Voor de tweede evenement dag verhuisde het AntennA Festival genoodzaakt naar een andere locatie waar men ook nog eens een podium, PA en de I P E M koepel diende op te bouwen. ’t Klokhuis is een zaal van de lokale dansclub met een meer volkser uitstraling en waar het tussen de sets lekker keuvelen was aan de bar met een uitstekende bediening. We waren klaar om negen interessant ogende optredens met elektronische wemelingen te ondergaan.
Anekdotes uit het verleden
Paul Verkempinck was van 1976 tot 1981 programmamaker en muzieksamensteller voor BRT 2 Omroep Brabant en organiseerde in het kader van het radioprogramma’s Kaleidofoon en Muziek uit de Kosmos tientallen concerten waaronder een reeks met Klaus Schulze. Het publiek volgde met volle aandacht enkele anekdotes van de jarenlange vriendschap tussen Verkempinck en Schulze. De verhalen over taalmisverstanden, mysterieuze masseuses, extreem dure telefoongesprekken, gemiste treinen, het bijhouden van mastertapes, de onhandigheid van de grootmeester en de ontmoetingen met talloze bekende artiesten (zelfs met Ozzy Osbourne) en andere randfiguren spraken tot de verbeelding.
Label Anterior Insula Artist
Als opwarmer van de dag mocht het jonge Brusselse label Anterior Insula drie artiesten voorstellen. Ly Foulidis (Denis Wouters) mocht de spits afbijten. We kennen Ly Foulidis van zijn pikant elektronisch werkje Hoekhuis. Wouters duwde wat glitch en noise fragmenten uit zijn machines maar bleef in een soundcheck modus hangen waardoor zijn setje noch kant noch wal raakte.
Onmiddellijk daarna trok de raadselachtige producer Rosetta Glare onze aandacht met dystopische pulsen. Zijn gemanipuleerde spoken word fragmenten nestelden zich tussen de vervuilde elektronica. De met duisternis beladen emissies baanden zich een weg doorheen de door daglicht overspoelde danszaal. Wat Rosetta Glare in een klein halfuurtje presenteerde, deed ons verlangen naar meer en leidde dan ook tot een tape aanschaf (Live At Future Intel). Op de derde Anterior Insula artiest Bitterling was het nog even wachten.
Goochelen met kabeltjes
De eerste grote modulaire synthesizer golf van de dag werd op ons losgelaten door Halfgeleider. Met een divers pallet aan geluidsfrequenties, samples, soundscapes en opgesmukte melodieën goochelde Maarten Voeten een mooi stukje muziek uit zijn modules. We kregen een mix van getemperde breakbeats met interessante sonische rimpelingen in verwerkt. De achtergrondbeelden tijdens het trekken en pluggen van de kabeltjes waren afkomstig van oude, anachronistische, technische schooltelevisiefragmenten. Voeten had zijn handen vol met het kabeltjeskarwei en leverde een zeer genietbare set af.
Plant of vis
Bitterling bracht in 2018 het mooie ambient album Kleine Oneindigheid op tape uit. Het was echter lang stil rond het raadselachtige project van Sam ‘Sluggart’ Nielandt. Bitterling (een benaming voor zowel een vis als een plant) liet ons genieten van dromerige ambient golven in de stijl van Biosphere en Pete Namlook.
Naast muzikant is Nielandt ook een talentvolle beeldend kunstenaar. De ambient composities werden vergezeld door eigen wonderbaarlijke achtergrondprojecties. Het gehele audiovisuele gebeuren produceerde een vredige en harmonieuze wisselwerking tussen de zintuigen.
Na dit uitstekende concert wist Nielandt ons te vertellen dat er (eindelijk) nieuw werk van Bitterling op komst is. De drie Anterior Insula artiesten werden voor hun achtergrondprojecties bijgestaan door de Brusselse producer en Anterior Insula labelbaas Acasta Gneiss.
Modules kraken
Nordlys is het project van de passionele modulaire synthesizer artiest Gregory Delabelle. Hij is tevens de oprichter van Mangoest Records dat gespecialiseerd is in hedendaagse, elektronische muziek. Delabelle gaat steeds op zoek naar de grenzen van zijn favoriete modules (Serge 4U formaat). Bij Nordlys is er steeds een spannende experimentele drift aanwezig.
Delabelle pushte zijn modules tot uitersten met als resultaat een brok experiment van krakende noise golven die botsten tegen een zachte matras van op Vangelis geïnspireerde klankgolven. Delabelle gaf na zijn gig nog wat uitleg over zijn passie.
Dromen tussen de pianotoetsen
Jan De Block laat met zijn Silent Noise Revolution project de luisteraars genieten van een ingetogen pianospel dat verfraait wordt met modulaire synthesizer klanken en zacht bruisend geruis. De Block duikt ook regelmatig op in de jaarlijkse PianoDay playlist van Nils Frahm.
Het Silent Noise Revolution optreden produceerde een dromerige en rustgevende sfeer. De Block streelde op een ingetogen wijze de toetsen van zijn piano. Het ruisen en kraken van de modules werd maar summier bij de emotioneel geladen klanken toegevoegd. De zwart wit achtergrondbeelden gidsten ons binnen in een zachte verbeeldingswereld die ondersteund werd met minimale klankcomposities. Dit was een zalig intermezzo na het eerdere modulaire geweld.
I P E M
Tijdens de artistieke optredens werden ook regelmatig binnendringende signalen van buiten de ruimte waargenomen. Soms leken het geniepige achtergrondgeluiden die de artiesten tussen hun knutselwerken weefden.
Al vlug bleek dat er twee geluidsbronnen de oorzaak van verwarring waren. De knetterende biljartballen tijdens een tornooi in het café naast de danszaal werden ontmaskerd als een eerste verdachte vorm van percussie. De twee indringer bleek uit de I P E M koepel te komen die in de ingangsruimte van ’t Klokhuis stond opgesteld. I P E M staat voor Institute for Psychoacoustics and Electronic Music. De bezoekers kregen de mogelijkheid om op een interactieve manier kennis te maken met de studie van muziekuitvoeringen en hun toepassing in andere domeinen zoals sport, multimedia, virtuele realiteit, welzijn e.d.
Old school electronic music is not dead
Het Nederlandse duo Ron Boots & Rob Papen is nog steeds populair en lokte zo wat extra bezoekers naar het AntennA Festival.
Hun werk is zéér sterk beïnvloed door Klaus Schulze en dus speelden ze een muzikaal eerbetoon aan de grootmeester en andere ontvallen helden uit de elektronische muziekscene. Boots en Papen deden perfect waar ze voor kwamen, lekker de sequencers laten borrelen met herkenbare old school klankcomposities en melodieuze synthesizerkoren.
De old school fans smulden van het ouderwetse elektronisch festijn. Op het podium was er buiten de machines en hun bedieners niet veel te bespeuren. Er was een opmerkelijke felle belichting op de artiesten gericht en er werden jammer genoeg geen achtergrondbeelden gebruik. We waren bij de vorige optredens met prachtige projecties verwend geweest zodat er ons maar één ding te doen stond; de ogen sluiten en balen of genieten.
Krabbelen en knisperen
Stijn Hüwels en Randall Casaer verweefden hun talenten voor een tweede keer live met elkaar. Hüwels gebruikte zijn minimale ambientreflecties als (be)sturende kracht voor tekenaar Casaer (bekend als huistekenaar bij De Slimste Mens).
Het tot stand komen van de illustratie werd via een camera op het achtergrondscherm geprojecteerd. Gegidst door zachte ambientkreukelingen liet Casaer zich op een fascinerende wijze inspireren. Hüwels maakte van het getik, het geschuif, het wrijven en ritselen van Casaers tekenmateriaal loops die hij in minimalistische pulsen verwerkte om zo de tekenaar in zijn handelingen te sturen. Hüwels bepaalde eigenhandig op elektronische klankwijze de tekenbewegingen (lijn punt vlek streep e.d.).
De aanwezigen werden niet alleen gebiologeerd door de nieuwsgierigheid naar het eindresultaat. Het elektronisch geknisper en het gekrabbel uitte ook een grillig spanningsveld dat de mensen vasthield tot het doel bereikt werd. We waren getuige van een uitzonderlijk en grensverleggend optreden. Hüwels en Casaer lieten met hun klank gestuurd kunstwerk heel wat mondjes openvallen.
Wormgaatjes open prikken
Er werd druk gewerkt om inrichting op het podium naar de wensen van Avondlicht te vervullen. Bij het hangen van een vijftal doeken uit een lichte doorzichtige stof met het daarachter plaatsen van de beamer richting publiek, zoefden er toch wat vraagtekens door de zaal.
De Antwerpse producer en muzikant Matthias Dziwak dwaalt voor zijn producties graag doorheen meerdere genres en stijlen. Als afsluiter van het tweede AntennA festival sleepte Dziwak ons mee in een indrukwekkende en verrassende trip. Het werd al snel duidelijk dat er geen ambient uit de speakers zou gespuwd worden.
Dziwak nam plaats tussen de gordijnen liet een schommelende mix van soundscapes, downtempo en psychedelische trance uit zijn machines ontsnappen. De ‘voorgrondbeelden’ werden door de gordijnen gejaagd waardoor er een indrukwekkend effect van licht en schaduwen ontstond. Het silhouet van Avondlicht schemerde in de geprojecteerde effecten waardoor de artiest als het ware in een soort wormgat gevangen zat. De lichtshow die met zeer bescheiden middelen werd geproduceerd veroorzaakte naargelang waar men keek of waar men zich bevond in de ruimte een verscheidenheid aan visuele ervaringen. De pompende beats en elektronische dampen haakten zich samen tot een geweldige hallucinante belevenis.
Avondlicht sloot op een indrukwekkende en onvergetelijke manier het festival af.
Het AntennA Festival 2023 liet de bezoekers proeven van uit uitzonderlijke en zeer gevarieerde elektronische muzieksnoepwinkel. Er werden grensverleggende en verbazingwekkende sets gespeeld waarbij ook de beeldende kunstenaars een belangrijke rol in speelden. Er was voor ieders smaak genoeg elektronische zoetigheid te ontdekken in een ontspannen familiare sfeer.
Het festival ontpopte zich tot een zalige tweedaags muziekavontuur met veel Belgisch talent en enkele internationale gasten.
Facebook Halfgeleider – Bandcamp Halfgeleider
Facebook Silent Noise Revolution – Bandcamp Silent Noise Revolution
Facebook Avondlicht – Bandcamp Avondlicht