Home LiveLive Review MORTIIS + THE NIGHTSTALKER Brussel, Magasin 4 (11/01/2019).

MORTIIS + THE NIGHTSTALKER Brussel, Magasin 4 (11/01/2019).

Een donker magazijn, gevuld met donkere zieltjes. Welk beter publiek konden The Nightstalker en Mortiis zich wensen? Magasin 4 staat er om bekend steeds alternatieve, kwalitatieve optredens aan te bieden en dat was vanavond niet anders.

De zal liep al vroeg vol voor The Nightstalker. Bram Van Cauter heeft met dit project nog maar net zijn debuutplaat Deathbringer uit, dat we vanavond te horen kregen. Parels. Ieder nummer op zich, met een eigen identiteit, hield elke luisteraar in de zaal scherp vast, hoewel er op het podium geen grote spektakels gebeurden. En dat was ook niet nodig. We kregen ijzersterke backing tracks te horen, voorzien van live gitaarwerk door Van Cauter, geflankeerd door drummer Steve Vanderperren die er elektronisch niet naast mepte. Er waren ook knappe, angstwekkende horrorvisuals bij elk nummer, die – en dit was het enige pijnpuntje bij dit optreden – wegens te laag geprojecteerd, wellicht slechts door enkelen opgemerkt werden.

Hét nummer dat zeker bij blijft is ongetwijfeld Grave Pleasures. Het nummer dat Bram als zijn slow ‘n sexy one beschrijft. Het geluid van de saxofoon zorgde zowel voor melancholie als voor zwoele opwinding. Een nachtelijke rit langs helse, heerlijke klanken, verleidelijk angstaanjagende geluiden en synths, donkere beats en teksten en vocals die je regelmatig bij de keel grijpen. Het is ook bijna onmogelijk om de merchandise van deze man links te laten liggen. Van de picture swirl vinyl, de tassen, affiches tot de pineapple yellow cassettes in Atari-verpakking: alles met een retro-knipoog, tot in de puntjes af en onweerstaanbaar!

Wat Håvard Ellefsen bracht is van een heel ander genre, met zijn old school dungeon synth-alter ego Mortiis. Ook deze man hoeft niet veel show te verkopen: hij is een spektakel op zich. Met ongure, steeds perfecte make-up, troont hij op het podium. Vanavond stond hij er alleen en kregen we zijn tweede album Ånden Som Gjorde Opprør integraal te horen. De twee tracks vulden met gemak een uur vol zwevende synths, met sterk afgelijnde, gedefinieerde toetsen ertussen die elke mogelijke meligheid volledig ontnamen en een dwingende klank toevoegden. En Mørk Horisont (een donkere horizon) en Visjoner Av En Eldgammel Fremtid (visioen over een oude toekomst) hebben qua opbouw veel weg van klassieke stukken, waarin herhalingen perfect geplaatst zijn. Onmogelijk maakte hij het om niet te bewegen, mee te gaan in een transcendent sfeertje, dat ritueel aanvoelde.

Een geslaagd eerste concertavondje van 2019!

The Nightstalker: Facebook / Bandcamp / Soundcloud

Mortiis: Facebook / Bandcamp / Spotify / Soundcloud