Home ReviewsAlbum Reviews NEVA – NEVA

NEVA – NEVA

by Felix Sandon

In januari bracht NEVA haar eerste single uit, in februari volgde de tweede en nu is de eerste ep van de groep er al. Dit viertal weet wat het wil, laat dat duidelijk zijn. Van de zorgvuldig geschoten bandfoto’s in blauw en paars neonlicht tot hun even zorgvuldig opgebouwde synthpop met rockende gitaren: in het universum van NEVA wordt niets aan het toeval overgelaten.

Van links naar rechts: Michiel Van De Winkel, Fieke Soete, Alec Liégeois, Jente Neels

Dromerig en melancholisch begint de ep met Strangers. In oktober brachten de dames van NEVA die al eens op Radio Scorpio. Sindsdien krijgen we de prachtige regel “You said goodbye, but you didn’t do it right” niet meer uit ons hoofd. Met de volledige groep aan boord beklijft dit verhaal van geliefden die vreemden zijn geworden voor elkaar nog meer. Alleen het gesuis in de laatste seconden doet overbodig aan.

Tattoo tapt uit een ander vaatje. Weg is het dromerige, hier heerst dreiging. “In my room I write all my favourite tunes, ‘cause they are all about you”. Zinnen als deze doen vermoeden dat dit nummer over fascinatie en obsessie gaat. Het einde komt wat abrupt, net zo goed kon het daar nog minutenlang doorgaan. Maar dan is het al aan Ocean, de eerste single van NEVA, en nog altijd even verfrissend. Alsof de golven alle zorgen van onze schouders spoelen en we voor vier minuten helemaal bevrijd zijn.

En dan is het alweer gedaan. Drie nummers, het is misschien wat weinig voor een ep. Zeker als het drie nummers van dit kaliber zijn, dan honger je al snel naar meer. Hopelijk gaat NEVA op hetzelfde verschroeiende tempo verder en zien we elkaar hier snel terug, met meer moois om naar te luisteren.