Home ReviewsAlbum Reviews STADT – There is / Nothing Twice (Gentle Recordings).

STADT – There is / Nothing Twice (Gentle Recordings).

De mannen van Stadt wilden niet per se een nieuw album maken. Ze wilden vooral samen ‘iets’ maken. En dat iets werd op plaat gezet. Het werd een combo van iets wat een live-ep, een studio-ep en filmopnames had kunnen zijn. Het werd vooral iets unieks dat ze enkel binnen dat Stadt-nest, samen in alle vrijheid, met ruimte voor experimenteren konden waarmaken.

Een tweeledig project dat zich ook in de schizofrene titel There is / Nothing Twice uit. Hoewel hun klank allesbehalve schizofreen is, want Stadt is ondertussen doordrongen van een geheel eigen sound. Bijna onmogelijk om een genre op te plakken, hoewel ze zelf aangeven dat ze wel gevoed werden door krautrock en we ook vernieuwende trance horen.

Het eerste deel van het concept resulteerde in There is: vier nummers die opgenomen werden in de Gentse Boma studio. Broken People opent het album met een zwoele sound met sterke ritmiek door de verschillende instrumenten, waarboven af en toe scherpe, ongecontroleerde gitaarschreeuwen opduiken. Everything fallen down/ Into pieces/ Scattered around’. In de titeltrack Nothing Twice overheerst de opmerkelijke ritmiek opnieuw, die meeslepend werkt door de herhaling ervan. Af en toe wordt deze gebroken, waardoor de sound nog meer opengerokken wordt in een volheid van stem en klanken. Today Is A Work Of Ages opent met triggerende klanken en een heel easy-feeling aftellen. Een rustiger nummer met knap gitaarwerk. De angst voor verveling… Volgens ons iets waar geen van de bandleden ooit last van heeft, met elk hun brede waaier aan muzikale activiteiten. Toch klinkt het nummer Afraid Of Being Fed Up oprecht geloofwaardig want de angst voor de sleur is iets dat voor iedereen sluimerend dreigt. De start klinkt zwaar en beladen met een donker, nijdig sfeertje en loopt verder uit tot een grimmige jungle boogie.

Nothing Twice is het bewuste tweede deel waarbij vier tracks live opgenomen werden in het Amerikaans Theater in Brussel. Verslaafd aan het nieuwe, en wat ze maken moet in beweging blijven: Stadt geeft aan dat ze meervoud willen zijn. Nooit twee keer hetzelfde. Nothing Twice. Deze live-opnames werden ook in één take van ongeveer 20 minuten gefilmd.

Wat bij Amplified meteen opvalt is het minder gepolijste kantje van de live-opnames. Wat een meerwaarde! De grungyness van de gitaren komt heerlijk door. Het tempo van Fluid Is Grand laat je vanzelf meewiegen in een vrolijk klinkend ‘What are we waiting for?’. Met de Nederlandstalige titel Thuissfeer brengt Stadt toch een Engelstalig nummer. Het nummer gaat over de drang van toeristen om op reis op zoek te gaan naar het zogenaamd authentieke van een stad of een land. Een illusie natuurlijk, want als iedereen dat doet en probeert om een stukje zogenaamde authenticiteit mee naar huis te nemen als souvenir, wat is er dan nog bijzonder aan? Wat dit nummer bijzonder maakt, is duidelijk: de georchestreerde chaos die psychedelische klanken door je hele lijf jaagt! Sterk nummer. Daily Comment sluit het album af. Een track waarin een wrange bijklank een bitterzoete sound neerzet.

De adrenaline en de spanning tijdens de live-opnames zorgden ervoor dat de muzikanten veel geconcentreerder waren, vertelden ze ons. En dat hun focus hoog lag. En dat ze hier fier op zijn. Terecht, want dat alles horen we ook in het knappe resultaat.

Stadt lijkt op dit album stevig jammend uit te proberen en tegelijk meer dan ooit de touwtjes in handen te hebben. Alsof ze alle vrijheid namen om hun grenzen experimenteel af te tasten en te overstijgen, maar heel goed wisten wat ze wilden neerzetten.

Wil je meer weten over Stadt als band? Lees dan ook ons interview met Fulco en Frederik.

Stadt kan je live aan het werk zien op 15/6 op het Transformer festival in Maastricht (NL).

Facebook / Website / Spotify / Shop