Home Interview GAZER TAPES

GAZER TAPES

by Jos Buersens

Zij die een beetje in de, eerder underground, belpop thuis zijn, zijn ongetwijfeld wel bekend met het Turnhoutse label Gazer Tapes. Dries Hermans brengt in zijn eentje sinds 2017 de zwarte spoelwieltjes aan de man en dat met enig succes mogen we toch wel stellen.

Wie onze website volgt, heeft ongetwijfeld het interview van 2018 gelezen maar aangezien we weer een aantal jaren en een hoop releases verder zijn, leek het ons tijd om nog eens een actuele stand van zaken op te maken bij de Turnhoutse cassetteboer en labelbaas.

(c) Dries Hermans

Gezien de huidige coronacrisis ontmoeten we elkaar in de week van 25/11 op één van de vele digitale praatplatformen die ons wereldwijde web rijk is. Een eervolle vermelding gaat dan ook naar Alexander Graham Bell voor zijn uitvinding van de telefoon, onze, eerder voorzichtig conservatieve, keuze voor het afnemen van dit interview.

Dries, sinds het interview van 2018 zijn we allemaal weeral een pak ouder, grijzer en pandemie-rijker geworden. We zullen misschien nog eens starten bij het begin. Wat heeft je getriggerd om Gazer Tapes op te richten? Was dit een idee waar je al langer mee speelde?
Dries Hermans: Ik ben met Gazer Tapes gestart omdat ik in mijn directe omgeving muzikanten had die thuis alleen en met vrienden muziek maakten maar daar eigenlijk niets mee deden. Ik vond het materiaal dat ze produceerden zelf vaak erg goed. Scrotum Gonsalez van Koen Aerts, dat op de eerste Gazers staat, is daar bijvoorbeeld een perfect voorbeeld van. Het idee achter een eerste release was om de krachten te bundelen met bands en zo een verzamelaar uit te brengen. Samen sta je nu eenmaal sterker dan alleen. Toevallig hadden wij net na de release van de eerste Gazers ook iets met Poppel opgenomen en dat heb ik dan ook via Gazer Tapes gereleaset en zo is eigenlijk de bal een beetje aan het rollen gegaan.

(c) ‘Conceived Ideas’ from the Poppel album ‘Hit It’ on Meritorio Records (vinyl) Gazer Tapes (CD) Director: Lars Baeyens Actor: Dries Hermans

Was het initieel de ambitie om na de compilatie nog verder te gaan met andere releases of is alles eerder organisch gegroeid.
Het is allemaal heel organisch gebeurd. Ik heb er toen niet echt over nagedacht en doe dat nog steeds niet. Ik heb absoluut geen masterplan op zak maar handel gewoon in functie van mijn liefde voor de muziek. Een masterplan zou naar alle waarschijnlijkheid bij mij ook totaal niet werken.

Je hebt met Gazer Tapes bewust voor cassettes gekozen. We zien tegenwoordig dat meer en meer artiesten na vinyl ook terug hun weg naar de zwarte spoeltjes beginnen vinden. Waarom moeten het publiek en de bands volgens jou terug investeren in cassettereleases?
Een van de belangrijkste redenen bij aanvang was de kostprijs. Een cassette releasen is namelijk een pak goedkoper dan vinyl. Momenteel leeft het gegeven van de digitale release ook heel erg maar in functie van iets fysiek in je handen kunnen hebben of iets om effectief na een optreden aan de man te kunnen brengen aan een betaalbaar productiebudget is de cassette eigenlijk het medium bij uitstek.

(c) Gazer Tapes – 2020

Toen ik in 2017 begon met Gazer Tapes was een release op cassette het goedkoopste maar ondertussen is dat eigenlijk, met een absolute voorsprong, terug een release op cd geworden. Dus mijn initiële argument klopt eigenlijk momenteel niet echt meer.

Je bent dus eigenlijk vooral met cassettes begonnen omdat het voor de kleine groepen een betaalbare manier was om hun geluid aan de man te brengen?
Ja, zeker als je alles bundelt in één release zoals ik op Gazers doe. Op die manier moet je geen 30 verschillende cassettes laten drukken maar geef je de groepen de kans om ook via de verzamelaar al promo te voeren voor hun geluid en zichzelf. Verder heeft de cassette voor mij natuurlijk ook wel iets nostalgisch. Maar zoals ik al gezegd heb, is het naast het digitaal verhaal leuk om iets fysiek in handen te hebben. Vinyl is in dat opzicht dan eigenlijk een relatief dure optie en cd spreekt me net minder aan dan cassette.

Wie wat bekend is met Gazer Tapes weet dat er, ondanks wat de naam doet vermoeden, toch ook releases op vinyl of cd via het label te krijgen zijn. In hoeverre verwacht je dat, wanneer een groep iets wil uitbrengen via Gazer Tapes, er ook op het format cassette iets wordt gereleaset. Recent heeft Gazer Tapes bijvoorbeeld het album van Filibuster uitgebracht en dat was enkel op cd te verkrijgen.
Ik ga sowieso altijd in overleg met de band. Voor mij is het belangrijk dat de band tevreden is. Bij Filibuster kwam een release op cd bijvoorbeeld beter uit voor hen. Het is dus zeker niet zo dat een release op cassette een vereiste is voor mij maar gezien het concept is het toch ergens wel logisch om vooral releases op cassette te doen bij Gazer Tapes. 

(c)New single from the album ‘Future Anachronisms’ by Filibuster (Antwerp, BE), released on Gazer Tapes in 2020. Music by Filibuster Recorded & Mixed by Bert Vliegen Mastered by Laurens Grossen

Stoop Kid gaat bijvoorbeeld binnenkort hun debuutalbum uitbrengen op vinyl en cassette. Stoop Kid gaat in deze situatie dan de vinyl voor hun rekening nemen en ik de cassette dus zo gebeurt het ook soms. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor het album van WRS dat onlangs bij ons verschenen is. Ik doe de release op cassette en de release op vinyl gaat dan via een ander label of kanaal.

Dat de muzieksector door corona enkele maanden aan frontale karatetrappen in het gezicht rijker is, is ons ondertussen al duidelijk. Merk jij een corona-effect bij Gazer Tapes?
Bij Gazer Tapes is het niet zo’n negatief verhaal geweest tot nu toe. Er is door de overheid en heel wat mensen sterk aangemoedigd om lokaal te kopen tijdens de eerste lockdown en ik ben dan ook direct mee op de kar gesprongen. Ik heb vrij snel op Facebook gepost dat de releases van Gazer Tapes nog steeds beschikbaar waren en dat ik ze, in de nabije omgeving, met de fiets aan huis zou brengen. Zo is de verkoop eigenlijk, buiten alle verwachtingen, toch nog wel serieus gestegen. Ik had ook de indruk dat het label meer in de aandacht kwam maar dat is misschien omdat de mensen ook meer tijd hadden om het label en de muziek te ontdekken. Gazer Tapes heeft het geluk dat het geen live-gebeuren is dus voor het label is er niet echt een nadelig effect geweest door de pandemie.

(c) Gazer Tapes logo

We vermoeden dat de impact van corona toch wel een stuk meer voelbaar was bij de groepen dan bij de labels. Niet meer samen kunnen repeteren, niet meer in dezelfde ruimte muziek kunnen schrijven en geen live-optredens meer wat dan ook nog gepaard gaat met een serieus inkomstenverlies. We zien anderzijds wel, aan het aantal nieuwe releases, dat de lockdown voor veel muzikanten een periode is geweest om zich van hun creatiefste kant te laten zien en nieuwe muziek te schrijven. Merk je zelf ook dat er meer aanvragen binnenkomen om muziek te releasen op Gazer Tapes?
Ik krijg sowieso meer aanvragen maar dat staat volgens mij los van het hele corona-gebeuren. Uiteraard zijn er ook duidelijke uitzonderingen zoals de Covid Collabs van Butsenzeller. Die release is net tot stand gekomen door de lockdown.

Je bent zelf als muzikant ook actief binnen Poppel en Fake Indians. Hoe heb jij, als muzikant, de lockdown ervaren?
Ik heb de indruk dat de lockdown en de bijbehorende vrije tijd bij bepaalde mensen wel geleid heeft tot extra creativiteit en de daaraan gekoppelde releases. Als ik naar mezelf kijk als muzikant heeft de extra tijd die er kwam door de lockdown geen effect gehad op het aantal nieuwe nummers dat ik schreef, integendeel zelfs. Het feit dat we niet naar buiten konden en dat heel de wereld bij wijze van spreken een beetje on hold stond, maakt dat er ook weinig dingen zijn waaruit je inspiratie kan opdoen.

(c) Pleazze Me – Fake Indians – The Pest / Visuals chewed and spewed by Hylarius W. / Video edit by S.J. and Zwarfprod / Song by S.J / Original footage by tbc / Thanks Costa Antwerpen.

Je hebt net de Covid Collabs van Butsenzeller gereleaset. We hebben eens vluchtig wat rekenwerk verricht. 66 exemplaren aan de luttele kostprijs van 10 euro per exemplaar dan zou de totale opbrengst slechts 660 euro zijn. Dat lijkt ons heel weinig als we zien hoeveel mensen aan deze cassette meewerken. We veronderstellen dat, zeker tijdens corona, iedereen in de culturele sector, waaronder ook de artiesten toch gerust een extra zakcentje kunnen gebruiken om nog maar te zwijgen over de productiekost van zo’n cassette.
Ja dat klopt inderdaad. Ik verdien met Gazer Tapes zo goed als niets, integendeel zelfs maar ik heb het er wel allemaal voor over. Muziek is mijn eerste en laatste liefde. Muziek is eigenlijk al heel mijn leven een hobby. Ik weet dat ik van muziek nooit zal kunnen leven, vandaar dat ik ook een full-time job heb en die combineer met al mijn activiteiten binnen de muziekwereld. Het is met Gazer Tapes ook nooit de ambitie geweest om er echt geld aan te verdienen. Ik kom meestal net uit de kosten met een klein beetje extra. Gelukkig is het voor Gazer Tapes niet enkel de verkoop op cassette die je in rekening moet nemen; wij hebben ook nog wel wat digitale verkoop.  

Dat is iets wat we ons ook al geruime tijd afvragen. Naast jullie fysieke releases bieden jullie via Bandcamp ook altijd aan om de muziek digitaal aan te kopen. Er wordt dus wel effectief veel digitaal aangekocht?
Ja, ik merk wel dat het is toch wel iets dat leeft onder de mensen. Ik zou van de digitale verkoop de kosten van de fysieke release niet volledig kunnen dekken maar het geeft wel de extra die ik nodig heb om Gazer Tapes recht te houden. Als ik er een cijfer zou moeten opplakken, zou ik zeggen dat toch een derde van de opbrengst voortvloeit uit digitale verkoop. Ik heb het dan wel echt enkel over Bandcamp. Om geld te verdienen met streaming diensten zoals pakweg Spotify moet je echt onnoemelijk veel streams hebben. Bijvoorbeeld bij de release van Lisette die we gedaan hebben via Gazer Tapes waren er best wel veel streams. Ik geloof iets van een 60 000 maar dat bracht in dat geval dan nog geen 200 euro op dus de streaming diensten blijven wel iets moeilijk om echt inkomsten uit te genereren.

(c) Lisette – The Week 2 – Gazer Tapes – 2020

Wat maakt dat een groep materiaal op Gazer Tapes releaset? Hoe gaat het proces precies in zijn werk? Gebeurt het dat je bands moet weigeren?
De laatste tijd krijg ik best wel veel mails. Ik probeer de mails steeds te beantwoorden en ook wel eerlijk te zijn tegenover de bands die mij contacteren. Ik heb het meestal wel heel snel door of het iets zal worden of niet. Gazer Tapes is ook eigenlijk een beetje een weg om mijn eigen muzieksmaak aan de man te brengen dus voor mij is het erg makkelijk om te bepalen wat wel en niet voor het label kan omdat ik gewoon moet afgaan op mijn buikgevoel wanneer ik naar de muziek luister. Ik vind het belangrijk dat muziek me iets doet als ik het op Gazer Tapes release. Anderzijds hecht ik ook wel wat belang aan het feit dat ik een band heb met de muzikanten. Dat ik de muzikant(en) rechtstreeks of via via ken, is voor mij toch wel een extra argument om een release op Gazer Tapes te overwegen. Uiteraard primeert de muziek maar door een hechte groep te vormen, wordt er als het ware toch een soort van scene gecreëerd.  

De verdeling tussen bands die mij contacteren om iets uit te brengen op Gazer Tapes en ik die bands contacteer om iets uit te brengen op Gazer Tapes is ongeveer fifty fifty als ik er een cijfer op zou moeten plakken. Misschien dat ik er vroeger zelf wat meer achter zat maar doordat het label nu toch al iets meer naambekendheid heeft, komen er ook wel meer voorstellen mij richting uit.
Het proces om iets te releasen gaat op zich wel heel snel. Ik weet wat ik nodig heb voor een release en om materiaal op Spotify te krijgen dus in dat opzicht zijn er nog weinig verrassingen of moeilijkheden.

Eigenlijk was dat ook je opzet bij de opstart van Gazer Tapes. Het releasen van muziek van vrienden en kennissen.
Ja, eigenlijk wel. Ik vind het belangrijk dat de mensen zich thuis voelen bij Gazer Tapes en dat er misschien zelfs op termijn kruisbestuiving is tussen de verschillende bands. Ik denk dat het belangrijk is dat er een goede sfeer is tussen de bands op Gazer Tapes, samen staan we nu eenmaal sterker.

Er zit nu ook een reeks van 12 tapes van de Gentse De Portables, een band waar je zelf grote fan van bent, in de pipeline. Hoe is de samenwerking met Gazer Tapes tot stand gekomen en vanwaar de 12 exemplaren. Conceptueel lijkt het een beetje op de Zilveruitjes van Ultra Eczema.
Het concept is eigenlijk een beetje in het kader van het naderen van de zilveren bruiloft van de Portables. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de leden van de band niet persoonlijk kende. Ik ben in het verleden wel eens een paar keer naar hun optredens geweest en de De Portables is zo’n band die echt wel is blijven hangen bij mij. Vorig jaar heb ik ze dan uiteindelijk eens via Facebook gecontacteerd met het voorstel dat, als ze in de toekomst samen of solo nog iets zouden releasen, ze altijd welkom zijn bij Gazer Tapes. Zo gezegd, zo gedaan want ineens waren ze daar met een voorstel om dan ineens 12 cassettes te releasen.

(c) Dries Hermans – 2020

In 2020 gingen de De Portables normaal hun nieuwe album opnemen maar dat is door corona helaas niet kunnen doorgaan. Ze hebben dan wel besloten om in het jaar van hun 24ste verjaardag, namelijk 2020, te starten met het maandelijks releasen van een cassette met materiaal naar aanloop van hun 25ste verjaardag op 16 oktober van volgend jaar. Ze zouden op hun 25ste verjaardag dan ook hun nieuwe album willen releasen dus de cassettes zijn als het ware een voorbode van het album dat gaat uitkomen.

Het is sowieso wel een ambitieus project maar ik denk dat het in deze tijden belangrijk is om bezig te blijven en bovendien heb je dan meteen ook iets om naar uit te kijken e