Home ReviewsAlbum Reviews LYNX – Lynx (Computer Students™)

LYNX – Lynx (Computer Students™)

Computer Students™ is een label dat handelt in ‘speciallekes’. Meestal gaat het om heruitgaven van vergeten pareltjes uit de mathrock en noiserockhoek uit de jaren 1990 en begin 2000. Telkens weer zorgen ze voor niet eerder uitgegeven extra’s en het artwork is steevast om duimen en vingers bij af te likken, zeker voor degenen die de vinylversie van hun releases te pakken weten te krijgen.

Het enige album van Lynx verscheen indertijd, in 1999, op Box Factory, op cd. Dat album, aangevuld met drie niet eerder uitgegeven nummers, is nu voor het eerst op vinyl en digitaal beschikbaar gemaakt. We kunnen er alleen maar blij om zijn, gezien de kwaliteit van de gepresenteerde mathrock.

In tegenstelling tot wat de releasedatum van hun enige plaat doet vermoeden, de bloeiende mathrockscene in Chicago liep toen al op zijn einde, behoort Lynx eerder tot de aanstichters van het genre. Niet met Lynx, maar met de eerdere bands waar gitarist Mike Hutchins en bassist Paul Joyce in actief waren, waaronder Dagobah, Pizza, Helms en Glans. Die laatste band leidde in 1997 in Boston rechtstreeks tot het opzetten van het kwartet Lynx (met ook nog Dave Konopka op gitaar en Dale Connolly op drums). Konopka zou later nog opduiken in Battles, nog zo’n invloedrijke band.

De set, twee cd’s of een lp met een ep, bevat uiteraard het originele album waarop we spaarzame, minimalistisch aandoende mathrock horen met veel repetitief gitaarwerk en een sobere drumstijl. De blauwdruk als het ware van wat in het begin van de jaren 2000 van math- naar postrock zou evolueren, stijl Tortoise en dergelijke (hun beginjaren uiteraard). Wat Lynx doet is veel minder technisch dan bijvoorbeeld een Don Cabbalero, Colossamite en meer van dat soort interessante bands uit die tijd.

Zelf hadden we Lynx indertijd niet opgemerkt tussen de toen ook al overvloed aan releases. Deze inhaalbeweging stelt niet echt teleur, maar soms is het wel een beetje veel van hetzelfde en klinkt het album toch ook ietwat gedateerd. Dat is net iets minder het geval met de drie niet eerder uitgebrachte nummers. Die werden in 2021 opgenomen maar werden wel twee decennia geleden geschreven, na de release van hun album. Het kan aan de modernere opnametechnieken liggen of gewoon omdat die nummers net iets sterker voor de dag komen, geen idee.

In elk geval is dit Lynx een welkome aanvulling voor ieder die zich dieper wil verdiepen in de oorsprong van het mathrockgenre.

INSTAGRAM LABEL / INSTAGRAM BAND / FACEBOOK BAND