THOT, het immer innoverende postindustrial collectief uit Brussel, onder aanvoering van Grégoire Fray, heeft opnieuw van zich laten horen, en hoe! Zet je schrap voor een liveopname in een Brusselse kerk van zowat 17 minuten ter ondersteuning van de ep Méandres. Het heet MEANDRES // A TRIPTYCH LIVE PERFORMANCE. Het is een compilatie van drie songs met drie zangers/zangeressen, dubbele drums, en een al even dubbele portie gitaar en keyboard. Een basgitaar en een resem sonische spitsvondigheden fleuren deze live-sessie verder op.
We kijken en luisteren eerst naar 5 minuten Euphrate. We zien Grégoire met drummers Lukas Melville en Michael Thiel, basgitarist Stéphane Fedele en twee zangeressen, Anaïs Elba, die ook de keyboards bespeelt en een zekere Laura Palmer uit Twin Peaks.
En zo mysterieus wordt het hier ook allemaal. Plots komen immers – als we goed geteld hebben – vijf zangeressen extra voor een imponerend koor zorgen. Het heeft iets dreigends en mythisch, en de sfeer is donkergelaagd. Adams Family-achtige vibes floreren lustig. Dat blijft zo in deel 2, het 7 minuten durende Sleep Oddity dat veel minimalistischer lijkt met een totaal andere camerabenadering. Meer close-upbeelden, minder gejaagd ook. De song is ook bedaard maar gaat op het einde toch stevig de richting van postrock uit.
De opname is bedoeld om de constante evolutie van de muziek van THOT te belichamen, haar groei, en weerspiegelt dan ook perfect de diversiteit aan klanken en invloeden. De 5 laatste minuten zijn weggelegd voor het bijzonder stevig uithalende Bateleur dat wegzinkt in een moeras van stroboscooplicht en industrial. Veel beweging, veel aandacht voor de Olympische prestatie van de drummers.
We zagen hier een 17 minuten durend juweeltje waarbij onze aandacht geen seconde verslapte. Het is nu aan jullie!