Home ReviewsAlbum Reviews FABRIZIO MODONESE PALUMBO – ELP (Dissipatio)

FABRIZIO MODONESE PALUMBO – ELP (Dissipatio)

Fabrizio Modonese Palumbo draait al sinds midden de jaren ’90 mee onder verschillende namen en projecten in de internationale experimentele muziekscene. Naast stichtend lid van Blind Cave Salamander (met zijn partner Paul Beauchamp), Almagest (met Ernesto Tomasini) is hij bekent van de experimentele cultband Larsen en een niet bij te houden reeks van samenwerkingen met onder andere Xiu Xiu, Julia Kent, Nurse With Wound en Johan Johannsson. Palombo brengt onder eigen naam en niet onder zijn alias ( r ) dit album uit.

ELP omvat de muziek voor het gelijknamige choreografische project van zijn Italiaanse landgenote Paola Bianchi. ELP staat voor ethos, logos, pathos dat zich verdiept in de relaties tussen het lichaam en de culturele representatiebeelden van het lichamelijke. Het idee van Bianchi’s concept doet ons beetje denken aan wat de Japanse zangeres Fuji-Yuki inspireerde voor haar experimentele vocale interpretaties van de Japanse dansstijl ‘Butō’ op haar recentste album One Butoh.

De geluidsconstructies van Palombo zijn vanzelfsprekend van experimentele aard. Met gitaar en een groot palet aan effecten geeft de Italiaan vorm aan een muur van schuimende noise en vrije geluidsvormgeving. Op het eerste gehoor blijkt ELP een experimenteel weefsel dat moeite heeft met richting en doel maar de klankweefsels creëren uiteindelijk nog een obscure mysterieuze sfeer. Het ontbreken van beelden bij dit werkje duwt het gehele geluidsconcept wel lichtjes richting verveling, maar niettegenstaande blijft deze gewaagde en grensverleggende brij nazinderen (effe de YouTube video bekijken wordt aangeraden).

ELP is een diepe, experimentele klankstudie die zonder de beelden ook een eigenzinnige existentie waard is. Ondergaan is bestaan.

Paola BianchiBandcamp Dissipatio
Fabrizio Modonese Palumbo: InstagramBandcampFacebook