Home ReviewsAlbum Reviews SONS – Sweet Boy (PIAS)

SONS – Sweet Boy (PIAS)

by Geert Mertens

Alarm, SONS is terug met een nieuw album! Sweet Boy is de titel maar zo sweet is het album helemaal niet. Integendeel, het zijn lekker smerige gitaren. ‘Rough Boy’ had de lading beter gedekt. Elf nummers die aan sneltempo voorbij vliegen en afklokken onder de veertig minuten. Het is allemaal niet nieuw. Het borduurt verder op hun geweldige debuut Familiy Diner. De moeilijke tweede plaat maar SONS heeft de beproeving met glans doorstaan.

© SONS

Succeed vliegt er meteen in. Een nummer als een sirene. Haast letterlijk, en het wordt enkel beter als zanger/gitarist Robin Borghgraef zijn keel openzet. Succeed klinkt alsof zijn testis worden bewerkt door the edge of a knife. Niet zo hitgevoelig als eerste single Nothing maar wel zo aanstekelijk dat je er naar blijft luisteren. Titelsong Sweet Boy borduurt verder op een zich steeds herhalende riff. Met drie minuten een perfecte single die in de gitaarlijstjes zeker bijval zal kennen.

Hot Friday heeft een aanstekelijke strofe en dito refrein. Om luidkeels mee te brullen op menig festival waar SONS dit jaar staat. L.O.V.E. is onze favoriet. Hoe de krijsende gitaar op de achtergrond het pad effent voor het refrein. Niet zo liefelijk maar beregoed. Momentary Bliss is, volgens ons, de meest hitgevoelige song op het album. Bij momenten haast breekbaar.

Another Round is de opvolger van Naughty op de plaat. Surfend op een lopende basgitaar en weer zo’n aanstekelijk refrein. Shadow Self toont dat je niet veel noten moet hebben om een steengoede song te maken. De dynamiek van het nummer is fantastisch. I Don’t Want To hebben we precies al eens eerder gehoord. Wellicht bevat het talloze echo’s van garagenummers die we in het verleden al gehoord hebben. SONS weet als geen ander aanstekelijke nummers te maken.

Bike vormt weer een hoogtepunt. Sinds Queen hebben we geen leuk nummer meer gehoord over een fiets. SONS doet het hier wel! Pixelated Air begint met een chaos en noise van jewelste om daarna toch op dreef te komen. Tegen het einde van het nummer worden alle duivels, inclusief lach, echt losgelaten. Het zijn stuk voor stuk geweldige songs die wellicht deze zomer ook live brokken zullen maken.