Home Interview SUGAR PIE RECORDS: The Missing Piece In Your Music Collection

SUGAR PIE RECORDS: The Missing Piece In Your Music Collection

by Jos Buersens

Het gaat niet goed in de dierenwereld en hoewel je dat niet direct zou verwachten, heeft dat onvermijdelijk een effect op de verkoop van vinyl. ’s Werelds bekendste Antwerpse kat liet eind 2021 het leven en hoewel de naam anders doet vermoeden, bleek het vet al een tijdje van de soep volgens het ter ziele gegane Antwerpse Fat Kat.

Ook Heist-Op-Den-Berg bleef helaas niet gespaard van onheil. Het slechte weer onlangs maakte dat heel wat duiven de weg naar hun til niet meer terugvonden en ook voor de Heistse Toekan Records was dat niet anders. Deze prachtige muzikale vogel steeg recent voor een laatste keer op en liet de til van Toekan Records verweesd achter.

© Sugar Pie Records

Een mens zou moedeloos worden van al dat nodeloos dierenleed. Gelukkig is er voldoende comfortfood voorhanden om de pijn te verzachten. Wij sneden dan ook gretig een stuk Antwerpse Sugar Pie af en kwamen even tot ons zelf. De muzikale banketbakkers van dienst zijn: Jan en Hans.

Omdat, in dit geval, geluid meer zegt dan beelden hebben we dit keer niet gekozen voor al te veel foto’s maar voor een resem nummers die Jan en Hans zelf selecteerden. Lees, maar vergeet vooral niet te luisteren en de sfeer van Sugar Pie Records in je op te nemen.

Hallo Jan en Hans, alvast bedankt dat jullie even tijd voor ons wilden maken.

Afgelopen januari zag jullie platenzaak Sugar Pie het levenslicht. Jan kennen we uiteraard als muzikant maar ook als standhouder van menig platenbeurs. Was de opstart van een fysieke winkel onvermijdelijk? Hoe is Sugar Pie precies tot stand gekomen?
Hans: Dat idee sluimerde al een ruime tijd. Al van toen we als vrienden en collega’s in The Vinyl Touch werkten. We zijn er lang over bezig geweest maar het is vooral toen Vinyl Touch ermee stopte dat we dachten oké let’s do it. We wilden nu niet in volle corona starten maar het was wel zo dat we tijdens corona elkaars knuffelcontact waren en dat tijdens die periode het concept voor Sugar Pie is ontstaan en uitgewerkt.

Jan: Wat voor mij ook een grote rol speelde, buiten wat Hans net vertelt, is corona. Ik ben ook niet meer van de jongste. Ik vond het, vooral in het begin van de pandemie, bijzonder beangstigend. Ik heb zelf nogal een serieuze platencollectie en toen het idee begon te dagen dat corona me misschien wel eens te pakken kon krijgen, besefte ik dat ik mijn vrouw en kind hiermee niet kon achterlaten. En het was ook gewoon tijd om in de collectie te beginnen shiften.

H: We hadden zelf al een goede basis aan platen om met de winkel te starten dus de eerste basis voor Sugar Pie komt uit onze eigen collecties en uit dingen die we her en der in die periode bijeengesprokkeld hebben. Maar de ambitie is om te blijven groeien, en we zijn er helemaal nog niet. Het is dan ook de bedoeling dat er op termijn een verdubbeling van de winkel komt.

Jullie zijn ongeveer een maand gestart nadat Fat Kat er na 24 jaar de brui aan gaf. Corona, toenemende online verkoop bij grotere spelers, digitale verkoop,… het waren maar enkele reden die Fat Kat aanhaalde om aan te geven dat het allemaal toch niet meer zo evident is als indieplatenzaak. En dan is het leven op de kop toe dan ook nog eens een pak duurder geworden. Best wel wat struikelblokken voor jonge ondernemers als je het ons vraagt. Hoe zien jullie dat zelf want er zijn uiteindelijk best wel wat argumenten om niet met een platenzaak te starten?
H: Ja klopt, maar er zijn ook eens zoveel argumenten om het wel te doen. Dat is ook een beetje onze tegendraadsheid en de drang om onze eigen koers te varen. De redenen die je net opnoemt, hebben ons eigenlijk nooit afgeschrikt. We proberen ons met ons assortiment voldoende te onderscheiden van de rest en willen daar ook op blijven inzetten. Ik ben er zeker van dat die online verkoop belangrijk blijft en naar de toekomst zal blijven toenemen maar ik ben er ook van overtuigd dat corona heel wat bij de mensen heeft losgemaakt. Mensen misten ineens iedereen en alles. We hopen dan ook dat mensen opnieuw de meerwaarde van de fysieke platenwinkel naar waarde weten te schatten.

J: Er zijn zeker mensen die ons gewaarschuwd hebben dat het toch niet evident is om met een platenzaak te starten maar dat heeft ons niet echt afgeschrikt. Van de struikelblokken die je opnoemt, hebben we eigenlijk ook nog maar weinig gemerkt om eerlijk te zijn.

Het is in de Gierstraat te Antwerpen dat jullie fysieke winkel gevestigd is. Was Antwerpen een must?
H: We wonen beide hier en kunnen met de fiets naar de winkel komen. Het is ook nooit de bedoeling geweest om de winkel ergens anders te vestigen en dan nog extra kosten te maken om ons te verplaatsen.

Sugar Pie wordt, al na slechts een kleine acht maanden, door heel wat muziekliefhebbers geroemd voor het mooie platenaanbod. Iets dat ons overigens ook niet ontgaan is. Zit er een bepaalde visie achter jullie aanbod? Hoe proberen jullie je te onderscheiden?
H: We houden beide van ‘eclectiek’. In onze collecties kan je echt quasi alles vinden. Ik hou niet zo van genre gebonden toestanden omdat ik dat nogal snel saai vind en er zoveel te ontdekken valt.

J: We hadden sowieso wel een visie over wat we goed vinden en voor ons is het ook nog altijd een ontdekkingsreis. Het is niet zo dat wij alles kennen. Wij ontdekken ook constant nog nieuwe dingen. Maar het was wel al redelijk snel duidelijk dat mainstream releases, waarvan we dachten dat we die als platenwinkel moesten aanbieden gewoon omdat we een platenwinkel zijn, dat we die niet standaard in huis zouden halen.

H: Ja dat was inderdaad snel duidelijk. Wij zijn bijvoorbeeld niet de winkel waar 200 lp’s van de Red Hot Chili Peppers over de toonbank zullen gaan. We proberen ons dan ook te concentreren op de dingen waar we echt goed in zijn en we hebben het idee dat we daar ook wel een publiek mee aanspreken. Het is zeker niet zo dat we de mainstream releases weren maar het moet binnen het verhaal passen. Los daarvan zijn we wel altijd bereid om dingen voor klanten te bestellen die we misschien niet standaard in huis zouden halen.

Onlangs releaseten jullie, samen met Waaghals Records, een 7” met daarop twee nummers van Mauro Pawlowski’s eerste soloplaat Songs From A Bad Hat. Jullie dragen dus niet enkel de naam van platenzaak maar ook van platenlabel. Wat was het idee achter de release van deze single en is dit iets dat jullie in de toekomst meer willen doen?
H: Het zat zeker mee in onze visie om op termijn iets uit te brengen of zelf eens een compilatie met obscure nummers samen te stellen. Nu, het was niet onze prioriteit maar uiteindelijk was het er sneller dan we dachten en dat is dankzij onze goede vriend Fred Maessen van Waaghals.

J: Ik ken Fred al lang. Hij is vroeger nog manager geweest van Mauro en heeft ook twee platenzaken in Nederland. Hij kwam af met het idee. Hij bracht zelf al eerder singles uit zoals de 7” van Nemo. En omdat wij net een zaak hadden opengedaan, vroeg Fred of we geen zin hadden om mee de single van Mauro te releasen om ons wat meer in de markt te zetten als platenzaak. Momenteel zijn er nog wat dingen in de running om in de toekomst uit te brengen maar daar kan ik nog niet veel over vertellen.

Jullie hebben momenteel niet echt een online winkel maar posten jullie recentste aanwinsten wel steeds op sociale media. Is het een bewuste keuze om geen echte online shop te hebben? We kunnen ons namelijk wel voorstellen dat jullie de klanten liever fysiek door de bakken zien snuisteren.
H: Dat hebben we inderdaad het liefste. We verkiezen ook het persoonlijk contact, zo kunnen we klanten vaak nieuwe dingen aanraden op basis van huidige of vorige aankopen. Nu, de online shop bestaat wel hoor. De URL is er, die is gemaakt maar we komen er momenteel nog niet toe omdat we nog wat moeten brainstormen hoe we dat praktisch gaan doen. Zo zouden we met een dubbele stock moeten werken om te vermijden dat online dingen verkocht worden die misschien net in de winkel verkocht zijn. Los daarvan is het ook best tijdsintensief. Maar het gaat er wel sowieso aankomen.

J: We willen de mensen sowieso naar hier halen. We zijn hier ook met z’n twee. We zijn hier om tips te geven en dat is ook wat we graag doen en hoe we zijn. En zo gaan er regelmatig klanten buiten met een plaat die ze voor hun bezoek niet kenden. Dat is ook een beetje de reden dat we niet op Discogs verkopen bijvoorbeeld. We willen eerst de mensen die de winkel bezoeken de kans geven om dingen te ontdekken en aan te kopen voor we dingen wereldwijd zouden versturen.

Jullie aanbod is een mix van tweedehands en nieuwe vinyl. Is dit een bewuste keuze?
H: Ja er zit sowieso het deel in van onze eigen platencollectie. Zo hadden we al een basis om van te vertrekken, een soort van startkapitaal zodat we niet direct een gigantische investering moesten doen. De collectie groeit dagelijks met nieuwe dingen maar we willen zeker wel een balans behouden. Als er morgen iemand zou bellen met een interessante collectie die we kunnen aankopen, gaan we die zeker niet laten liggen.

J: Enkel tweedehands zou bijvoorbeeld ook moeilijk zijn omdat je dat niet echt in de hand hebt. Voor hetzelfde geld wordt er een maand niets aangeboden en bij een platenwinkel vinden we het net belangrijk dat er beweging is in de stock en op momenten dat we dan geen tweedehands dingen kunnen aankopen, kunnen we dan wel onze stock aanvullen met nieuwe releases.

Hoe hebben jullie zelf deze eerste paar maanden Sugar Pie ervaren?
H: Heerlijk! (glimlacht)

J: Van de living thuis naar de living op het werk. (glimlacht mogelijks nog breder)

H: Iedere dag is vakantie voor ons, al zijn er soms nog wel stressy momenten maar dat kan op een echte vakantie ook. Het is zoals Jan zei, het was van de living thuis naar de living op het werk. Niet elke dag loopt van een leien dakje maar we proberen er iets positiefs uit te halen. We komen ook goed overeen en als er toch eens woorden zijn, wordt dat altijd snel uitgeklaard. In elk goed huishouden zijn er al wel eens woorden eh.

Wat waren tot nu jullie populairste platen?
H: DeSaturno 2000 verzameld op Analog Africa records.

J: Kibrom Birhane, de Sounds Of Lecak verzamelaar, Nala Sinephro, Held By Trees, Sven Wunder, Akira Ishikawa’s African Rock,…

H: Maar ook 4 hands van Roedelius & Tim Story. En in het alternatieve genre was Springtime voor ons een heel straffe titel.

J: De nieuwe van Vermin Twins, Bjorn Eriksson met Harakiri Suites en uiteraard ook onze Mauro single met Waaghals.

Naar welke releases kijken jullie nog uit? We vermoeden dat dat bij Jan sowieso Gulliver van zijn band Condor Gruppe is, en dat is ook zeer terecht, maar zijn er nog andere?  
H: Ik kijk er denk ik harder naar uit dan Jan omdat hij ze al zo vaak gehoord heeft. Ik heb ze gelukkig al één keertje kunnen horen op de testpersing en ik was echt weggeblazen. Ik was ook wel echt flabbergasted van de nieuwe van Vermin Twins.

J: De nieuwe Built To Spill, een eerlijke, fantastische indieplaat van een band die nog steeds doen wat ze altijd deden. Ik kijk bijvoorbeeld ook wel echt uit naar de nieuwe Compro Oro die op Sdban uitkomt, de nieuwe Minami Deutsch op GuruGuruBrain, de nieuwe Surprise Chef en naar Rich Ruth (Tortoise connectie) op Third Man Records.

Misschien toch nog eentje. Vanwaar de naam Sugar Pie?
H: We zijn echt wel bewust bezig geweest met een naam. We wilden de drempel en ook zeker het testosteron-gehalte zeker laag houden. Iedereen is welkom in onze winkel. We wilden dan ook een zachte en toegankelijke naam.  

J: We hebben eigenlijk ook de keuze wat aan onze familie en vrienden geladen.

H: Ja klopt, we hebben de naam doorgespeeld aan ons netwerk en Sugar Pie kwam er als favoriet uit.

Erg bedankt voor dit fijne gesprek, Jan en Hans van Sugar Pie Records. Keep up the good work!

Eindigen doen we graag met een eervolle vermelding van Fat Kat en Toekan Records voor hun jarenlange inzet als indie platenzaken.

SUGAR PIE RECORDS: FACEBOOK

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More