De soundtrack van het volgende carnaval van Rio De Janeiro, een muzikale poëet met een hart voor de bluesy kant, een weemoedig meesterwerk, onheilspellende en psychedelische vibrafoonklanken en een magisch, groovy plaatje. Allemaal gebundeld en te horen in onze Luminous Belge van deze week. Artiesten zijn Condor Gruppe, Porcelain id, Marble Sounds, Compro Oro en Wim & Toma Beats. Let The Music Play!
Het is nog een kleine drie weken voor we de nieuwste van Condor Gruppe eindelijk in levenden lijve kunnen aanschouwen. Op 17 september staat het te gebeuren in de Roma te Antwerpen. Zij die er bij de release van hun vorige plaat Interplanetary Travels bij waren, zullen ons ongetwijfeld bijval geven als we zeggen dat er weinig settings zijn die de muziek van Condor Gruppe zo mooi complementeren als deze statige bioscoop van weleer.
Dat we blij waren dat Condor Gruppe er voor koos om ook nieuwe plaat Gulliver in de Roma voor te stellen, is dan ook een evidentie. En net toen we dachten dat onze gretigheid jegens het concert niet groter kon worden, stuurde Condor Gruppe alweer een nieuwe single de wereld in.
Neil Peart? Is that you??
Wanneer we Rhymes On Our Mind voor het eerst ter ore krijgen, krijgen we bij wijlen het idee dat de track beter Rhythms On Our Mind had geheten. Braziliaanse samba is zowat het eerste wat in ons opkomt als we deze ritmische worp beluisteren, hoewel we bij aanvang van de track ook kortstondig aan YYZ van Rush moeten denken.
Tijdens de track slaat de band ons met ritmes rond de oren die zo de soundtrack van het volgende carnaval van Rio De Janeiro zouden kunnen zijn. Dat we tijdens het beluisteren, meer dan eens, zin kregen om gewapend met een gigantische eclectische pluimenhoed en schaarse kledij door de buurt te paraderen, is dan ook een understatement. Gelukkig voor de buurtbewoners en ons blanco bewijs van goed gedrag en zeden, dwong een gebrek aan de benodigde attributen ons het idee in de koelkast te steken.
Ritmisch, psychedelisch, retro, zwoel, respect voor wat geweest is en vooral met een open blik naar de toekomst is waar Rhymes On Our Mind voor staat.
Toen we Hubert Tuyishime begin dit jaar voor het eerst ontmoetten, waren we meteen onder de indruk van diens charisma. En dan hadden we Porcelain id nog niet ontmoet!
Een tijdje later zagen we diens alter ego voor het eerst live in de N9 (als voorprogramma voor Meskerem Mees) en werd voor ons, en alle anderen aanwezigen, duidelijk dat we hier te maken hadden met iemand met een uitzonderlijk talent.
Alleen vertaalde dat talent zich tot nu toe niet in een deftige release op plaat. Die is er ondertussen gelukkig wel en dan nog wel bij Unday Records!
Blauw, dat deel uitmaakt van de debuutep van Porcelain id, klinkt iets anders dan we gewend zijn van de eerste shows omdat Tuyishime erop begeleidt wordt door piano eerder dan gitaar. Een wijziging die het nummer nog sterker maakt. Wie goed luistert en de videoclip bekijkt, merkt trouwens ook dat de single live werd opgenomen in de studio (videowerk van Anton Coene).
Blauw heeft, zoals het meeste werk van Porcelain id, een wat melancholische ondertoon die door het ingehouden pianospel nog meer in de verf wordt gezet. Het nummer gaat over een oude man die voor het laatst de zee bezoekt, wetende dat het einde nabij is.
Porcelain ID is een muzikale poëet met een hart voor de bluesy kant van wat ooit kleinkunst genoemd werd. Hubert verstaat de kunst om zich in het Nederlands uit te drukken zonder dat het klef klinkt, iets wat slecht enkelen gegeven is. Een straf nummer kortom van een verdomd straffe muzikant.
Op 7 oktober verschijnt het vijfde album van Marble Sounds dat gewoon Marble Sounds heet. Volgens bezieler Pieter Van Dessel komt deze plaat het dichts bij de essentie van Marble Sounds en van zichzelf als muzikant. Daardoor kreeg hij het gevoel dat hij voor op langspeler echt in zijn comfortzone is gebleven. Die comfortzone wordt grotendeels opgetrokken rond piano en strijkers waarvan producer David Poltrock perfect weet wat hij ermee moet doen.
Na de pareltje Quiet, Never Leave My Heart en Axolotl krijgen we nog een prachtige single uit de nieuwe plaat. The Ever After gaat over een liefdesbreuk en is opnieuw zo’n weemoedig meesterwerk. Met ingetogen pianoklanken, subtiele, warme arrangementen die toch groots aanvoelen en zijn zachte stem heeft Van Dessel ons hart weer volledig veroverd.
Comfortzone of niet, wat Marble Sounds hier neerzet is weer van een gigantisch hoog niveau en raakt dan ook op een even hoog niveau. Dit is Marble Sounds op zijn best, ontroerend mooi.
In tijden van crisis en geldontwaarding is goud kopen altijd een goede optie (hebben we van horen zeggen). OK, het is een wat zwakke opener om de bespreking van de nieuwe van Compro Oro (‘koop goud’ in het Spaans dus) te beginnen. Maar wat een geweldig album levert dit Gentse stelletje stemmingmakers met Buy The Dip toch weer af.
Compro Oro is het muzikale geesteskind van vibrafonist en algeheel fijne mens Wim Segers die samen met Falk Schrauwen, Bart Vervaeck, Matthias Debusschere en Frederik Van den Berghe al een jaar of acht koppig zijn eigen muzikale pad bewandelt. Dat ze daarbij niet bang zijn om ook eens wat gasten uit te nodigen mag blijken uit samenwerkingen met onder andere Murat en Esma Ertel op hun vorige album Simurg of met Joachim Cooder (zoon van).
Singles The Lower 9th en Ben-Hur passeerden eerder al onze gehoorgang maar nu is er dus (eindelijk) het ganse album. En net zoals Simurg afkomstig was van een andere planeet uit het Compro Oro-zonnestelsel dan Suburban Exotica, klinkt ook Buy The Dip weer helemaal anders en tegelijk herkenbaar.
Minder gelardeerd met Oosterse en Latijnse invloeden dan we van de band gewoon zijn, liet Segers zich dit keer inspireren door de geheel op lucht en hebzucht gebouwde wereld van de crypto markten. Een wat vreemde insteek misschien maar ze geeft wel wat sturing bij het beluisteren van de nummers.
Wel aanwezig zijn de wat onheilspellende, psychedelische vibrafoonklanken van Segers, de eindeloos mooie en weidse gitaaraanslagen van Bart Vervaeck en de fijne percussieaccenten van Falk Schrauwen. Allemaal gebouwd op het stevige, ritmische fundament van Van den Berghe en Debusschere. Het geluid van Compro Oro staat ook op dit album als een huis.
De Leuvense rapper WIM heeft na drie albums met liveband PhilliBustasPLUS en vier albums met Phillibustas volop zin om solo zijn eigen weg te volgen. Vorig jaar maakte hij met Toma Beats de ep Luistervuur die zo succesvol was dat op 23 september het vervolg verschijnt met de logische titel Luistervuur II. Ook op deze nieuwe ep werkt WIM samen met Toma Beats. Beide heren hebben elkaar slechts twee keer in real life gezien maar blijkbaar vullen ze elkaar perfect aan.
Jsblok is de tweede single uit de nieuwe ep en gaat over dat als de stress aanhoudt, de passie stilaan wegebt. Relaties komen onder druk te staan. Dagelijkse ruzies zuigen je nog verder leeg. Tot er plots slechts een schim overblijft van wat ooit was. WIM vraagt zich in deze track af of je op dat moment keuzes moet maken.
Toma Beats gebruikte samples uit de cooljazz en combineerde die met funky samples uit de jaren 70. Die combinatie werkt perfect en WIM kan zich volledig laten gaan op de warme sounds. Hij is een echte woordenkunstenaar die erin slaagt om een verrukkelijk geheel te creëren.
Van ons mogen deze heren blijven samenwerken! Altijd zorgt hun samenwerking voor een magisch, groovy plaatje.
Veel luistergenot!