‘Friday I’m in Love!’ En als het vrijdag niet het geval was, laat dan op zondag Uitheems Geduister van deze week toe in je donkere hart met nieuws van Front Line Assembly, Fatigue, Lüt, Lydmor, Ballet Clandestino, Kill Shelter, Antipole, Stearica, The Awakening (Ashton Nyte) en Frau Fleischer.
FRONT LINE ASSEMBLY
De legendarische Canadese industrialact Front Line Assembly heeft een videoclip uitgebracht bij hun nummer Alone, dat verscheen op hun nieuwste album Mechanical Soul (januari 2021). Net zoals de andere tracks op dit nieuwe album, loopt ook Alone niet over van vernieuwing, maar krijgen we wel hun vertrouwde sterk afgebakende electro-industrialklanken te horen met bonzende EBM-accenten. In deze track bizar genoeg voorzien van een vervormde sci-fi-klinkende passage, die het nummer niet meteen optilt. Niets nieuws, maar ook niet minder dan goed!
Mechanical Soul is digitaal, op cd en op vinyl verschenen bij Metropolis Records.
(Her)lees hier onze review over Mechanical Soul. https://luminousdash.be/reviews/album-reviews/front-line-assembly-mechanical-soul-metropolis/
FATIGUE
Donkere, hoekige, depressieve synth-pop krijgen we van Fatigue uit Massachusetts (USA). Met haar soloproject trok Lillian Edith Martin reeds de aandacht met een reeks singles en ep’s, waarna haar eerste album Illusory Things sterk geprezen werd. Haar bijzondere mix van elektronica en gothpop, een veelheid aan stijlen wist meteen de aandacht van de dark scene te trekken. Haar nieuw ep met drie tracks schreef ze in de schaduw van de pandemie. Vanuit de ontevredenheid om op één plaats te moeten blijven, springen de nummers op We Are The Wreckage van genre naar genre, bijgestaan door verschillende gastartiesten als Kofi The Spiderman en Thomas Rhymer (The Russian White).
De Bandcamp download-versie biedt nog een synthstep-cover van Passenger (The Deftones).
Fatigue pushte zichzelf creatief van de ‘klassiekere’ wegen van de gothic / industrialsound en verlegde grenzen. Het resultaat laat je in duisternis dansen, op de ruïnes van de samenleving.
We Are The Wreckage is digitaal verschenen.
LÜT
Iets waar we al even naar uitkijken, was het album Mersmak (vertaling: zin in méér) van de Noorse punkband Lüt. Lars Ulrich himself is al volledig verknocht aan hun sound en prijst deze nieuwe band wereldwijd aan. En terecht, want ze lieten reeds een hoogenergiek, explosief geluid horen met de singles die we als voorsmaakje van dit debuutalbum te horen kregen.
Opbeurend en recht in je gezicht, met een mosh en dansvriendelijke sound, brengt Lüt een eigenzinnig unieke mix van indiepopplezier, altrock geëxperimenteer, betoverende postpunk, gierende vocalen en rauwe punk. Laat ons zeggen dat het leidt tot moderne alternatieve rock met een hoekje af. Met Mersmak heeft Lüt alvast de perfecte titel vast, want ook al kregen we meteen een heel album: dit smaakt naar veel meer!
Mersmak is digitaal en in gelimiteerde oplage op wit/rode vinyl verkrijgbaar.
LYDMOR
Dynamische electropop met een hoog dj-gehalte uit Kopenhagen, want van daaruit laat Lydmor haar vierde track van haar aankomende album Capacity horen. Voor de track Nevada werkte ze voor het eerst samen met de Faeröerse zangeres Eivør. In het lied bezoeken Lydmor en Eivør het raadselachtige en geïsoleerd Hotel Leopold, ergens midden in een woestijn. Het is een aanlokkelijke, mysterieuze plek die uit het hoofd van David Lynch lijkt te komen. Wat gebeurde er in dat hotel? Het wordt nooit onthuld, maar gedurende de track krijg je het gevoel dat er zich iets fataals moet hebben afgespeeld. Iets met te veel drinken. Alles lijkt mistig. Twee personen die elkaar diepgaand verkeerd begrijpen. Maar was het misverstand rampzalig genoeg om een soort onderdrukkende oerknal los te laten? Werd er een vlam aangestoken vanwaar alle seksisme, vernedering, al onze vooroordelen en verlegenheid voort komt? Het kan…
Op muzikaal vlak zit Nevada tussen het dromerige en het bombastische, met een groots refrein en een minimalistische productie. Enkele eenvoudige akkoorden, een bas en wat synths. Een beperkt instrumentarium, maar zeker efficiënt ingezet, waarbij de stemmen van Lydmor en Eivør elkaar knap aanvullen.
Capacity verschijnt op 12 maart digitaal en op vinyl en kan je reeds voorbestellen.
BALLET CLANDESTINO
Deze eeuw is jong, maar Ballet Clandestino is een van de erfgenamen van de punk-en postpunkscene uit de jaren 80 in São Paulo. De band daagt uit met snelle akkoorden en stedelijke poëzie, vol gevaren en kwalen van het stadsleven.
Paranoia Musique en Dissonância Magnética presenteren al even de Dissonância Sessions, waarbij ze live-optredens trachten te redden door bands te laten optreden in het hoofdkantoor van Dissonância. In elke sessie krijgt een Braziliaanse undergroundband een podium en na de livestream ook een ep, digitaal uitgebracht door Paranoia Musique. Voor hun derde editie was het de beurt aan Ballet Clandestino.
De ep Dissonância Sessions is digitaal verkrijgbaar.
Facebook / Instagram / Bandcamp
KILL SHELTER & ANTIPOLE
Kill Shelter en Antipole sloegen de handen in mekaar voor hun nieuwe album A Haunted Place. Het brein achter het project Antipole is Karl Morten Dahl. Hij brengt een gitaargedreven, hypnotische postpunk-, wavesound, met synths en drummachines. Kill Shelter is een darkwave gothicproject van producer en remixer Pete Burns (a.k.a. 8bitrage/ The Zero Movement).
De Noorse heren laten het beste van hun kunnen horen, waardoor een erg sterk, geluid ontstaat. 1+1=2² ? Dat geldt zeker voor deze nieuwe track. Met donkerdiepe vocalen, pittige synths en gitaren én knap ritmewerk vindt Raise The Skies zo meteen een plek op de dansvloer. “You walk on water, you raise the skies…”
Het album A Haunted Place verschijnt op 26/4 digitaal, op cd en op vinyl bij het label Manic Deression Records en kan je reeds voorbestellen.
Bandcamp / Facebook Kill Shelter / Facebook Antipole
STEARICA
De Italiaanse progpostrockers van Stearica zijn terug en wel met een tweede single van hun aankomende album. En dat liet even op zich wachten, want na 8 jaar tussen hun eerste twee albums, liet ook hun derde album Golem 202020 ons nog 6 jaar geduldig wezen. The Great Spell laat alvast een meeslepende sound horen in een eigen herwerkte versie van de soundtrack van de Duitse horror stomme film Der Golem, Wie Er In Die Welt Kam. Ze spelen de tracks al een tijdje live en wonnen daarmee zelfs de publieksprijs op het Rimusicazioni Film Festival. De tracks zijn van een studiosessie in 2014, maar zijn herwerkt voor de nieuwe release.
Golem 202020 verschijnt op 19 maart via Monotreme Records en kan je al reserveren.
THE AWAKENING
Muziek om engelen en vampiers te laten huilen om wat ze verlangen… Het tiende album van The Awakening komt er aan met 11 nieuwe tracks! Bezieler Ashton Nyte laat weten erg trots te zijn: “2020 was op zijn zachtst gezegd een moeilijk jaar voor ons allemaal. Bij gebrek aan toeren en met een onzekere toekomst voor de boeg, heb ik geprobeerd iets magisch te maken uit het aanhoudende gewicht van dit alles. Ik hoop dat dit je troost en licht brengt.”
This Alchemy kan je nu voorbestellen, waarbij je een Art Pass ontvangt, die je toegang geeft om het album een week voor de release te downloaden, maar ook tot exclusieve inhoud, limited edition items, beelden van achter de schermen en andere rariteiten.
FRAU FLEISCHER
Het nieuwe industrial metalproject van Gabriel Daimon (zang), Greg Lambert (gitaar / Notheist, ex-Zuul FX, L’exoconference d’Alexandre Astier) en Franz Schultz (drums en zang / SCHULTZ, The Trash Gentlemen) uit Nice (FR) schuilt achter de naam Frau Fleischer. Of ‘de slagersvrouw’. Ze brachten in december hun debuutsingle Sacrifice uit en lieten weten dat ze net een fundraising opgestart zijn om hun eerste album te kunnen financieren.