waar je van houdt met de wetenschap dat je er nooit iets van zal kunnen kopen. Tenslotte is het altijd mooi meegenomen om naast een mooi werk aan de muur te hebben hangen tegelijk ook een lokale kunstenaar te steunen.
Er prijken ondertussen al verschillende werken en platenhoezen van de hand van Bert Lezy aan onze muur en daar gaan er zonder twijfel in de toekomst nog bijkomen.
Wij raden je alvast aan om het wereldwijde web en de sociale media in het verleden, het heden en de toekomst gade te slaan voor hopelijk nog veel meer van De Onregelmatige Lezy.
Facebook Bert Lezy / Website Bert Lezy / Instagram Bert Lezy