Home ReviewsAlbum Reviews VARIOUS ARTISTS – Lockdown, The Soundtrack (PIAS)

VARIOUS ARTISTS – Lockdown, The Soundtrack (PIAS)

De laatste weken werden we overspoeld met reclame voor de nieuwe VRT fictiereeks Lockdown. Deze reeks brengt twaalf op zichzelf staande kortverhalen, geregisseerd door twaalf Vlaamse topregisseurs en dit met een straffe cast. Elk verhaal speelt zich af in dezelfde setting: de bezoekruimte van een gevangenis. Allemaal heel boeiend waarschijnlijk maar bij elke aflevering hoort ook een track en die zijn ook allemaal gebundeld op het album Lockdown, The Soundtrack.

Op dit album krijgen we vooral instrumentaal materiaal van onverwachte artiesten. De schijf opent met het sfeervolle Lockdown van David Martijn, gitarist/toetsenist van Goose, die de lat al onmiddellijk hoog legt. Hij brengt ook nog een tweede nummer op deze plaat, A Plus Jamais, waar we wel wat van Goose in herkennen. Claude M. is van de hand van Fabian Leclerq, beter gekend als Le Motel, die hier samenwerkt met actrices Sachli Gholamalizad en Sare De Roo wat bijzonder boeiende hiphop oplevert. Zoveel van filmcomponist Ruben de Gheselle is het volgende pareltje op dit album, deze man weet met slechts een paar noten iets magisch neer te zetten.

Van Aiko Devriendt, die ook deel uitmaakt van Boogie Belgique en regelmatig soundtracks schrijft onder de naam Aik°, staan twee betoverende muziekstukken op dit album. Nora & Sam is heel dromerig met warme strijkers, Echo klinkt wat donkerder door de bijzondere soundscapes. Jimmy Dewit aka dj Bobby Ewing van Discobar Galaxy en Shameboy, componeert ook regelmatig soundtracks en brengt hier het ambient achtige Franky & Mariel.

Veelgevraagd filmcomponist Raf Keunen kon niet ontbreken op dit album, zijn aandeel is het dreigende The Victim. Transfer is een ietwat vreemde track van de vroegere Hickey Underworld leden Younes Faltakh (nu Arabnormal) en Damien Vanderhasselt (Millionaire). Het eerste stuk zou uit een horrorfilm kunnen komen maar het tweede klinkt zo spacey dat het ook bij een sciencefiction zou passen. Ameel Brecht van het deep listening collectief Razen, brengt op dit album het vrij donker en experimentele Nadja.

Nog een bijzondere track krijgen we van Stijn Ylode De Gezelle van het ter ziele gegane Madensuyu. Hij staat op dit album met Stella, waar we wel wat van de Madensuyu-sound in horen. Deze bijzondere soundtrack sluit af met Acid van Bert Libbeert (drummer van Goose), die dreigende electro brengt.

Voor deze knappe soundtrack mag ook best wat reclame gemaakt worden. Want alle nummers zijn even boeiend en interessant, ook als je de kortverhalen niet gezien hebt.