Home ReviewsAlbum Reviews HIMSHE – Ideals (Rocambolesque)

HIMSHE – Ideals (Rocambolesque)

by Mark Van Mullem

Eind vorig jaar pakte het Gentse Himshe uit met hun fantastische cover van de Einstürzende Neubauten-compositie Sabrina, als éérste smaakmaker voor de lang verwachtte tweede ep Ideals. Toen al uitten we het vermoeden dat 2023 wel eens hét jaar van Himshe zou kunnen worden. Eind vorige maand blies de formatie rond Mishi Erine ons compleet omver met het ronduit sublieme Ideals, de behoorlijk beklemmende titeltrack van de ep, die nog steeds op repeat staat bij ons. Ja, we waren behoorlijk onder de indruk van dit gitzwarte juweeltje en hongerig naar nog meer schoonheid. Nee, de ep kon niet snel genoeg komen.

Vandaag is het wachten eindelijk over, de ep Ideals is een feit en overtreft onze stoutste verwachtingen. En dat is niet eens overdreven. En zo vallen we meteen met de deur in huis: Ideals is een waar donker meesterwerkje.

Zo, het hoge woord is eruit. Maar lees vooral verder, lieve lezer …

Natuurlijk prijken de singles Sabrina en die verrukkelijke titelsong op deze ep, an sich al redenen genoeg om dit kleinood aan te schaffen, maar ontdek ook die nieuwe, nu orkestrale, magistrale versie van Stay. En zet je dan schrap. Luister, huiver en geniet, zet eventueel een doosje kleenex in de buurt, want binnenkomen dat doen diepdonkere parels Linger en Cold.

De ‘lockdown-concerten’ die Himshe samen met het Room 13 Orchestra speelde, smaakten duidelijk naar meer. En zo wordt op deze ep opnieuw samengewerkt met het ensemble, onder leiding van pianist-componist Yves Meerschaert, wat de Lynchiaanse sfeerschepping waar de band zo sterk in is, nog versterkt en méér dramatiek toevoegt.

Bij Stay, dat in zijn wat ruwere, naaktere versie op het debuut van Himshe prijkt, kun je vergelijken. Of neem het gewoon van ons aan: de prachtige stem van zangeres en componiste Mishi Erine, de wat rauwere tweede stem van Naomi Sijmons, de gretige gitaarvloed van Simon Raman, de bas van Stéphan Van Meirhaeghe die zich ook held op de Fender Rhodes toont én de percussie en vibrafoonklanken van Dries Nauwynck in combinatie met Room 13 Orchestra zorgen voor pure magie. Dubbele dreiging ook.

Omschreven we Ideals eerder al als beklemmend, of unheimlich zoals dat zo mooi in de taal van Einstürzende Neubautens Blixa Bargeld klinkt, luister dan zeker ook naar de fenomenale composities Linger en Cold. Linger doet je bij het horen van die eerste donkere tonen het instant ijskoud benauwd krijgen, met onheilspellende strijkers, boude blazers en een akelige gitaar van Raman. Wanneer de stem van Mishi Erine invalt, komt er, zeker vanaf het refrein, toch enige zachtheid, soms ei zo na zeemzoeterigheid en troost in het spel. Maar de dreiging blijft en houdt je vast om je te blijven beklemmen tot aan het eind in de spetterende finale waarin de catharsis compleet is. Een behoorlijke tour de force van Himshe en 13 Room Orchestra is dit.

En dan heb je die doos Kleenex écht nodig. Een donkere toetsenpartij weerklinkt en instant flitst het door ons hoofd: Portishead! Een indruk die blijft wanneer de song zich verder ontwikkelt, vooral subtiel op de achtergrond. Wanneer Erine inzet, meer pratend dan zingend, begeleid door een voorzichtige frêle gitaar van Jonas Everaert, komen – en meteen al bij die éérste woorden ‘she’s cold, she’s so fuckin’ cold’ – de haartjes op onze armen kaarsrecht. Slik. En nog eens. Deemoedige strijkers, een croonende en scheurende gitaar van Everaert. Aangehouden tristesse, dan Erine die zingt ‘I wish you could see you through my eyes’, met daar de contratenor bij van Pieter Depraetere. Nog eens slik. Hoe hou je het in godsnaam droog bij het horen, laat staan uitvoeren van deze pakkende compositie? Apocalyptisch en intens, pijnlijk pakkend, naar de keel grijpend.

Voor Erine was het belangrijk om deze song te kunnen maken, want geschreven voor iemand die ze onverwacht veel te vroeg moest afgeven. De zangeres kreeg ook de volledige controle en werkte zelf de arrangementen uit voor dit koninginnenstuk op Ideals.

Voor Ideals werden kosten noch moeite gespaard, met een samenwerking met 13 Room Orchestra, Yves Meerschaert die ook, samen met Mishi Erine, voor de productie tekende en met Ward Neirynck die instond voor de mix en mastering. Het bijzonder mooi verzorgde artwork en het sterke beeld op de voorkant van de hoes, een foto die mooi de sfeer schept van het album, zijn het werk van Noemi Ojumah.

Ideals is vanaf 7 april te verkrijgen, uitsluitend op vinyl, maar ook te vinden op de gekende streamingplatformen. Wij zeggen: massaal kopen, je zal het je niet beklagen. En dan wordt 2023 effectief het jaar van Himshe.

Facebook – Instagram

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More