Home ReviewsAlbum Reviews HEYME – Escape Velocity (Jezus Factory Records)

HEYME – Escape Velocity (Jezus Factory Records)

by Jos Buersens

Het is geen makkelijk jaar geweest voor artiesten en voor labels was dat niet anders. Voor het machtige Jezus Factory Records uit het Verenigd Koninkrijk was de covid-epidemie nog niet voldoende, ze kregen als kers op de taart ook nog de Brexit te verwerken. Kortom, 2020 was een jaar om snel te vergeten.

We zijn echter blij om te zien dat bij Jezus Factory Records de gretigheid om nieuwe muziek te releasen er door alle miserie niet minder om is geworden. Zo releasete het label onlangs nog onder meer: de prachtige 10” Nuits Blanches van Kloot Per W Group, een heerlijke live-plaat van A Clean Kitchen Is A Happy Kitchen en nu staat ook de nieuwste plaat van Heyme op de auditieve plank.

© Heyme – Escape Velocity – Jezus Factory Records (2021)

“An ambient soundtrack for a not yet existing SF-movie”, staat er op de website van Jezus Factory Records. Als we naar de titels van de nummers kijken, kunnen we deze beschrijving zeker wel rijmen. Met songnamen als: The Dark Side, Pan-Galactic Gargle Blaster en titeltrack Escape Velocity kan je zelf ook al wel uitvogelen dat de nummers niet over Cthulhu noch zonnebaden zullen gaan.

Het is al snel duidelijk dat Heyme op Escape Velocity voor een meer spacey en etherisch geluid kiest. Dat gezegd zijnde, kunnen de fans van de twee eerste platen echter nog steeds op beide oren slapen. Ondanks de sci-fi thematiek schreeuwt de plaat op elke track Heyme en dat is mooi om te horen.

Wat maakt nu dat ook Escape Velocity de doordeweekse Heyme fan opnieuw zal tevredenstellen. Wel, dat zijn verschillende dingen. Heyme heeft, vanaf zijn eerste plaat al, een zeer typisch geluid ontwikkeld waardoor je aan de manier van gitaarspelen, de subtiele pianotoetsen en door het tempo van de nummers, onmiddellijk weet dat het om een plaat van zijn hand gaat. In zekere zin is dit album dan ook weer niet zo verschillend van de eerste twee platen en anderzijds is ie toch ook weer totaal anders. We weten dat onze beschrijving de logica wat tart maar in de huidige pandemische tijden leek ons dat wel gepast.

Bron: Youtube

Escape Velocity bevat tien nummers en is, op wat neuriën en de sporadische dreigende Darth-Vader-achtige vocalen na, voornamelijk instrumentaal. De nummers zijn vooral gestoeld op repetitiviteit. Hoewel er ongetwijfeld luisteraars zijn die dergelijke repetitiviteit als saai zouden bestempelen, zijn wij eerder van mening dat er op deze manier ruimte wordt gecreëerd om in ’the zone’ te geraken zoals men dat wel eens zegt. De muziek vraagt dan ook om een bepaalde setting om goed tot zijn recht te komen. De plaat draaien terwijl je afbraakwerken in je woning aan het verrichten bent of tijdens een zoveelste online Zoom feestje, lijkt ons een beetje van de pot gerukt. Ga je echter wat doelloos door de straten kuieren of op wandel in de vergetelheid van je eigen gedachten dan zijn we er zeker van dat deze plaat volledig tot zijn recht zal komen.

Escape Velocity is vanaf 31/03 op cd te verkrijgen via Jezus Factory Records of via de Bandcamp van Heyme zelf. Weet dat de cd, met een oplage van slechts 50 stuks, extreem gelimiteerd is. Snel zijn is dus zonder twijfel de boodschap. Wij hebben onderaan deze recensie alvast enkele links voorzien om je van jouw aanschaf te verzekeren. In de loop van 2021 staat trouwens nog een tweede release van Heyme gepland, iets om naar uit te kijken!

Bron: Youtube

Darth Vader heeft anno 1980 in de sci-fi minnende wereld best voor wat opschudding gezorgd toen hij de woorden: “No, I am your father”, uitte jegens zijn zoon Luke. Omdat Darth Vader enkele momenten voor het uiten van deze woorden de hand van zijn vermeende zoon afhakte, wat volgens ons de nagelnieuwe vader-zoon band niet ten goede zou komen, stellen wij dan ook een logischer alternatief voor. In de remake zal volgens ons Darth Vader dan ook de volgende zin uiten net voor zijn zoon zich de dieperik in laat vallen: “Luke, Escape Velocity!” Omdat we er enerzijds van overtuigd zijn dat ook tijdens zijn val deze auditieve parel perfect tot zijn recht zou komen en anderzijds omdat we uiteraard ook hopen dat de mensheid zich deze zin makkelijker correct zal herinneren. We verwijzen jou graag naar het bovenstaande fragment voor meer duiding.

Luke, Escape Velocity!

HEYME FACEBOOK / BANDCAMP

JEZUS FACTORY RECORDS FACEBOOK / BANDCAMP