Het is ondertussen al enkele maanden geleden dat Kameel zijn magnifieke debuut Barkas releasete. In dit stukje tekst nemen wij voor de gelegenheid de nagelnieuwe video van nummer Aarsworm even onder de loep.
Kameel heeft met de clip van Aarsworm nog maar eens aangetoond dat een coole video noch karren vol geld moet kosten noch doorspekt moet zijn met explosies en effecten à la Michael Bay.
In de video zien we drie heren van vroege middelbare leeftijd het beste van zichzelf geven in een oud industrieel fabrieksgebouw afgewisseld met shots van kapotte schrijfmachines, versleten meubels en markeringen die gemaakt werden om de crime scene van werkmateriaal van weleer te markeren. Ook korte shots van labels met namen zoals Vettige Swa, Snelle Eddy, Slome Schumacher en vrome Johnny geven de clip kleur. Er zijn slechtere manieren om het concept van een clip in te vullen.
Onze aandacht gaat in deze video vooral naar bassist Hans Mullens die zich bij momenten zo in de muziek verliest dat het lijkt alsof hij dadelijk geabsorbeerd zal worden door zijn eigen groove. Heerlijk om iemand zo in zijn muziek te zien opgaan.
Gitarist Patrick Steenaerts zit Robert-Fripp-gewijs gewoon op een stoeltje aan de zijlijn rustig zijn gitaarpartij te bespelen en zijn pedaaltjes gade te slaan.
Drummer Geert Roelofs zien we gedurende de video, gewapend met een minzame glimlach, vooral zijn twee kompanen in de gaten houden. We vermoeden dat zijn blik vooral gericht is op Hans Mullens om Spinal-Tap-gewijs het moment te kunnen meemaken waarop het intensieve basspel hem doet exploderen.
Onze waardering gaat niet enkel uit naar Kameel voor het heerlijke samenspel maar zeker ook naar de technische ploeg bestaande uit sound recorder Bart Deckers en Jef Mertens, die we kennen van zijn solo tapes en labels: 291 en Dadaist Tapes, die verantwoordelijk is voor de video en edit. Ook voor hen is een speekmedaille onzentwege zeker op zijn plaats.
Mooi werk!