Home Live I H8 CAMERA, Herentals (04/06/2022)

I H8 CAMERA, Herentals (04/06/2022)

by Jos Buersens

Eindelijk, I H8 Camera is eindelijk nog eens naar de Kempen afgezakt, eerder een zeldzaamheid. Wij zijn in ieder geval blij dat we present konden tekenen voor deze topband.

Wie niet present tekende die avond waren Teun Verbruggen en Stef Kamil Carlens, dubbele boekingen naar verluidt. Dat Jacki Billet de honneurs zou waarnemen op de bas was al eerder bekend maar het was mooi om te zien dat ze ook met drummer Frederik Heuvinck een waardige vervanger vonden voor Verbruggen. De voorgenoemde bassist en drummer werden die avond aangevuld met Elko Blijweert en Teuk Henri op gitaar, Jef Mercelis op Korg, Matt Watts op vocalen en uiteraard ook Rudy Trouvé die, naast stuurman van dit vrachtschip aan muzikanten, ook vocaal en op gitaar bijdroeg aan deze incarnatie van I H8 Camera.

De set van I H8 Camera werd voorafgegaan door een optreden van het Limburgse Bekszyński. Het wereldwijde web kon ons helaas vooraf weinig tot geen inkijk bieden in de sound van het avant-garde jazz/punk trio. Onvoorbereid gingen we dan ook de ontmoeting met het voorprogramma aan. Na de set beseften we des te meer dat weinig of niets ons op dergelijk muzikantschap had kunnen voorbereiden.

Foto door: Jos Buersens

Bekszyński liet ons, naast alle hoeken van de kamer, ook nagenoeg elk bestaand muzikaal genre zien. Door de eclectische mix van stijlen die in elke compositie verwerkt werd, leek het bij momenten wel alsof ze instrumentale medleys speelden. We moesten af en toe wat aan Satan Is In My Ass van Evil Superstars denken of zelfs aan Frank Zappa. Ja, inderdaad zo uiteenlopend was het dus. En hoewel het zelfs ons petje bij momenten wat te boven ging, waren we echt wel onder de indruk van de muzikale techniek en veelzijdigheid van het trio. Dergelijke muziek spelen, is geen hapje ook al liet Bekszyński het doorheen de set wel steeds zo uitschijnen. Naast de twee gitaristen en de drummer was er overigens ook nog een nobele onbekende die tijdens twee van de composities sporadisch iets onverstaanbaar in de microfoon kwam schreeuwen en vervolgens, zonder poespas, het podium net zo rustig verliet als hij het had betreden. Heerlijk vonden we dat. Ongetwijfeld een band om in de gaten te houden!

En dan was het de beurt aan I H8 Camera. Alvorens te starten aan de set legde bandleider Trouvé even de werkwijze van zijn collectief uit. Elk nummer zou door een muzikant gestart worden aan de hand van een verbale vermelding van: een akkoordenschema, een stijl of een lukraak vertelsel. Trouvé vermeldde ook dat hij de rol van bandleider op zichzelf nam omdat hij, naar eigen zeggen, de minst begenadigde muzikant is van het geheel. Iets dat we toch wel echt met klem willen tegenspreken. Zijn typische noisy/avant-garderiffs en licks zijn, wat ons betreft, essentieel voor het geheel.

Foto door: Yurrit Avonds

Er kwam heel wat aan bod tijdens de set. Bij het ene nummer kregen we impressies van voege dEUS-platen om vervolgens dan weer in rauwe techno te vervallen. Bij de blues in F die door Blijweert ingezet werd, kregen we dan weer eerder de luchtige feelgoodsfeer van Paul Simons Graceland. Tenslotte mochten ook odes aan krautrock, jazz en Brian Eno niet ontbreken in de set.

Vocaal vond er vooral een samenspel plaats tussen Watts en Trouvé en ook daarvan waren we danig onder de indruk. De ietwat diepere, doorleefde stem van Trouvé contrasteerde zeer mooi tegen de hogere, mysterieuze stem van Watts. De vocalen brachten de set dan ook echt wel naar een hoger niveau.

Gespreksonderwerpen van de avond? Wel, de heren hadden het onder meer over: klimaatactivisten die tenniswedstrijden onderbreken, het woord ‘loser’ en ook flarden van teksten van The Love Substitutes en Elvis Presley kleurden de composities.

Foto door: Jos Buersens

Spontaniteit is zowat het credo van I H8 Camera en dat zorgde voor best wat verrassende momenten. Zo liep Trouvé in het midden van een improvisatie, gewapend met shaker en een soort klarinet, de zaal in om daar vanop afstand verder deel te nemen aan de improvisatie. Het was overigens ook de eerste keer dat we een leeg flesje Orangina zagen fungeren als bottleneck bij het gitaarspel.

“I remember when house was hot and I was not”, zong Trouvé tijdens één van de improvisaties. Geen idee over welk moment in zijn leven hij het had maar dat het niet over 04/06/2022 ging, was overduidelijk! I H8 Camera stoomde en had de zaal zonder problemen op zijn hand. En wij zagen en hoorden dat het goed was.

Wat een schitterende avond was dat!

Hieronder hebben we je alvast van enkele relevante links voorzien.

I H8 CAMERA: FACEBOOK
HEAVEN HOTEL PRESENTS: FACEBOOK WEBSITE BANDCAMP
DE KAPEL: FACEBOOK WEBSITE

You may also like