Een vibrafoon die alle resonantiebuizen doet trillen, vrolijke Britpop, a fusion between rock and jazz, een warme soulstem en een song met krautrock invloeden. Ook deze week in onze Luminous Belge terug een mix van nieuwe releases die er mogen wezen. Spits alvast de oren en dompel jullie onder in onze Luminous Belge Spotify lijst!
Sigfried Burroughs, Owen Perry Weston en Wim TJ Segers, het lijken wel namen van figuren uit een westernfilm maar samen vormen ze het Gentse jazz-trio PAARD. Wie deze heren al eens live mocht bewonderen weet dat ze een reputatie hebben om u tegen te zeggen. De band durft al eens een eigenzinnige muzikale mokerslag uit te delen en zijn niet vies om een regelrechte aanslag te plegen op onze dancemoves.
In augustus brachten ze hun eerste single Maurice uit die overal goed onthaald werd. De verwachtingen lagen dus hoog en we kunnen nu al verklappen dat Danki een dijk van een plaat is.
Opener Cluster is een track die je meteen bij je nekvel pakt. Een donkere bas, spacey synths, dreigende drums en een vibrafoon die alle resonantiebuizen doet trillen.
Nadat Wout Vantieghem op het podium te zien was als acteur en als gitarist van Bossuit en de metalband Scutigera, begon hij drie jaar geleden zelf nummers te schrijven en uit te brengen onder de naam Wout. Hij bracht twee singles uit die de aandacht trokken van Michiel Libberecht (Mooneye). De frontman van Mooneye coachte Vantieghem bij het maken van zijn debuutep. Wout trok naar de studio met producer Mathias Stal (Kids With Buns), gitarist Thomas De Schepper en drummer Emilio De Temmerman.
Smile is de eerste single van de debuutep Laughing In The Mirror die binnenkort verschijnt onder de nieuwe projectnaam Forester. Het nummer gaat over blijven doorgaan op een slecht moment. Het is gebaseerd op het verhaal van Sisyphus, de man die een steen op een berg moet rollen maar steeds opnieuw moet beginnen. Soms voel je je niet goed in je vel en moet je toch blijven doorgaan, dat was zeker zo tijdens de bijzondere coronaperiode.
Het is een erg aanstekelijk nummer waar we vrolijke Britpop in horen die dicht in de buurt komt van The Kooks. Na één beluistering zit het nummer in je hoofd en blijft het heel de dag hangen. Dan weet je dat deze kerel catchy songs kan schrijven. De brede arrangementen laten het nummer volledig open bloeien.
Ze worden omschreven als “a fusion between rock and jazz” en creëren een instrumentale sound die zowel zweverig als opzwepend kan klinken. Ventilateur, het Brugse trio bestaande uit Iben Stalpaert, Jasper Hollevoet en Daan Soenens brengt met Nectar een eerste voorproefje uit hun nieuwe album Hoofdplaat die in het voorjaar zal uitkomen op W.E.R.F. Records.
Nectar begint met een strijker en een fonetisch tappend geluid. De song straalt rust en energie uit door de herhalende gitaarmelodie en het ingetogen magisch samenspel. Zoals de waterachtige zoete substantie blijft dit nummer ook melodieus plakken in ons oorkanaal. Volgens het trio staat Nectar symbool voor het streven naar schoonheid in eenvoud.
Wij kunnen dit enkel beamen want Ventilateur doet zijn eigen ding, namelijk mooie instrumentale muziek maken die je bij momenten doet wegdromen, en dit binnenkort met nieuw werk op hun Hoofdplaat.
Jaouad Alloul is een multidisciplinair kunstenaar, LGBT-activist en ondernemer die bruggen slaat tussen de verschillende identiteiten die hij rijk is. Maar Alloul is ook gezegend met een warme soul-stem die iedereens hart sneller kan laten slaan. In 2019 verscheen zijn debuutep en dit jaar kwam zijn album Messias uit. Een straffe, soulvolle plaat die ook live volledig tot zijn recht komt.
Nu is Jaouad er terug met de single Think I’m In Love. Het nummer gaat over het eerste moment waarop je verliefd wordt. Ook al vertellen anderen dat die verliefdheid geen goed idee is, toch geloof je in de kracht van de liefde en ga je er volledig voor. Het nummer werd geschreven door Carlos Dyckmans (Koala). Het is weer een zalige, warme soul-song waarin Jaouads stem veel indruk maakt.
Alloul weet hoe hij met zijn stem mensen kan raken en dat doet hij op deze knappe compositie zeker en vast. Jaouad is een groot talent dat we moeten koesteren.
Volders trok Joos Houwen, Antoni Foscez en Pieter-Jan Janssen volledig uit hun comfortzone waardoor deze tweede DVKES-plaat totaal anders klinkt dan zijn voorganger. In de studio kreeg het trio ook nog versterking van Lara Chedraoui (Intergalactic Lovers), Naomi Symons (Reena Riot) en Ciska Vanhoyland (Mon-o-Phone) die de songs nog meer kleur gaven.
Met opener Vision & Reshape krijgen we een intro waar veel krautrock-invloeden in te horen zijn dankzij de monotone drums en bas-sequence. Als de gitaren invallen opent het nummer volledig en blaast Dvkes ons van onze sokken.
Veel luistergenot!