Home ReviewsAlbum Reviews ELKO BLIJWEERT – Realm Of Rides & Romance (Ekster)

ELKO BLIJWEERT – Realm Of Rides & Romance (Ekster)

by Jos Buersens

Het is alweer drie jaar geleden dat Elko Blijweert zijn eerste soloplaat, I Bambini Di Basilisco, op de wereld losliet. Wie toen één van de 500 exemplaren kon bemachtigen, heeft zich ondertussen waarschijnlijk al menig maal in de handen gewreven en de platengoden uitvoerig bedankt omdat je één van de uitverkorenen was. Wie net te laat was, halen wij graag uit het diepe dal dat de afgelopen drie jaar jouw realiteit was want anno 2020 heeft Elko Blijweert met zijn tweede soloplaat: Realm Of Rides & Romance opnieuw een schitterend stukje instrumentaliteit afgeleverd. Gezien de nakende kerstdagen een absolute cadeautip voor zowel jong en oud!

(c) Elko Blijweert – Realm Of Rides & Romance – Ekster – 2020 – original painting by Joe Brockerhoff

Realm Of Rides & Romance bevat 11 nummers en wordt naar aloude gewoonte opnieuw via Ekster gereleaset. Wie de eerste soloplaat van Elko Blijweert in zijn bezit heeft, zal kunnen bevestigen dat niet enkel de muziek maar ook de platenhoes een streling is voor ons zintuiglijk vermogen. Ook bij de huidige release kiest Elko voor een ietwat onconventionele maar prachtige albumhoes van de hand van de Duitse kunstenaar Joe Brockerhoff. Google zeker zijn naam eens voor een gedeeltelijk overzicht van zijn oeuvre. De fans van Final Fantasy zullen volgens ons alvast hun hart kunnen ophalen bij de aanblik van hun zoekresultaten.

Elko zou voor deze plaat, naar verluidt, onder meer inspiratie gevonden hebben bij de Sfinx, het casino, het Decap orgel, kolonialisme, kikkers en vleermuizen. Qua diversiteit aan inspiratiebronnen kan dat alvast wel tellen. Blijkbaar is de kikker een zeer gegeerde inspiratiebron onder de Belgische gitaarvirtuozen want ook Geoffrey Burton ging op zijn laatste Me Ta Podia op auditieve wandel met zijn collectie kikkers. Wat vleermuizen als inspiratiebron betreft, kunnen we enkel hopen dat het om auditieve en visuele inspiratie gaat en dat Elko zich heeft kunnen onthouden van de consumptie van onze gevleugelde vriend. One time will do, people!

Zij die Elko als muzikant kennen, zullen geneigd zijn om hem te associëren met dissonante gitaargeluiden, gitaarharmonieën en bovenal zijn ouwe getrouwe Digitech Whammy. Op de soloplaten van Elko hoor je echter een hele andere kant van deze muzikant. De plaat wordt vooral geregeerd door elektronica en synths. Wil dat dan zeggen dat er geen gitaar op de plaat te horen is? Uiteraard niet! Er is wel degelijk gitaar op de plaat aanwezig maar deze heeft over het algemeen vooral een ondersteunende, dienende functie.  

Nu je weet waar de spreekwoordelijke klepel hangt en wij je van de nodige geschiedkundige informatie voorzien hebben, geven wij je graag een inkijk in de prachtige nummers die deze plaat rijk is.

Met The Horse Head Bed © Björn Comhaire

De plaat start met Enter The Realm. Het nummer wordt geregeerd door een dik, vintage, wollig synth-geluid en is doorspekt met allerhande vreemde elektronica. Op twee momenten in het nummer laat een natuurlijk pianogeluid ook kort en onverwachts van zich horen. Enter The Realm is, ondanks de vele elektronische geluiden, een erg rustgevend nummer zonder kapsones. Het pure pianogeluid dat we op twee momenten in het nummer horen, breekt de gemoedsrust waar het nummer ons naartoe lijkt te leiden en maakt zeer kort ruimte voor een zeer pure emotionaliteit en misschien wel tristesse.

Gathering Of The Gamblers is het tweede nummer van de plaat. Het nummer start met een dialoog tussen synth en gitaar. Waar de synth een constant sappig geluid voorziet, lijkt de gitaar zeer zachte nuances in het geheel aan te brengen alsof deze door het nummer aan het huppelen is. Verder horen we ook opnieuw heel wat elektronica en geluiden die ons bij momenten wat aan een vintage videospel van Zelda doen denken.

Bij de start van Tension, Ride And Romance lijkt het even alsof de maestro terug is van zijn korte bezoek aan het hiernamaals en dat met de muziek van zijn nieuwste, futuristische spaghettiwestern in de broekzak. Enkele momenten wanen we ons zo cool als Clint Eastwood terwijl we met cowboyhoed in onze voortuin staan. Bij volle bewustzijn reiken we, terwijl we met onze meest intimiderende blik in de verte naar een imaginaire tegenstander staren, naar het vuurwapen dat we niet hebben. Ongetwijfeld een zeer vreemd schouwspel voor de toevallige passanten die voorbij ons huis wandelen. Wij? Wij hebben ons zelden zo cool gevoeld. Dat gezegd zijnde, willen we de liefhebbers van dit nummer ook zeker aanraden om de debuutplaat, en tevens ook enige plaat, van de Tone Zones aan te schaffen en een draai op jouw platenspeler te geven.

Gamble Groove start met een geluid dat ons wat doet denken aan een onderwaterradar of een soort metaaldetector. De zoektocht naar metaal en vijandelijke schepen verandert al snel in een funky doch luchtig geluid. Opnieuw voorziet het vintage-ish synthgeluid de achtergrond waarop Elko een, eerder zacht funky en zwoel, dansje met zijn gitaar “placeert”. Het nummer had best een soundtrack kunnen zijn als je het ons vraagt. Van wat vraag je? Sommigen zullen het de soundtrack noemen van de wachtkamer van één of andere dokterspraktijk of als wachtmuziekje van één of andere overzeese klantendienst. Wij wanen ons tijdens het nummer in het Miami van de jaren tachtig. We hebben net een hele voormiddag aan het zwembad gelegen en cocktails met namen zoals Shirley Temple gedronken; waarna we onze witte blazer opnieuw aantrekken om vervolgens terug per lift naar ons hotelkamer te gaan. Dat uit de speakers van de lift op dat moment Gamble Groove schalt, klopt als een zwerende vinger.

Bij Bingo Shuffle horen we opnieuw een erg nostalgisch geluid. Om de één of andere reden moeten we bij aanvang van het nummer wat aan het kinderprogramma TikTak denken. Het nummer geeft een enorm goedgemutst geluid weer en mogelijks doet dit in combinatie met het speelse xylofoon-achtige geluid ons wat terugdenken aan het voorgenoemde kinderprogramma waar wij, en ongetwijfeld velen anderen, in onze kindertijd met tomeloze verbazing naar zaten te kijken. De vergelijking met TikTak heeft dus een louter positieve connotatie. Bingo Shuffle is een enorm luchtig, positief en zorgeloos nummer wat maakt dat het in onze huidige pandemische tijden meer dan welgekomen is.  

Nu we de shuffle onder de knie hebben, is het tijd om een “vitesse” hoger te schakelen en ons eens aan een swing te wagen. Voor de Davy Brocatussen onder ons is dat alvast een uitgelezen kans om hun danskunnen tentoon te spreiden aan de, ongetwijfeld razend enthousiaste, menigte die zich op dat moment in de woonkamer bevindt. Casino Swing heeft een echte jazzy swing feel. Het geheel doet door de elektronische blazers wat orkestraal aan maar het is vooral het jazzy gitaarspel van Elko en het hi-hat-geluid dat het een schitterend nummer maken. Een echt vintage uptempo nummer waar Ol’ Blue Eyes volgens ons maar al te gaarne zijn stem aan had geleend.

Welcome To The Fountain Of Chance begint eerder mysterieus en onheilspellend. We stellen ons een scene in slow motion voor waarbij een personage met gesloten ogen met de rug naar een fontein staat en net een muntstuk over diens schouder gooit in de richting van het voorgenoemde fontein. Rond 01.20 minuut neemt het nummer een drastische wending, wordt het een pak luchtiger en kunnen we opnieuw niet anders dan aan vintage videogames à la Zelda denken. Verder passeren ook nog: spacey luchtalarmen, een mogelijke cameo van Toots Thielemans en Captain Kirk die net door de heer Scotty “upgebeamd” wordt.  

Met Dead Man Ray © Björn Comhaire

Bij La Maison Blanche lijkt Elko de kaart te trekken van het mysterieuze Midden-Oosten. Het is vooral door de manier waarop gebruik wordt gemaakt van de fluit dat we op het voorgenoemde spoor gezet worden. Hoewel het mysterieuze en zelfs wat sensuele nummer start met enkel een dans van de fluit, krijgt deze er na een minuut een extra danspartner bij als ondersteuning in de vorm van de accordeon. Op de achtergrond horen we verder ook wollige synthgeluiden die het geheel voorzien van een vaste fundering.

Hoewel de term koloniseren toch voornamelijk een negatieve connotatie heeft, hoeft het niet altijd zo te zijn. Tenminste als we het hebben over fictieve kolonisatie en dat is hier dan ook zeker het geval. Op Kolonizer horen we de auditieve reis van Elko Blijweert naar het Realm Of Rides & Romance om daar hopelijk als eerste aan te komen en de Ekster-vlag diep in de grond te planten. Wie gaat koloniseren, zelfs in een fictieve maatschappij, weet echter dat dit niet zonder gevaar is en dat de kans reëel is dat een ietwat hartelijk onthaal uitblijft. Elko heeft zich, vooruitziend als hij is, om deze reden dus ook tot in de puntjes voorbereid en is gepakt en gezakt met gitaar en synth om de inheemse spacey bevolking al entertainend te overtuigen van diens oprechte auditieve bedoelingen.

Op Le Grand Voyage Du Roi trekt Elko opnieuw de mysterieuze kaart. We horen een nummer dat eerder onheilspellend aandoet en bij momenten zelfs dezelfde theatrale sfeer geniet als bij een klassieke opera.

We zijn alweer aangekomen bij het laatste nummer van de plaat. Hoewel op Battle Of The Dendrobates opnieuw de elektronica en synth een prominente rol toebedeeld kregen, is er meer ruimte vrijgemaakt voor instrumenten in hun natuurlijke vorm zoals: piano, klassieke gitaar en xylofoon. Dat dit nummer de vreemde eend op de plaat is, zouden wij desondanks niet durven stellen. Elko, weet de voorgenoemde instrumenten op zo’n manier te gebruiken dat ze perfect hun plaats vinden op het nummer en bij uitbreiding ook de plaat.

Wij hebben Realm Of Rides & Romance ondertussen al in onze platenkast zitten en kunnen de aankoop ervan absoluut aanraden. Echt waar, we menen het! Bij I Bambini Di Basilisco waren we genoodzaakt om hopeloos Discogs af te schuimen naar een exemplaar omdat we vijgen-na-Pasen gewijs te laat waren met de ontdekking van dit pareltje. Wij behoeden jou graag voor dezelfde fout en vragen met aandrang dan ook dat je Realm Of Rides & Romance, dat overigens op slechts 500 exemplaren gedrukt is, door jouw naasten onder de kerstboom laat leggen.

Mag je van jouw geliefde voor 50 euro kopen dan kunnen we nog wel enkele Elko-suggesties doen om jouw oranje briefje aan te besteden, zijnde: Demon Geography, Left Bank Drive, Atlajala Land en uiteraard I Bambini Di Basilisco. Verder heeft Elko ook net met Dino & The Chicks een eerste ep uitgebracht, een live plaat met Groove-Cats Deluxe en ook van The Horse Head Bed is er opnieuw een release verschenen. Voor een overzicht van alle Elko-gerelateerde releases verwijzen we je graag naar Discogs. Hieronder hebben we alvast enkele links voorzien om jouw aanschaf van deze en hopelijk ook nog enkele andere platen te verzekeren.

Tenslotte willen we ook nog een welgemeend dankwoord richten aan Elko om deze parel met de mensen te delen. Dank, dank, dank! Echt waar, we menen het!

https://eksterlabel.bandcamp.com/album/realm-of-rides-romance

https://heavenhotel.bandcamp.com/

http://www.heavenhotel.be/

You may also like