Home ReviewsAlbum Reviews THE RIVER CURLS AROUND THE TOWN – Nightshadows /(s)park(l)ing (Eigen Beheer)

THE RIVER CURLS AROUND THE TOWN – Nightshadows /(s)park(l)ing (Eigen Beheer)

Bart Bekker en Jan Vanwinckel maken beide deel uit van de rockband Gudinöv maar ze delen samen ook het studioproject The River Curls Around The Town. Met dit project bracht het duo in 2008 het album More Than A Break uit waarop Bekker en Vanwinckel van het rockpad afwijken en dromerige songs brengen waar de invloed van Brian Eno, Low en Massive Attack in te horen valt.

(c) The River Curls Around The Town

Nu twaalf jaar later hebben ze genoeg materiaal om een album en ep uit te brengen op dezelfde dag. Op de ep (s)park(l)ing staat slechts één track en dat is het instrumentale titelnummer dat bijna 24 minuten duurt. In die tijd gebeurt er eigenlijk niet zo veel want de song is opgebouwd rond een pianostukje dat bijna heel het nummer wordt herhaald. Soms komt er een bas bij dit riedeltje, dan gaat dit weer weg en dan valt de gitaar in en ook komt er af en toe een drum bij. Af en toe komen er wat samples in om het iets afwisselender te maken. Het ligt allemaal wat in de lijn van wat Brian Eno doet en dan komt het duo toch in de buurt van ambient, new age en minimalistische muziek.

Met het album Nightshadows heeft het duo er voor gekozen voor echte “nummers” af te leveren en geen soundscapes zoals op de ep. Op deze langspeler horen we ook meer luisterpop die dicht in de buurt komt van de composities van David Sylvian, Air en Pink Floyd, gecombineerd met de donkere sfeer van Massive Attack, met andere woorden: een plaat die volledig in de lijn ligt van het debuut. Alle songs klinken heel sfeervol en met sombere arrangementen weet het duo toch te blijven boeien.

Het is een mooi plaatje geworden waar we het spontaan warm van krijgen. Er is een gelimiteerde cd versie (slechts 100 stuks) te koop waar de ep en het album samen te koop zijn indigipack. Bekker en Vanwinckel zijn al volop bezig aan een nieuw album, we zullen dus niet weer twaalf jaar moeten wachten op de opvolger.

BANDCAMP