Home ReviewsAlbum Reviews A CLEAN KITCHEN IS A HAPPY KITCHEN – 2 Pcs Chciken – Live In Staines (Jezus Factory Records)

A CLEAN KITCHEN IS A HAPPY KITCHEN – 2 Pcs Chciken – Live In Staines (Jezus Factory Records)

by Jos Buersens

Stop! Hold the press!

We hadden nooit gedacht onze dagelijkse roepsessie jegens het personeel van de lokale discountwinkel vroegtijdig af te moeten breken. Nu, voor een nieuwe release van A Clean Kitchen Is A Happy Kitchen zijn wij meer dan bereid onze planning om te gooien en ons beklag wegens het ontbreken van bepaalde appelsoorten op een ander moment verder te zetten. Iets anders beweren zou gewoon pure onredelijkheid en waanzin van onze kant zijn.

2 Pcs Chciken – Live In Staines werd de nieuwste worp van A Clean Kitchen Is A Happy Kitchen gedoopt. De aandachtige lezer zal inmiddels al wel vastgesteld hebben dat de release, naast een ode aan spelfouten, ook een live-plaat is. Staan er dan ook nieuwe nummers op deze plaat, vraag je je ongetwijfeld af? Het antwoord hierop is helaas nee. Alle nummers van de live-plaat kan je ook op de gelijknamige debuutplaat van A Clean Kitchen Is A Happy Kitchen terugvinden. Of ons enthousiasme tegenover deze plaat dan wel gerechtvaardigd is, vraag je je ongetwijfeld vervolgens af? Wij repliceren graag met de volgende vraag: “Does the Pope shit in the woods?”

© A Clean Kitchen Is A Happy Kitchen – 2 Pcs Chciken – Live in Staines
Jezus Factory Records – 2021

“Tell us what we know!”

Het is met de bovenstaande profetische woorden dat een lid van het publiek de live-plaat van A Clean Kitchen Is A Happy Kitchen opent. Filosoof Jean Paul Van Bendegem had het ons inziens niet beter gekund, indien hij op dat moment aanwezig was geweest tenminste.

Het album bevat zeven tracks en laat alle nummers van de gelijknamige debuutplaat van A Clean Kitchen Is A Happy Kitchen aan bod komen. Gezien 2 Pcs Chciken – Live In Staines opgenomen is tijdens een UK tour ter promotie van de debuutplaat lijkt ons dat tot dusver allemaal nog wel binnen de logica te vallen.

Er zullen ongetwijfeld criticasters zijn die het concept van live-platen afdoen als een commerciële insteek om de bankrekening van zowel het label als de muzikanten op een makkelijke manier bij te spekken. Nu, hoewel er zonder twijfel bands en labels zijn die zich schuldig maken aan voorgenoemde incentive, is dat bij Jezus Factory Records en A Clean Kitchen Is A Happy Kitchen alles behalve het geval. Gezien de zeer beperkte oplage van 30 cd’s aan een schamele 7 pond per stuk zijn we van mening dat we hier wel met een gerust hart kunnen zeggen dat de release heeft plaatsgevonden om de fans een auditief tijdsdocument te bezorgen van deze reeds ter zielen gegane band en niet louter voor persoonlijke verrijking.

Wie de debuutplaat van A Clean Kitchen Is A Happy Kitchen al in zijn/haar bezit heeft, zal zich ongetwijfeld afvragen of de aankoop van deze live-plaat dan nog te rechtvaardigen is. Een terechte vraag waarop wij opnieuw met de hand op het hart volmondig “Ja!” op kunnen antwoorden.

Afgezien van het feit dat het intrigerend is om te horen hoe de band hun debuutplaat in een live-setting interpreteert, geeft het album de luisteraar ook een correct beeld van de live-dynamiek tussen de drie groepsleden. Het is een document om de band op een andere manier dan hun reguliere releases te ervaren. Vooral voor zij die de spreekwoordelijke trein gemist hebben en deze band nooit live aan het werk hebben kunnen zien. Er is geen eerlijkere en meer ontwapenende manier om je als band prijs te geven dan een live-plaat uit te brengen. What you hear is what you get. Geen overdubs geen nieuwe takes geen copy-paste met Pro Tools. Gewoon eerlijke dynamiek en pure rock-’n-roll. We voelen ons tijdens het luisteren van de plaat haast een lid van het publiek terwijl we in een club gevuld met rook en bewegend op een plakkerige vloer al headbangend meedrijven op de tonen van deze schitterende band. Wat voor ons nog maar eens het impact van deze release illustreert.

Bron: Youtube

Bedankt om deze live-plaat met de wereld te delen Paul, Craig, Butsenzeller en Andrew van Jezus Factory Records. Gezien de huidige omstandigheden in de wereld, en het ontbreken van live-optredens, kunnen we dergelijke releases best gebruiken.

Het album is zowel digitaal als op cd te verkrijgen. Zoals gezegd, is de cd extreem gelimiteerd met slechts 30 stuks. Momenteel kan 2 Pcs Chciken – Live In Staines al aangekocht worden bij jouw lokale overzeese platenboer: Jezus Factory Records. Ongetwijfeld zullen er ook wel enkele exemplaren zich over het kanaal begeven maar wie het zekere voor het onzekere wil nemen, kan best al even bij Jezus Factory Records een bestelling plaatsen. Voor het bestellen van de plaat raden wij jou aan om alvast de onderstaande zin alvast even uit het hoofd te leren en je zo, op een correcte manier, te verzekeren van een exemplaar van deze parel.

“Voor ons graag 2 Pcs Chciken beste platenboer en doe daar nog maar 2 bootles of water bij ook als het kan!”

Afsluiten doen we graag met enkele relevante links en deze heerlijke oneliner die op het album te horen is. “It’s a snooker reference, for fucksake!”

Jezus Factory Records Bandcamp / Jezus Factory Records website / Jezus Factory Records Facebook