Home Belgisch Fifty Lab Music Festival: volg ons parcours!

Fifty Lab Music Festival: volg ons parcours!

by Felix Sandon

We kondigden het al aan: op 13, 14 en 15 november strijkt het Fifty Lab Music Festival weer neer in Brussel. Met één ticket ontdek je 65 artiesten op de rand van de doorbraak, op vijf locaties in de binnenstad: de Beurs, de AB, de Beursschouwburg, KFK Hope en het RITCS Café. Geen paniek als je die gigantische line-up bekijkt en de keuzestress uitbreekt: we maken je graag wegwijs met ons eigenzinnige Luminous Dash-parcours, met vanzelfsprekend een focus op Belgische artiesten.

Woensdag 13 november

CAMILLE YEMBE (Beursschouwburg, 20:00-20:40)
Beginnen doen we rustig. Of dat denken we toch: van Camille Yembe vinden we dit bloedmooie, tijdloos aandoende chanson terug, maar de website van het festival belooft ook dat ze net zo goed de muren met electro en hiphop sloopt en haar publiek aan het dansen brengt. Alles hangt af van het moment, zegt de zangeres zelf.


UWASE (KFK Hope, 21:20-22:00)
Over naar de intieme setting van café KFK Hope dan: die is ideaal voor de stem van Uwase (klemtoon op de e). Chorus Baby is het soort gloedvolle indiepop die je omarmt als een droom waaruit je niet wil ontwaken, maar ook recentste single Fine nestelt zich comfortabel in je gehoor.

VAAGUE (AB Club, 22:00-22:40)
Haast je dan als een Olympische atleet naar de AB (260 meter verderop volgens Google Maps) voor VAAGUE, het project van de immer energetische drummer Antoine Pierre. Over zijn album Oktopus Mekaniks kon je bij ons al alles lezen: “Voortdurend stel je je de vraag hoe dit live moet klinken, wanneer het echt donker is en een volle zaal zich in het zweet staat te dansen op deze muziek”, schreven we toen, en het antwoord ontdekken we op 13 november.

CIAO KENNEDY (Beursschouwburg, 22:55-23:35)
Daarna heb je een kwartier om naar de Silver Space van de Beursschouwburg te wandelen voor Ciao Kennedy: dompel je onder in die kleurrijke mix van klaterende snaren, retro-futuristische synthesizers, postrock-achtige dromerigheid, vinnige jazz en complete mafheid. En daarna mag je gaan slapen, want er volgen nog twee dagen.

Donderdag 14 november

LÉZARD (Beursschouwburg, 20:00-20:40)
Iemand zou eens een doctoraat moeten schrijven over de link tussen postpunk en disco. In afwachting daarvan dansen we gewoon op de muziek van Lézard in de Silver Space van de Beursschouwburg. Waar veel leden van de huidige postpunk-renaissance nogal zwaar op te maag liggen, steekt dit kwikzilveren kwintet erboven uit door hun verfrissende en aanstekelijke performance.

MAYA DHONDT (Beursschouwburg, 20:55-21:35)
Blijf daarna hangen in het gebouw, maar begeef je wel naar de Golden Space voor maya dhondt. Opgeleid als klassieke pianiste, experimenteert ze er nu op los in collage-achtige nummers vol hypnotiserende elektronische geluiden en theatrale stemmen die zich ontvouwen als cultfilms van drie minuten. Moeilijk om uit te leggen aan je collega’s waar je na het werk nu exact naartoe gaat, maar wel een fascinerend universum om in te duiken.

GOODBYE KARELLE (KFK Hope, 22:30-23:10)
Tijd om weer op aarde te landen met een singer-songwriter die op de site van het festival vergeleken wordt met zowel Tom Waits als Mitski, maar die wij vooral op haar eigen verdiensten willen beoordelen: Sneakers van de Canadese Goodbye Karelle klinkt alleszins intrigerend, film noir-achtig en geknipt voor de atmosfeer van café KFK Hope.

Vrijdag 15 november

MUSSPELL (KFK Hope, 20:00-20:40)
Uit Roemenië komt dit gezelschap: stemmen als zonnestralen op een herfstdag verweven met elkaar terwijl synthesizers versmelten met gitaren en drums. Ontprikkelen na de werkweek met Musspell? Dat denken wij ook.


GANAVYA (AB Club – 21:00-21:40)
Wie dan nog niet tot rust is gekomen, moet naar de AB voor Ganavya: de artieste die opgroeide in het Zuid-Indiase Tamil Nadu speelt contrabas, maar zingt toch vooral op een manier die alleen maar ontzag afdwingt. Geen toeval trouwens dat ook deze tip een vrouwelijke muzikante is: Fifty Lab draagt representatie hoog in het vaandel en dit jaar bestaat de line-up voor het eerst voor 64% uit FINTA*-artiesten (female, intersex, non-binary, trans, agender) wat ruim boven het gemiddelde in de muziekwereld is.

BNNYHUNNA (AB Club – 22:20-23:00)
Tijd voor jazz: uit Amsterdam komt pianist-drummer-gitarist Bnnyhunna. Als hij ook de band meebrengt die je in deze live-video aan het werk ziet, kan de avond niet meer stuk: dit is van die heerlijke, met een warm hart en veel liefde voor het vak gespeelde muziek waar je net zo goed zittend als dansend van kan genieten.

YOA (Beursschouwburg, 23:15-23:55)
“J’me sens nulle tout le temps”, zingt Yoa. Niet waar, schreeuwen wij haar toe: de Parisienne heeft een stem als fluweel en de eloquentie en présence van een wereldwijze chansonnière, en tegelijk lijkt het alsof ze dit lied alleen en rechtstreeks voor jou zingt. En als je dat wat te rustig vindt voor een vrijdagavond: om het festival af te sluiten staan nog dj’s met bonzende beats klaar als Stanislawa en Vera Moro.

Natuurlijk valt er nog veel meer te ontdekken en uiteraard is kiezen verliezen, maar dit is alvast ons parcours (onder voorbehoud van wijzigingen). Zien we elkaar in Brussel, drie dagen op rij?

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More