Home LiveLive Review OLGA debuutconcert Gent, De Vieze Gasten (04/05/2022)

OLGA debuutconcert Gent, De Vieze Gasten (04/05/2022)

by Nel Mertens

Rukken we uit voor een half uur live muziek in Gent? Geen seconde getwijfeld, want het ging om Olga, die haar debuut maakt op de planken bij De Vieze Gasten in Gent. En die dame had ons bij de release van haar eerste twee single meteen getriggerd.

Voor de artieste achter de naam Olga is het echter geen debuut, want Jana Pauwels maakte al enkele jaren muziek tijdens haar opleiding in het conservatorium en met haar jazztrio Sultry. Onder haar tweede naam ging ze de grenzen van de weidse popwereld opzoeken en die van zichzelf verleggen. “Olga”, legde ze uit, “is een naam die ik vroeger echt niet fijn vond. Ik linkte hem aan een stevige vrouw die alsmaar in de keuken stond, maaltijden bereidend voor haar man. Nu zie ik Olga helemaal anders. En dit is alvast zeker: ge kunt er niet omheen, om Olga.”

Met haar muzikanten experimenteert ze met elektronische sounds, terwijl ze haar jazzbagage vlot meeneemt in een popjasje. Een intro met voorzichtige, eenvoudige toetsen effent de baan voor Olga, die meteen haar vocale volheid laat klinken. Muzikaal zwelt het nummer aan tot een jazzpoppy onderdompeling in een warm emotionele track. “Me, myself and I”, klinkt het in haar openingsnummer, terwijl ze aangeeft dat ze zichzelf zal zijn en haar schaamte volledig uitkleedt waarop het nummer flamboyant openbarst.

Let Me Feel was de eerste single die we van Olga ontdekten. Live al even groovy als toen, waarbij de ritmes subtiel gedropt worden en de afwisseling tussen de sensuele stem en de kort afgebakende spoken words voor een sterke dynamiek zorgen. “Let me feel, I can do anything.” Ze kunnen het. En dan hebben we het niet alleen over die straffe frontdame, maar ook over de muzikanten waarmee ze zich omringt. Jonas Desmet aan de toetsen, van waaruit hij loops en soundscapes laat klinken, maar regelmatig ook verbaast met virtuoze vingervlugheid over die toetsen. Etienne Gijselinckx, die krachtig mooi diepe klanken haalt uit de bas rond zijn hals, terwijl hij tegelijk ook achter de MOOG staat. En Sam Enthoven die ritmes dropt, er de pit in rikt, laat zweven, roffelen,… van achter het drumstel.

Het tweede nummer dat Olga de wereld instuurde, kwam met een prachtige videoclip. Big Little Man is het nummer voor en over haar broer. Een nummer vol emotionele spanningsbogen in klanken die van diepdonker, naar hoopvol zwevend – bijna breekbaar – variëren, maar evengoed speels warme elementen.

Wat overwelmde ons in deze korte set? De rake woorden, de experimentele sound die donkerdiep emotionele geluiden combineert met catchy grooves, onverwachte dansritmes, magische zachtheid, hartritmestorend schoon drumwerk en de sprongen die Jana’s stem nagenoeg naadloos maakt. Geen ‘easy going’ songopbouw, en dat maakt het net zo sterk.

Olga schreef ieder nummer voor en/of over iemand in haar leven. En ook dat speelt wellicht mee in de pure oprechtheid die ze met dit project verklankt. Zo klonk er eentje zonder enige twijfel voor een geliefde, eentje vol sonische magie over ponytailes en fairy tales voor haar jongere zus,… Zeven nummers die binnenkort ook op een plaat zouden verschijnen. Dat is nog heel even bijzaak – hoewel we ze nu al graag voorbestellen! – want laat niets je tegenhouden om Olga live te gaan ontdekken. Olga. Hier kan je inderdaad niet omheen.

Op 15/06 kan je Olga aan het werk zien in De Minard in Gent.

Facebook

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More