Home ReviewsAlbum Reviews TOMOMI KUBO & FERRAN BESALDUCH – Gyotak (Call It Anything Records)

TOMOMI KUBO & FERRAN BESALDUCH – Gyotak (Call It Anything Records)

Het duo Tomomi Kubo en Ferran Besalduch zoekt op Gyotak naar grensverleggende sonore constructies waarbij de bespeelde instrumenten samensmelten tot een bizarre vorm van experimentele muziek.

Kubo studeerde in Frankrijk de Ondes Martenot, een elektronisch muziekinstrument uitgevonden in het begin van de 20ste eeuw door de Franse uitvinder Maurice Martenot. Haar partner in crime is de Catalaan Besalduch die zich graag ergens tussen jazz en hedendaagse klassieke muziek uitleeft en niet vies is van vrije improvisatie. Hij is een specialist in extreme saxofoons zoals de bassax en sopraninosax, ook genaamd ‘saxellino” vanwege zijn merkwaardige kleine vorm.

Gyotak is een wervelend experiment waar de elektronische pulsen van de Ondes Martenot zich, tot onze verbazing, heel gemakkelijk laten versmelten met het improvisatiegetoeter van Besalduch. Op dit album worden gewoon grenzen uitgegomd met de fascinerende resonanties die de beide geluidskunstenaars produceren.

Kubo flirt met haar looppedaal en speciale effecten waardoor verbazende sferen en klankdwalingen ontstaan. Momenteel speelt Kubo met een nieuwe generatie Ondes Martenot genaamd Ondéa die de speel- en bedieningskenmerken van het originele instrument heeft. De wat bekendere muzikanten die de Ondes Martenot gebruiken in hun werk zijn Jonny Greenwood bij Radiohead en Trent Reznor (Nine Inch Nails).

Besalduch verstevigt het ‘klankprinten’ van zijn Japanse collega met zowel pittige als ingetogen saxofoonuitbarstingen. Hij is ook verantwoordelijk voor de elegante elektronische rimpels die op de achtergrond opduiken. De titel van het album (Gyotak) blijkt ook een kustvorm die zijn oorsprong heeft in een traditionele Japanse methode om vissen te bedrukken, een praktijk die door vissers gebruikt werd om hun vangsten vast te leggen en dateert uit het midden van de 19e eeuw. Kubo en Besalduch geven soms de indruk met hun (bedrukte) improvisatiegolven uit de bocht te gaan maar hun interne ‘line assistance’ zorgt voor een baanvaste rit vol geluidskronkels en haarspeldbochten. Gyotak is zowel mysterieus, arrogant, rebels als gek, en dat is waarom we zo van het album houden. Wie niet waagt, blijft maagd.

https://callitanythingrecords.bandcamp.com/ Facebook Call It Anything Records