Home ReviewsAlbum Reviews DE FABRIEK – Blecheintopf (Music for Modern Art Exhibitions, Volume II) (Futura Resistenza)

DE FABRIEK – Blecheintopf (Music for Modern Art Exhibitions, Volume II) (Futura Resistenza)

Er wordt wel nog eens snel vergeten dat er in het pre-internet tijdperk ook intensief geëxperimenteerd werd met geluids- en klankopnames die door hun obscuriteit het daglicht nauwelijks zagen. De Fabriek is een ‘doe het zelf’ muziekcollectief uit de late jaren 70 gevormd rond de Nederlanders Richard Van Dellen en Andries Eker. Het duo werd een energiek en zeer productief onderdeel van de industriële muziek DIY-cassetten label cultuur van de jaren 80 en 90.

Blecheintopf (blikken stoofpot) werd oorspronkelijk in 1982 op tien cassettes in eigen beheer uitgebracht. Later verscheen het in een grotere oplage op Nico Selen’s cassettelabel New Bulwark Records. Sellen sloot zich onder de naam Wolff P. Rillings bij het collectief aan. Blecheintopf is potje met voornamelijk experimentele elektronica dat in elkaar geknutseld werd met low-tech instrumenten, speelgoed en geïmproviseerde (goedkope) elektronische apparaten. Alleen het laatste nummer (Il Tempo) op deze heruitgave laat akoestische geïmproviseerde snaarritselingen horen.

De “kapotte” muziek op Blecheintopf is een experimenteel distillaat van krautrock, industriële muziek met ijle percussie en elektronische pulsen. De nummers bevatten stemsamples en vocalen in verschillende talen waardoor er ook nog eens een internationaal getint en obscuur sfeertje ontstaat. De Fabriek produceert zowel repetitief speelse als mysterieuze klanken waar bij de digitale stilte tussen de nummers en het opnamegeruis van de oorspronkelijke cassette (opvallend met hoofd telefoon) een fascinerend luistereffect creëert.

Blecheintopf heeft een nostalgisch en tegelijkertijd een tijdloos origineel geluid dat we met heel veel smaak (her)verorbert hebben. Deze uitermate fascinerende release uit de catacomben van het analoge geluidstijdperk is nu al op een tweede vinylpersing verschenen. Niet talmen en aanschaffen die plaat voor het te laat is.