Home Interview TOEKAN RECORDS

TOEKAN RECORDS

by Jos Buersens

Dat vele lokale handelaren, ondanks het vele winkelhieren, het sinds enkele maanden enorm moeilijk hebben, hoeven wij jou uiteraard niet te vertellen. Omdat ook platenzaken een integraal en essentieel deel zijn van de muziekwereld, willen we dan ook graag één van onze favoriete lokale platenzaken in de kijker zetten en dat is dus Toekan in Heist-Op-Den-Berg, uitgebaat door Lore en Kristof. Wij hadden een digitale rendez-vous met Kristof en hoewel het buiten pijpenstelen regende en stormde dat het geen naam had, deed het ongebreidelde enthousiasme van Kristof en zijn liefde voor zowel de muziek als de horeca ons dergelijk apocalyptisch weer binnen enkele seconden vergeten.

© Kristof Meeus

Een precieze opstartdatum moeten we jullie verschuldigd blijven maar mogen we stellen dat jullie nog een vrij jonge platenzaak zijn?
Euh, we bestaan ondertussen twee jaar en vier maanden denk ik.

Hoe is de opstart van Toekan tot stand gekomen?
Ik heb altijd in het onderwijs gestaan maar het openen van een platenzaak en liefst nog in combinatie met een horecagedeelte was iets dat altijd al wel ergens zat te borrelen omdat ik niet enkel de liefde voor muziek heb maar graag de mensen een warm nest wou aanbieden. Ik wou met Toekan naast een platenzaak ook een ontmoetingsplek creëren. Op een gegeven moment kwam dan ook het pand vrij in Heist-Op-Den-Berg waar we momenteel zitten. Oorspronkelijk zou het pand gesloopt worden maar ze hebben de sloop voor ons met vier jaar uitgesteld. Ondertussen zijn er al twee van de vier jaren voorbij, dus binnen afzienbare tijd gaan we sowieso moeten uitkijken naar een ander nest voor onze Toekan.

Je sprak over het aanbieden van een warm nest. We vermoeden dat de naam Toekan dan ook een bewuste keuze geweest is?
Ik ben graficus van opleiding, dat speelde ook mee. Er speelden veel dingen mee. Je kan grafisch en thematisch veel met het woord doen. Het woord Toekan schept sowieso ook al een exotische warme sfeer en dat speelde ook zeker mee in de naamkeuze.

© Kristof Meeus

Bij de meeste grote bedrijven kan je op de website een pagina met missie en visie terugvinden. Wat zou daar bij jullie te lezen staan?
Gho, ik heb altijd graag mensen gelukkig gezien en dat is wat ik hier met Lore probeer te bereiken. We willen met Toekan graag een gezellig nest creëren waar mensen rust kunnen vinden en dan ook nog eens kunnen kennismaken met goede muziek. Er is niks zo plezant als mensen overtuigen van de genialiteit van een plaat.

Koffie en vinyl, een match made in heaven. Er zijn naast jullie wel meer platenzaken die er voor kiezen om naast zwart goud ook vloeibaar zwart goud te verkopen. Was de combinatie van de beiden een gedeelde liefde of was het eerder economische noodzaak?
De liefde voor de koffie was er altijd al en zeker voor het geweldige Caffènation in Antwerpen. Geweldige producten, zonder meer! De mensen van Caffènation zijn geweldig met hun vak bezig en de wetenschap dat wij als platenzaak/horecazaak deel kunnen uitmaken van die familie is enorm leuk. We zijn dan ook erg blij dat wij binnen Toekan dergelijke kwalitatieve koffie aan de man kunnen brengen.

Ik zag eigenlijk ook altijd al het totaalplaatje van mensen die komen dansen, plaatjes kiezen en in het zonnetje zitten. Ik had ook doorheen de jaren al wel wat ervaring in de horeca opgebouwd en me de sector eigen gemaakt. De combinatie was voor mij dus een evidente keuze om de totaalervaring te creëren waar ik altijd al van droomde.

© Kristof Meeus

Jullie hebben momenteel niet echt een online winkel maar posten jullie recentste aanwinsten wel steeds op sociale media. Is het een bewuste keuze om geen echte online shop te hebben? We kunnen ons namelijk wel voorstellen dat jullie de klanten liever fysiek door de bakken zien snuisteren en gezellig een koffie zien drinken.
Inderdaad, het is ons doel om de mensen naar hier te krijgen en die totaalervaring te creëren. Een webshop is ook niet te onderschatten. Daar kruipt heel veel tijd en werk in. Laat ons zeggen dat we momenteel niet echt het personeelsaantal hebben om er ook nog een volwaardige webshop bij te nemen. Misschien dat we in de toekomst alsnog een webshop zullen opbouwen maar voorlopig laten we dat nog even voor wat het is.  

Tijdens de eerste lockdown, toen niet-essentiële verplaatsingen verboden waren, reden jullie zelf rond om bestellingen bij klanten af te leveren. We weten dat omdat jullie zo vriendelijk waren ook hier een keertje te passeren met een levering. Wat maakt dat jullie met dit initiatief begonnen en niet gewoon voor de post kozen?
Tijdens de eerste lockdown hebben we alle leveringen in de buurt steeds per fiets gedaan. Onze verdere verplaatsingen spaarden we op om vervolgens één dag per week telkens een andere regio aan te doen om met de auto te leveren.  

Ik vond het ook wel echt een meerwaarde om die platen zelf persoonlijk af te leveren in onze pizzadozen. Een echt gesprek met onze klanten zat er vanwege de maatregelen dan wel vaak niet in maar gewoon dat minuutje samen hebben om wat blikken en bedankjes uit te wisselen, ook dat geeft je energie. Ik denk ook wel echt dat het werkt om een extra inspanning te leveren. Stel nu dat je bij mij een plaat koopt en ik steek die dan op de post dan komen er ook weer extra kosten bij voor de koper die ik eigenlijk niet wil bijrekenen. Als iemand de moeite doet om bij Toekan iets te kopen dan vind ik het ook niet erg om die plaat persoonlijk te gaan afleveren. Die wederzijdse appreciatie werkt volgens mij wel echt.  

© Kristof Meeus

Hoe hebben jullie als zelfstandigen de coronacrisis ervaren? Als we naar onszelf kijken, zien we dat we wel eens een plaat meer kochten tijdens de crisis dan vroeger gewoon omdat er, door het gebrek aan andere vrijetijdsbestedingen, meer budget voor overbleef.
Laat ons zeggen dat de verkoop oké is. De verkoop is goed. Ik denk niet dat we klanten verloren hebben maar dat we er gewonnen hebben. Of dat komt doordat er meer budget vrijkomt, dat kan. Maar ik maak mezelf graag wijs dat we zo origineel en sympathiek zijn dat we daardoor meer verkopen. De crisis doet ons als zaak ook wat anders nadenken in functie van verkoop en dingen naar buiten brengen. Ik denk dat diegenen die erdoor komen als zelfstandige er sowieso sterker gaan uitkomen. Maar het is niet simpel geweest. De inkomsten van onze horeca en platenverkoop is ongeveer 50/50. We zitten dus sowieso wel met die 50% van onze horeca die is weggevallen en uiteraard blijven ondertussen onze vaste kosten wel doorlopen.

Wat waren bij jullie de populairste platen van 2020?
De klassiekers. Nick Cave, Springsteen die blijven het altijd wel goed doen.

Ook Antenna van Kosmo Sound heeft het goed gedaan bij ons. Een schitterende Gentse band die jazz verweeft met dub-invloeden. Ondanks dat de band niet extreem bekend is, denk ik dat dat de plaat is die wij het meest verkocht hebben in 2020. We zijn zelf ook enorm vol van die plaat dus laat me zeggen dat het niet moeilijk is om dat enthousiasme naar onze klanten te projecteren. Ze zijn hier trouwens in Heist-Op-Den-Berg ook de jazz-club opnieuw aan het renoveren. Ik hoop echt Kosmo Sound er ooit live te kunnen zien spelen. 

Bron: Youtube

Kunnen jullie een top 5 samenstellen met platen van het afgelopen jaar die jullie klanten zeker zouden aanraden?
Sowieso al Antenna van Kosmo Sound en Zalm, de eerste plaat van Paard.

Momenteel hebben wij ook onze vrouwenmaand en focussen we nog extra op vrouwelijke artiesten. De plaat die we extra in de kijker zetten en waarvan een deel van de opbrengst naar een goed doel gaat is Song For Our Daughter van Laura Marling. Invisible Cities, de nieuwe van A Winged Victory For The Sullen heeft heel de dag opgestaan vandaag. Schitterende plaat! Summerlong, de laatste van Rose City Band vind ik ook heel goed. Alles wat die mannen doen, is schitterend. Is het niet met Rose City Band dan is wel met Moon Duo, …

© Kristof Meeus

Zijn er releases waar jullie zelf dit jaar nog naar uit kijken?
We kijken sowieso uit naar alles wat Colemine Records uitbrengt. Zo’n vintage soul. Die klinken allemaal zo perfect, allemaal zo perfect afgemixt. Dat is zo’n straf label. Ze hadden ons ook een herdruk van Honey Bones, de eerste van Dope Lemon, beloofd maar die komt er niet. Daar zit heel veel volk nochtans op te wachten. Verder kijken we ook zeker uit naar nieuw werk van lokale helden zoals The Me In You, Mad About Mountains, Dans Dans en Echoes of Zoo. Ook Yeti Season de nieuwe van El Michels Affair komt er aan en dat gaat sowieso ook een knaller zijn.

Tenslotte is er ook nog het Gentse label On The Level waar onder meer Paard en Pauwel bij zitten. Vroeger werkten ze enkel als booking agent maar sinds kort hebben ze ook een label opgericht. Ik ben echt wel benieuwd wat die nog gaan uitbrengen. Jonge mensen die enthousiast in een verhaal stappen en hun dromen volgen, ik vind dat straf, heel tof. Dus als we die mannen kunnen verder helpen dan doen we dat met veel plezier.

© Kristof Meeus

Corona heeft jullie creativiteit duidelijk niet kunnen afremmen. Kan je het project Kempisch Kanaal even toelichten voor zij die er niet bekend mee zijn?
Kempisch Kanaal is een streaming platform dat ontstaan is door een samenwerking met de Wolwinkel in Geel en Radio Storm uit Herentals. We willen met Kempisch Kanaal een creatief platform bieden aan iedereen die daar zin in heeft. Als bijvoorbeeld de lokale scouts van Herenthout vraagt of ze hun dansfeest online mogen doen via ons Kempisch Kanaal dan zeggen we daar uiteraard geen neen tegen. Op 13/03 was het bijvoorbeeld één jaar lockdown en hoewel er voor de meesten weinig reden was om zoiets te vieren hebben wij dat wel uitgebreid gedaan. We hebben een dansfeest georganiseerd dat vier uur duurde en waarbij we switchten tussen de Wolwinkel, Radio Storm en Toekan. Het was een soort van dj-battle die we dan live streamden. 

Door zo’n dingen te doen, blijf je eigenlijk ook gemotiveerd. Ik kan ook mijn keet dichtdoen en gewoon wachten maar dat zit niet in mijn aard dus we waren tijdens de eerste lockdown al heel snel begonnen met de oprichting van Kempisch Kanaal. Ook in Toekan komen ze trouwens elke zaterdag draaien en dat zijn lang niet altijd professionele dj’s. Ik wil ook het vijftienjarig meisje dat net haar eerste twintig platen heeft de kans geven om te komen draaien. Het moet laagdrempelig blijven en mag absoluut niet snobistisch worden.

Wat zijn jullie plannen/is jullie ambitie nog voor de toekomst?
Ik doe dit echt doodgraag, dat is gebleken. Maar zoals ik al zei, zullen we in de toekomst sowieso moeten uitkijken naar een ander pand. Vooraf paste het heel goed in mijn hoofd om Toekan als een project van vier jaar te zien en vervolgens na die periode ons traject te beoordelen. Kijken of het de inspanning waard was en of we onze broek er niet aan gescheurd hadden. Momenteel ziet het er oké uit we gaan van Toekan niet rijk worden maar we kunnen er onze boterham mee verdienen. Nog wat meer werken aan die juiste balans met het gezinsleven dat staat nog wel op het to-do lijstje.

© Lore Van Loock – Kristof Meeus

Mogen we jullie nog iets toewensen?
Euh, ja. Dat we gewoon terug dat gezellige nest mogen worden. Dat Lore en ik terug veel blije gezichten aan onze toog mogen hebben en eventueel zelfs een danske op onze toog kunnen placeren en liefst snel. De mensen hebben er behoefte aan.

© Kristof Meeus

Erg bedankt voor dit fijne gesprek, Kristof van Toekan. Jouw enthousiasme en passie is aanstekelijk en inspirerend!

Website Toekan / Facebook Toekan / Instagram Toekan

Website Caffènation

Facebook De Wolwinkel

Kempisch Kanaal

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More